مجموعه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی کرج، با ایجاد بخش اختصاصی متالوگرافی، خدمات تخصصی مربوط به این حوزه را در اختیار پژوهشگران و دانشجویان قرار می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، امیرحسین برخورداری رابط مجموعه آزمایشگاه‌های دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج درباره فعالیت‌های این مجموعه آزمایشگاهی عنوان کرد: دانشکده فنی و مهندسی شامل آزمایشگاه و کارگاه‌های متالورژی جوش، شکل دادن فلزات، ماشین ابزار، بتن و مکانیک خاک، هیدرولیک و پنوماتیک، مقاومت مصالح، ترمودینامیک، دینامیک و ارتعاشات، عملیات حرارتی، انجماد و ریخته‌گری، خواص مکانیکی وآزمایشگاه‌های متالوگرافی است.

 

این فعال پژوهش و فناوری با بیان این‌که این مجموعه در زمینه های آموزشی و تحقیقاتی برای یادگیری و مهارت آموزی دانشجویان همچنین انجام پروژه های دانشجویی خدمات ارائه می‌دهد، افزود: به واسطه فعالیت‌های این مجموعه آزمایشگاهی و تحقیقاتی، برای 20 نفر از کارشناسان آزمایشگاه‌ها اشتغال ایجاد شده است.

 

 

برخورداری، با اشاره به تجهیزات پیشرفته و روزآمد مورد استفاده در این آزمایشگاه گفت: دستگاه میکروسکوپ الکترونیSEM با بزرگ‌نمایی50 هزار برابر، دستگاه سختی راکول و برینل برای تعیین میزان سختی نمونه‌ها در ابعاد و جنس‌های مختلف، کوانتومتر برای تعیین درصد و نوع مواد تشکیل دهنده در نمونه های مورد آزمایش، دستگاه ضربه شارپی با هدف تعیین میزان چقرمگی و مقاومت به ضربه برای نمونه های استاندارد فلزی در جنس‌های مختلف برخی از تجهیزات پیشرفته مورد استفاده در این آزمایشگاه به شمار می‌روند.

 

وی افزود: دستگاه میکروسکوپ نوری با حداکثر بزرگنمایی 1000 برابر برای تعیین ساختار و فازهای تشکیل‌دهنده و دستگاه کوره عملیات حرارتی از نوع مقاومتی با حداکثر دمای حدودا 1300 درجه برای آنیل و بازپخت نمونه های کارسرد شده و ریخته گری شده برخی دیگر از این تجهیزات به شمار می‌روند.

 

رابط مجموعه آزمایشگاه‌های دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج گفت: آزمون های SEM مقاطع اتصال (جوش)، قطعات ریختگی و نمونه هایی از جنس فولاد، آلومینیوم، منیزیم، تیتانیوم و غیره برای تعیین ساختار و فازهای تشکیل دهنده، درصد و نوع ترکیبات بین فلزی ایجاد شده، در این آزمایشگاه انجام می گیرد


برخورداری درباره دوره‌های آموزشی قابل برگزاری در این مجموعه آزمایشگاهی گفت: دوره های آموزشی میکروسکوپ الکترونی SEM در دو سطح مقدماتی و پیشرفته با هدف آشنایی و مهارت‌آموزی و با هدف افزایش تخصص و ایجاد اشتغال توسط این مجموعه برگزار می‌شود.

 

وی با بیان این‌که این مجموعه آزمایشگاهی، از دی ماه سال 1402 عضو شبکه شده و در ابتدای معرفی و آشنایی با شبکه آزمایشگاهی هستیم، عنوان کرد: امید است تا با تعامل و همکاری بیشتر ابتدا موجبات ارتقاء دانش و تجهیزات زیر مجموعه را فراهم آورده وسپس فعالیت ها و پروژه های بیشتری را در راستای کمک به علم و صنعت کشور ارائه دهیم.

 

آزمایشگاه متالوگرافی و آماده‌سازی نمونه‌ها دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج در استان البرز استقرار دارد و خدمات خود را بر بستر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، به مخاطبان سراسر کشور ارائه می‌کند.

 

فهرست خدمات، تجهیزات و روش آزمون‌های این مجموعه آموزشی و آزمایشگاهی در پایگاه اینترنتی شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی قابل مشاهده است.

 

کلمات کلیدی : شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code