صفحه اصلی

جلسه کارگروه تخصصی دستگاه‌های پرتو ایکس شبکه آزمایشگاهی، روز دوشنبه 19 مرداد ماه به میزبانی پژوهشکده فناوری نانو دانشگاه صنعتی شریف و با حضور بیش از 40 نفر از کارشناسان عضو این کارگروه برگزار شد.


در ابتدای جلسه آقای دکتر محمد مهدی احدیان، معاون پژوهشکده نانو دانشگاه صنعتی شریف، ضمن خوش­آمدگویی به حاضرین به معرفی آزمایشگاه‌های پژوهشکده علوم و فناوری نانو دانشگاه صنعتی شریف پرداختند. دکتر احدیان توضیحاتی درباره عملکرد آزمایشگاه  آنالیز دستگاه اشعه ایکس و تحلیل اطلاعات ارایه داد و ایجاد فضایی برای گفتمان بین رشته‌ای در مورد آنالیز اشعه ایکس از طریق آموزش و تجاری سازی دستاوردهای دانشگاه در حوزه نانوفناوری را از جمله اهداف این پژوهشکده برشمرد.

در ادامه خانم مهندس فریبا علی، دبیر کارگروه تخصصی اشعه ایکس شبکه آزمایشگاهی، ضمن ارایه گزارش عملکرد این کارگروه در سال 1394، اعلام کردند در سال جاری 30 نفر ازکارشناسان مجرب دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پژوهشکده‌­ها، مراکز دولتی و خصوصی به این کارگروه اضافه شدند. ایشان همچنین هدف اصلی تشکیل کارگروه‌های تخصصی را افزایش سطح کمی و کیفی خدمات آزمایشگاهی مراکز عضو برشمرد و تأکید کرد که کارگروه‌های تخصصی با فراهم آوردن زمینه‌های ارتباط و همکاری کارشناسان عضو، برگزاری کارگاه‌های آموزشی، توجه ویژه به استانداردهای دستگاهی و تدوین مقاله سبب ارتقا سطح دانش و توانمندی‌های علمی اعضا می‌گردد.

ایشان در ادامه با استناد به آمار و ارقام به بیان میزان فعالیت اعضای کارگروه اشعه ایکس پرداخت و بر لزوم همکاری بیشتر آزمایشگاه‌ها و همچنین کارشناسان دستگاه‌های اشعه ایکس در شبکه تاکید کرد. وی همچنین ضمن ارایه گزارشی از عملکرد کارگروه، به برنامه‌های کارگروه در سال جاری و میزان پیشرفت در هربخش اشاره کرد.

پس از آن، جلسه پرسش و پاسخی با حضور کارشناسان و تعمیرکاران دستگاه‌های آنالیز اشعه ایکس برگزار گردید و حضار سوالات خود را در زمینه تعمیر و نگهداری تجهیزات مطرح نمودند و هر یک از این متخصصان بسته به زمینه کاری خود پرسش‌ها را پاسخ دادند. در پایان این بخش آقای مهندس حامد دارابی، کارشناس شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو، به پاسخ گویی به سوالات کارشناسان در ارتباط با شبکه اجتماعی پرداخت.

در بخش انتهایی نشست، خانم مهندس علی، توضیحاتی در مورد چگونگی دریافت پروانه اشتغال دستگاه‌های آنالیز اشعه ایکس از سازمان انرژی اتمی و نکات مهم حفاظت در برابر اشعه این دستگاه‌ها ارائه کرد و بر لزوم همکاری اعضا در راستای تدوین دستورالعمل حفاظتی دستگاه‌های آنالیز اشعه ایکس تاکید نمود.

در پایان این نشست و پس از صرف ناهار بازدیدی از آزمایشگاه‌های پژوهشکده علوم و فناوری نانو دانشگاه صنعتی شریف، آزمایشگاه  XPS دانشکده فیزیک و آزمایشگاه FE-SEM دانشگاه صنعتی شریف به‌عمل آمد.