صفحه اصلی

هشتمین نشست کارگروه تخصصی میکروسکوپ الکترونی عبوری (TEM) شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی با حضور 14 نفر از کارشناسان این حوزه به میزبانی پژوهشکده توسعه تکنولوژی جهاد دانشگاهی صنعتی شریف برگزار شد.

این نشست با هدف ایجاد بستری برای تبادل دانش و تجربه بین اعضا و دیدار حضوری اعضای کارگروه به منظور افزایش شناخت و ارتباطات بین مراکز عضو شبکه آزمایشگاهی و توانمندی‌های میزبان برگزار شد.

 

در ابتدای نشست، دکتر محمدصادق حاجی تاروردی، سرپرست پژوهشکده توسعه تکنولوژی جهاد دانشگاهی صنعتی شریف، ضمن خوشامدگویی به میهمانان گفت: «جهاددانشگاهی واحد صنعتی شریف در سال ۱۳۷۹ اقدام به تاسیس پژوهشکده توسعه تکنولوژی صنعتی نمود که در حال حاضر با داشتن موافقت قطعی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فعالیت می‎کند». وی ابراز امیدواری کرد که این نشست نتایج خوبی در راستای خدمات‌دهی آزمایشگاه‌ها به پژوهشگران داشته باشد.


گروه‌های پژوهشی این پژوهشکده در زمینه‌های فنی و مهندسی شامل اتوماسیون، مکانیک، فناوری خلأ بالا، فتونیک، اکولوژی صنعتی، صنایع، متالورژی، فناوری اطلاعات، شیمی معدنی و قطب علمی اندازه‌گیری دقیق ابعادی هستند.

در ادامه برنامه، مهندس زهره فتاح، کارشناس شبکه آزمایشگاهی، ضمن تشکر از حضور کارشناسان در این نشست و معرفی کوتاهی از فعالیت‌های شبکه، به اهمیت تشکیل و اهداف کارگروه‌های تخصصی دستگاهی اشاره کرد و گفت که هدف اصلی کارگروه ارتقای شخصی و علمی کارشناسان از طریق آموزش همکاری و تبادل تجربه و نظرات با دیگران است.


مهندس فتاح، یکی از اهداف مهم شبکه آزمایشگاهی را استاندارد سازی فعالیت‌های آزمایشگاه‌های عضو دانست و از همه کارشناسان خواست که در پیاده‌ه‌سازی و تدوین استانداردهای ملی کاربردی برای دستگاه‌های خود همکاری کنند و برنامه دوره‌ای کالیبراسیون تجهیزاتشان را جدی بگیرند.


سپس، مهندس داوود قرایلو، دبیر کارگروه TEM شبکه آزمایشگاهی، ضمن خوشامدگویی به ارائه گزارشی از فعالیت‌های کارگروه پرداخت و اعضا را به مشارکت بیشتر در برنامه‌ها و فعالیت‌های کارگروه دعوت کرد.


در ادامه، هر یک از افراد کارگروه به معرفی خود و خدماتی که ارایه می‌دهند پرداختند و در مورد توانمندی‌ها و قابلیت‌های دستگاه‌های آزمایشگاه محل خدمت خود صحبت کردند. بر همین اساس در مورد روش‌های مختلف و تنوع خدمات ارایه شده و قابل ارایه در مراکز عضو شبکه بحث و تبادل نظر شد.

                           

پس از استراحت و پذیرایی، مهندس مجتبی حسین‌پور، کارشناس آزمایشگاه تحقیقاتی مواد پیشرفته و نانوتکنولوژی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، در مورد توانمندی‌ها و تجهیزات این آزمایشگاه گزارشی را به صورت ویژه ارائه داد.

 

برنامه بعدی این نشست، پنل تخصصی با موضوع «موارد ضروری درباره نگهداری دستگاه TEM» بود که با حضور کارشناسان فعال حوزه تعمیرات دستگاه‌های TEM برگزار گردید.

 

در بخش پایانی این برنامه، اعضای کارگروه از آزمایشگاه‌ها و توانمندی‌های پژوهشکده توسعه تکنولوژی جهاد دانشگاهی صنعتی شریف دیدن کردند. از جمله آزمایشگاه‌های این مرکز می‌توان به مجموعه آزمایشگاه‌های متالورژی، فناب، اندازه‌گیری دقیق ابعادی، اپتیک و فوتونیک، کارگاه تولید لنز، میکروالکترنیک و مرکز پدافند غیرعامل اشاره کرد.

 

                            

                            

 

علاقمندان برای ارتباط با کارگروه‎های تخصصی شبکه آزمایشگاهی می‎توانند صفحه اختصاصی این کارگروه‎ها را ملاحظه نمایند.