صفحه اصلی

هشتمین نشست کارگروه تخصصی دستگاه‌های SEM شبکه آزمایشگاهی به میزبانی آزمایشگاه نانواپتوالکترونیک دانشگاه تربیت مدرس و حضور 30 نفر از کارشناسان این حوزه، 20 آذرماه 1397 برگزار شد.

این نشست توسط شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی با رویکرد آشنایی و تبادل اطلاعات و تجربیات کارشناسان دستگاه‌های SEM و FESEM کشور برگزار شد. در حال حاضر این کارگروه دارای 54 عضو است.

برنامه ابتدایی نشست، معرفی آزمایشگاه نانواپتوالترونیک دانشگاه تربیت مدرس بود که دکتر فرزانه عرب پور، نماینده این آزمایشگاه، پس از پخش کلیپ معرفی دانشگاه تربیت مدرس و دانشکده مهندسی برق و الکترونیک این دانشگاه، به معرفی این آزمایشگاه پرداخت.

دکتر عرب پور، یکی از نقاط قوت و پیشرفت این آزمایشگاه را همکاری با سایر دانشکده‌های دانشگاه دانست و گفت:«آزمایشگاه نانواپتوالکترونیک در سال 1385 در دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تربیت مدرس آغاز به کار نمود. همکاری گسترده این آزمایشگاه با دانشجویان و اساتید باعث شده است که آزمایشگاه در زمینه‌های بین رشته‌ای پیشرفت‌ها و دستاوردهای قابل توجهی داشته باشد».

به گفته وی، در حال حاضر، بیش از 30 دانشجوی کارشناسی ارشد و دکتری از رشته‌های مهندسی برق، فیزیک، مهندسی شیمی، مهندسی پلیمر و نانومواد در این آزمایشگاه در زمینه‌های تحقیقاتی بین رشته‌ای شامل سلول‌های خورشیدی مبتنی بر نقاط کوانتومی، پلیمری و پروسکایتی، انواع حسگرهای زیستی، گازی و غیرگازی، انواع آشکارسازها و لیزرها، افزاره‌های نانوفوتونیک، پلاسمونیک و نانوبیوفوتونیک و همچنین افزاره‌های میکروسیال، پژوهش انجام می‌دهند.

سپس، مهندس زهره فتاح، کارشناس شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، برنامه‌ها و فعالیت‌های جدید شبکه آزمایشگاهی را برای حاضرین تشریح کرد.

مهندس فتاح، کارگروه‌های تخصصی شبکه آزمایشگاهی را کانون‌های همکاری و هم‌افزایی کارشناسان و متخصصین مراکز عضو شبکه آزمایشگاهی دانست و گفت: «این کارگروه‌ها بستری را فراهم کرده تا اعضای آن بتوانند دانش و تجربه خود را در زمینه کاربری تجهیزات و همچنین استانداردسازی فعالیت‌های آزمایشگاهی، از طریق برگزاری کارگاه‌های آموزشی، انتشار مقالات و کتب تخصصی با یکدیگر به اشتراک بگذارند».

 

 

دکتر سوگل پلاسید، دبیر کارگروه تخصصی دستگاه‌های SEM شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، دیگر سخنران این برنامه، برنامه‌ها و فعالیت‌های این کارگروه طی 5 سال گذشته را مرور کرده و پیشنهاداتی برای ادامه فعالیت اعضا ارائه داد.

در ادامه، اعضای فعال سال 96 کارگروه معرفی و همچنین از اعضای فعال کارگروه تخصصی SEM در سال 1397، تجلیل شد.

مهندس مینا محبی مراد، کارشناس پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی؛ مهندس معصومه معدنی پور، کارشناس مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران؛ و مهندس مریم خانی نور، کارشناس دانشگاه بوعلی سینا همدان، برگزیدگان این کارگروه در سال 1397 هستند.

 

 

در این نشست همچنین، در راستای انتقال تجربیات اعضای کارگروه و تقویت توان علمی کارشناسان، مطالبی با عناوین زیر ارائه شد:

1- استفاده از روش فوق بحرانی (CPD) برای آماده‌سازی نمونه‌های SEM، توسط دکتر فاطمه پاشایی از دانشگاه تربیت مدرس (دریافت فایل

2- روش آماده‌سازی نمونه برای کار با Cryo-SEM توسط مهندس مینا محبی مراد از پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران (دریافت فایل

3- پخش فیلم آموزشی نحوه آماده‌سازی نمونه‌های‌ فلزی و تشخیص فاز در نمونه با دتکتور EBS توسط مهندس غلامرضا دهقانی از مرکز پژوهش متالورژی رازی؛

4- نکات کلی تعمیرات و نگهداری دستگاه SEM توسط مهندس ساسان حسین‌زاده (دریافت فایل

5- نحوه کار دتکتور EPMA و کاربرد آن برای SEM و تفاوت آن با آنالیزور EDS توسط مهندس معصومه معدنی پور از مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران (دریافت فایل).

 

پس از صرف نهار و اقامه نماز، مهمانان برنامه از مجموعه آزمایشگاه‌های نانواپتوالکترونیک دانشگاه تربیت مدرس بازدید کردند.

 

 

شایان ذکر است که تعدادی از کارشناسان عضو کارگروه تخصصی نیز که امکان حضور در این نشست را نداشتند، از طریق سامانه اینترنتی و به صورت غیرحضوری برنامه نشست را دنبال کردند.