صفحه اصلی

با برگزاری نخستین نشست کارگروه تخصصی آنالیز حرارتی در شبکه آزمایشگاهی، متخصصان و فعالان این حوزه آزمایشگاهی در مسیر تبادل تجربه‌ها و توسعه توانمندی‌ها گام برداشتند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، کارگروه تخصصی آنالیز حرارتی با حضور 35 نفر از کارشناسان مراکز عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، شروع به کار کرد.

 

این نشست برای نخستین بار و با حضور این کارشناسان، به صورت مجازی، برگزار شد تا ضمن تبادل تجربه و توانمندی‌های فعالان این حوزه، زمینه برای ارائه خدمات آزمایشگاهی مطلوب به مخاطبان فراهم شود.

 

با وجود بیش از 300 دستگاه حوزه آنالیز حرارتی در آزمایشگاه های عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، ایجاد بستری برای گرد هم آمدن کارشناسان این دستگاه‌ها برای این‌که بتوانند ضمن تعامل چندسویه، دانش و تجربیات خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند ضروری بود. برهمین اساس شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی زمینه را برای برگزاری این کارگروه تخصصی فراهم آورد.

 

کمک به توسعه تجربیات و توانمندی‌ها

در ابتدای این نشست زهره فتاح کارشناس شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، ایجاد کارگروه‌های تخصصی و ایجاد بستری برای تعامل فعالان تجهیزات را یکی از اقدامات شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی برای ارائه خدمات اثربخش و کارآمد دانست و گفت: یکی از مهم‌ترین رسالت‌های این شبکه آزمایشگاهی، ارتقای دانش و توانمندی فعالان آزمایشگاهی برای ارائه خدمات کیفی و مطلوب به متقاضیان و در نتیجه، توسعه و رونق پژوهش‌های کاربردی و فناورانه است. سلسله نشست‌های کارگروه‌های تخصصی نیز در همین راستا و با هدف ارتقای توانمندی فعالان در حوزه‌های تخصصی فعالیتشان برگزار می‌شود.

 

فتاح، به دستگاه‌های مهم و پر کاربرد این کارگروه اشاره کرد و افزود: تجهیزات گوناگونی چون گرماسنج روبشی تفاضلی (DSC)، آنالیز وزن سنجی گرمایی (TGA)، آنالیز حرارتی تفاضلی (DTA)، سنجشگر حرارتی همزمان (STA)، سنجشگر گرما مکانیکی (TMA) و آنالیز حرارتی مکانیکی پویا (DMTA) از مهم‌ترین تجهیزات آزمایشگاهی کارآمد در حوزه آنالیز حرارتی است که مخاطبان برای مشاهده دامنه دستگاه‌های مشمول این کارگروه می‌توانند به صفحه تخصصی آن در وب‌سایت شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی مراجعه کنند.

 

در بخش دیگری از این نشست مجازی، سحر صالحی کارشناس آزمایشگاه نانو فناوری و نانو ساختار موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی تجربه خود در کاربرد دستگاه گرماسنج روبشی تفاضلی برای شناسایی یک نمونه مجهول را با دیگران به اشتراک گذاشت. سپس هر یک از کارشناسان، دستگاه های موجود در آزمایشگاه خود را معرفی کردند و پرسش‌های تخصصی مطرح شده از سوی شرکت‌کنندگان، توسط کارشناسان حاضر در نشست پاسخ داده شد.

 

یکی از مهمترین اهداف تشکیل کارگروه های تخصصی، ایجاد زمینه ای است که کارشناسان بتوانند به راحتی چالش های خود در مورد کار با دستگاه یا نمونه های جدید را مطرح و در سریعترین زمان، پاسخ تخصصی دریافت کنند و بر همین اساس، شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی به طور مستمر میزبان کارگروه‌های تخصصی در حوزه‌های گوناگون تجهیزات آزمایشگاهی می‌شود.