صفحه اصلی

مدیر آزمایشگاه‌های شرکت تحسین الماس کهکشان، از ارائه خدمات آموزشی و آزمایشگاهی در حوزه سنگ‌های تزئینی، گوهرسنگ‌ها و زمین‌شناسی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، یکی از حوزه‌های تخصصی در حوزه خدمات آزمایشگاهی، شناسایی سنگ‌های تزئینی و گوهرسنگ‌ها است که توسط یکی از مجموعه‌های عضو شبکه آزمایشگاهی ارائه می‌شود.

 

شرکت تحسین الماس کهکشان یکی از مجموعه‌های فناور و آزمایشگاهی است که از سال 1398 فعالیت خود را در این حوزه آغاز کرده است و بر بستر شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی ضمن ارائه خدمات آزمایشگاهی این حوزه، در زمینه آموزش علوم و فناوری‌های گوهری نیز فعالیت دارد.

 

حدیث صادقی، مدیرعامل شرکت تحسین  الماس کهکشان و مدیر موسسه گوهر شناسی تحسین با اشاره به راه‌اندازی موسسه گوهر شناسی کیپا در دانشگاه خوارزمی به عنوان گام نخست در مسیر ارائه خدمات فناورانه آزمایشگاهی این حوزه گفت: در این موسسه ضمن فعالیت های گوهرشناسی و شهاب سنگ شناسی به آموزش علوم گوهری، پژوهش های مختلف علوم گوهر، اتتشار مقالات گوناگون، برگزاری نشست های تخصصی و همایش های مختلف علوم گوهری و زمین شناسی می‌پردازیم.

 

صادقی، فعالیت تحسین الماس کهکشان را در حوزه علوم، فناوری و خدمات آزمایشگاهی حوزه زمین‌شناسی و گوهرشناسی عنوان کرد و ادامه داد: این مجموعه همچنین در حوزه شناخت شهاب سنگ، طلا‌سازی، طراحی و ساخت جواهرات، اکتشاف و استخراج معادن در خاورمیانه فعال است.

 

این فعال فناور، هدف از فعالیت‌های آزمایشگاهی تحسین الماس کهکشان را شناسایی، تشخیص و تعیین هویت تخصصی گوهر‌سنگ‌ها و صدور شناسنامه آن‌ها برشمرد و افزود: در زمینه آموزش تخصصی و ارتقای سطح دانش و فناوری این حوزه با هدف تجاری‌سازی توانمندی‌های تخصصی و مهارتی خدمات را ارائه و زمینه را برای خلق ارزش افزوده از سنگ‌های رنگی و الماس، ساخت جواهرات، اکتشاف و استخراج معادن در ایران فراهم می‌کنیم.

 

وی به بخش‌های مختلف این مجموعه فناور اشاره کرد و گفت: علاوه بر آزمایشگاه تخصصی گوهرشناسی و شهاب سنگ شناسی، کارگاه‌های تخصصی آموزشی و تولیدی دربخش های گوهرتراشی، کاروینگ و طراحی جواهرات و طلاسازی، زمین‌شناسی و معدن، طراحی، مدل‌سازی و ساخت جواهرات و نیز گالری فروش سنگ‌های قیمتی وجواهرات از بخش‌های گوناگون تحسین الماس کهکشان است.

 

مدیر آزمایشگاه مرکزی تحسین الماس کهکشان، آزمایشگاه گوهرشناسی این مجموعه را جزو مجهزترین آزمایشگاه‌های تخصصی گوهر شناسی، پتروگرافی، بافت شناسی و جواهر شناسی در خاورمیانه دانست و افزود: این آزمایشگاه دارای کارشناسان متخصص و استادان دانشگاهی در زمینه‌های گوهر شناسی، زمین شناسی ، پترولوژی، شهاب سنگ شناسی، جواهر شناسی و علوم گوهری است و برای نخستین بار در ایران، شناسنامه تخصصی و معتبر بین المللی (GIT) را برای سنگ‌های قیمتی و جواهرات و شهاب سنگ‌ها صادر می‌کند.

 

وی ادامه داد: تاکنون بیش از 50 نمونه شهاب سنگ را شناسایی و به ثبت رسانده است. همچنین این موسسه مالک چندین شهاب سنگ منحصر به فرد می‌باشد که به نام موسسه گوهرشناسی تحسین به ثبت رسیده است و در معرض بازدید برای مراجعه کنندگان می باشد.

 

صادقی، برخی از خدماتی را که در این آزمایشگاه ارائه می‌شود، برشمرد و گفت: از محوری‌ترین خدمات آزمایشگاهی این مجموعه می‌توان به تعیین هویت و تشخیص اصالت گوهر سنگ‌ها و جواهرات،  شناسایی و رده بندی انواع شهاب سنگ‌ها، آنالیز تشخیص و ارزیابی و گرید بندی الماس، آنالیز تشخیص و ارزیابی گوهرهالی آلی و  انجام پژوهش های کاربردی علوم گوهر اشاره کرد.

 

این فعال فناور به تجهیزات پرکاربرد و مورد استفاده در مجموعه آزمایشگاهی تحسین الماس کهکشان اشاره کرد و افزود: تلاش شده است تمامی تجهیزات و خدمات آزمایشگاهی تخصصی مورد نیاز در حوزه زمین‌شناسی و گوهرشناسی ارائه شده و با استفاده  تجهیزات پرکاربردی چون میکروسکوپ های گوهرشناسی و زمین شناسی، دستگاه اندازه گیری ضریب شکست، سنجشگر الماس، ترازوهای حساس با دقت بالا خدمات آنالیزها انجام می‌شود.

 

وی با اشاره به برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی کاربردی و عملی با رویکرد ورود به بازار کار افزود: در بخش آموزشی تحسین الماس تاکنون بیش از 12 دوره آموزش در 8 رسته علوم گوهری و تقریبا 20 زیر شاخه برگزار شده و بین 400 تا 600 نفر تحت آموزش‌های تخصصی قرار گرفتند که اکثرا  وارد بازار کار شدند و چندین نفر نیز در خود موسسه چه در بخش آزمایشگاهی و چه در بخش کارگاهی و تولیدی گوهر سنگها و چه در بخش معدن و استخراج معدن فعالیت دارند.

 

صادقی ادامه داد: کارشناسان تخصصی ما در بخش آزمایشگاه با بدست آوردن فاکتورهای گوهری و زمین شناسی، مطالعات میکروسکوپی و ماکروسکوپی،  بررسی اینکلوژن ها و بافت های میکروسکوپی، بررسی ناخالصی ها و بررسی انواع به‌سازی و گریدبندی گوهر سنگها در بخش گوهری و همچنین پتروگرافی و سنگ شناسی سنگ ها با استفاده و تهیه مقاطع میکروسکوپی در بخش زمین زمین شناسی و شهاب سنگ شناسی، در نهایت نمونه مورد نظر را آنالیز و تعیین اصالت کرده و گواهی و شناسنامه صادر می‌کنند.

 

مدیرعامل مجموعه تحسین الماس کهکشان، با بیان این‌که شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی با به اشتراک گذاری دستگاه ها و ارائه خدمات آزمایشگاهی متنوع به بهبود کیفی خدمات آزمایشگاهی در کشور یاری رسانده است، ادامه داد، تمامی آنالیزهایی که در این موسسه آنالیز انجام میگیرد همگی در قسمت پرتال آزمایشگاهی موسسه ثبت خدمت شده و مراجعه کنندگان در باشگاه مشتریان شبکه عضو می‌شوند. باشگاه مشتریان شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی نیز برای تسهیل در دریافت خدمات ایجاد شده است و تخفیف های متنوعی را به اعضای هیئت علمی، دانشجویان، شرکت های دانش بنیان و صنایع کشور ارایه می دهد.