صفحه اصلی

مجتمع آزمایشگاهی کوثر یکی از مجموعه‌های عضو شبکه آزمایشگاهی است که توانمندی خود را در حوزه‌های گوناگون غذایی، دام، طیور و آبزیان گسترده کرده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، انجام آزمایش‌های مواد غذایی، به ویژه در حوزه دام، طیور و آبزیان یکی از لازمه‌های ارتقای سلامت جامعه و حفظ امنیت غذایی است. بر همین اساس، مجتمع آزمایشگاهی کوثر خدمات آزمون‌ها سرولوژی، میکروبیولوژی، مولکولی و بیوشیمیایی دام و طیور و آبزیان را ارائه می‌دهد.

 

فاطمه امینی نجفی، مدیر این مجموعه آزمایشگاهی با بیان این‌که ظرفیت انجام تمامی آزمون های شیمی کلاسیک و دستگاهی آب، مواد غذایی و خوراک دام و طیور در کوثر فراهم شده است، ادامه داد: هدف اولیه تأسیس آزمایشگاه دریافت نمونه از مزرعه‌های مربوط به خود سازمان اقتصادی کوثر بود اما با توجه به پتانسیل های زیادی که در آزمایشگاه کوثر وجود داشت، این امکانات توسعه یافت و خدمات به مجموعه‌های متقاضی از سراسر کشور قابل ارائه است.

 

امینی نجفی با بیان این‌که در این مجموعه آزمون‌های مربوط به سرولوژی طیور و آزمون‌های مختصر میکروبی انجام می‌شد، ادامه داد: در حال حاضر به آزمایشگاه بخش‌های مختلفی اضافه شده است که هم در زمینه آزمون‌های مواد غذایی و هم در زمینه مربوط به بیماری های دام و طیور و آبزیان فعالیت می‌کند.

 

این فعال فناور از توانمندی انجام بیش از ۱۵۰ تست در مجتمع آزمایشگاهی کوثر گفت و ادامه داد: با بهره‌گیری از مشاوران با تجربه ای که در این زمینه داشتیم، این امکان فراهم شد تا برخی از این آزمون ها اختصاصاً در آزمایشگاه کوثر انجام شود.

 

امینی نجفی، از ارائه خدمات آزمایشگاهی در قالب آزمایشگاه اکرودیته و بر اساس استاندارد های روز گفت و ادامه داد: با توسعه بخش سرولوژی آزمون‌های دام بزرگ را افزودیم؛ همچنین بخش میکروبی شامل دو بخش مختلف میکروب موادغذایی و میکروب بیماری زا در دو طبقه مجزا و با تجهیزات و پرسنل جداگانه مشغول به کار است.

 

وی با اشاره به بخش شیمی کلاسیک و آنالیز دستگاهی گفت: این بخش در زمینه آزمون های مواد غذایی و خوراک دام و طیور فعال می‌کند؛ حدود 2 سال است که با خریدن دستگاه‌های فناور و پیشرفته در آزمایشگاه بخش شیمی کلاسیک، بخش آنالیز دستگاهی و سم شناسی راه اندازی شده است.

 

 مدیر مجتمع آزمایشگاهی کوثر با اشاره به پایه گذاری آزمایشگاه بر اساس استاندارد های ملی و بین‌المللی، اظهار کرد: پیاده سازی استاندارد ایزو ۱۷۰۲۵ را در آزمایشگاه کوثر شروع کردیم و خوشبختانه در هردوره آزمون و برنامه‌های ممیزی و مراقبتی، پیشرفت و بهبود را در کار آزمایشگاه شاهد هستیم.

 

وی افزود: آموزش های متعددی در طول سال برای کارشناسان و سایر متقاضیان در زمینه کنترل کیفیت برگزار می‌شود و برخی از کارشناسان بخش مولکولی، دوره‌هایی را در خارج از کشور گذرانده‌اند؛ تجربیات آنان یاری رسان بوده و آزمایشگاه مولکولی را بر اساس تجربه‌های کسب شده از فضای بین‌المللی راه‌اندازی کردیم.


امینی نجفی، با اشاره به خدمات آزمایشگاهی بخش دامپزشکی در زمینه خوراک دام و طیور، توضیح داد: هر آزمونی که در زمینه خوراک دام و طیور قابل انجام باشد ارائه می‌شود؛ از آزمون‌های روتین در بخش شیمی کلاسیک همچون اندازه‌گیری چربی، پروتئین، کلسیم، فسفر و غیره تا آزمون هایی که نیاز به دستگاه های خاصی دارد همچون اندازه‌گیری فلزات سنگین که با استفاده از دستگاه Atomic و ICP انجام می‌شود.

 

مدیر مجتمع آزمایشگاهی کوثر با اشاره به توانمندی در انجام آزمون‌های خاص اظهار کرد: در مورد مواد غذایی برخی از آزمون ها مربوط به جدول ارزش غذایی است که سازمان غذا و دارو درخواست می کند، در مورد تراریخته هم مشخصاً روی خیلی از مواد غذایی که در کشور در حال استفاده است کار کرده ایم و ژن های مختلف تراریختگی را به روش Real-time PCR و PCR بررسی کرده ایم.

 

امینی نجفی ادامه داد: در مورد قسمت میکروبی آزمون ها به صورت روتین انجام می شود و در مورد بخش شیمی هم تمام آزمون‌ها قابل انجام است. به عنوان مثال آزمونی وجود دارد برای تفکیک موادغذایی گیاهی از حیوانی برای افرادی که منع مصرف موادغذایی حیوانی را دارند که با آزمون تعیین منشا حیوانی به روش PCR قابل بررسی است.


این فعال آزمایشگاهی همچنین از اهمیت شناسایی عناصر میکروبی و آلوده در مواد غذایی گفت و افزود: نخستین و مهم‌ترین اولویت مجتمع آزمایشگاهی کوثر، شناسایی عناصر میکروبی و آلوده کننده است زیرا در زمینه دامپزشکی و هم مواد غذایی باید مراقب آلودگی هایی که بین این دو بخش منتقل می شود باشیم؛ با تمهیداتی که فراهم کرده ایم از جمله دستگاه‌ ها و پرسنل جداگانه و اینکه این دو بخش در دو طبقه جداگانه قرار دارند در این کار موفق عمل کرده‌ایم. وی افزود: بخش سم‌شناسی، تا کنون موفق به شناسایی حدود ۱۶۰ سم شده است.

 

امینی نجفی، با اشاره به توانمندی شناسایی آفلاتوکسین ها و مایکوتوکسین‌ها گفت: با دستگاه HPLC میزان ویتامین هایی که در مواد غذایی وجود دارد را می توانیم اندازه گیری کنیم که این آزمون در خوراک دام و طیور جهت جیره نویسی بسیار اهمیت دارد.

 

به گفته مدیر مجتمع آزمایشگاهی کوثر، در هر بخش از این آزمایشگاه، کارشناسی که متخصص آن رشته است  فعالیت می‌کند و در حال حاضر حدود ۲۵ نفر در آزمایشگاه مشغول به کار هستند.

 

وی حلقه مفقوده پژوهش تا صنعت را آزمایشگاه‌ها دانست و افزود: اگر ما چالش را در کار آزمایشگاهی نداشته باشیم و پژوهش را در کنار کار آزمایشگاهی محقق کنیم، نتایج نیز کارآمدتر و ناظر به نیازها خواهند بود.