صفحه اصلی

شرکت آبان تجهیزات ناب آزما مجموعه‌ای آزمایشگاهی در حوزه آب، پساب و محیط زیست است که خدمات خود را به پژوهشگران و شرکت‌های دانش‌ بنیان ارائه می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، جابر سعید مدیر مجتمع آزمایشگاهی شرکت آبان تجهیزات ناب آزما با بیان این‌که تدریس مبانی علمی و آزمایشگاهی در دانشگاه مبنای فعالیت این مجموعه فناور است ادامه داد: راه ­اندازی آزمایشگاه را از دانشگاه­ های مختلف و همچنین انجام کارهای تحقیقاتی و اجرایی در حوزه تصفیه آب و پساب آغاز کردیم و از سال 1397 در قالب تاسیس شرکت آبان تجهیزات ناب آزما این فعالیت­ها ادامه پیدا کرد.

 

وی با اشاره به ارائه خدمات آزمایشگاهی با طیف متنوعی از تجهیزات آزمایشگاهی اظهار کرد: همزمان با راه ­اندازی آزمایشگاه، با تشکیل تیم تخصصی تعمیرات و ساخت، خدمات به آزمایشگاه ­های خصوصی و مراکز دانشگاهی در زمینه ساخت، تعمیر و آموزش تجهیزات آزمایشگاهی ارائه شد. در حال حاضر این خدمات تقریباً به تمامی آزمایشگاه ­ها و دانشگاه­ های استان کرمان و برخی استا­ن ­های هم جوار ارائه می ­شود.

 

 

تنوع خدمات آزمایشگاهی از حوزه آب و پساب تا مواد غذایی

مهندس سعید، از بخش‌های متنوع این مجموعه فناور و آزمایشگاهی گفت و ادامه داد: مجتمع آزمایشگاهی ناب آزما در چهار بخش آب و محیط زیست، کشاورزی شامل آب، خاک و کود، میکروبیولوژی و بخش تحقیقات و آموزش فعالیت می‌کند.

 

وی با اشاره به توسعه این آزمایشگاه در بخش مواد غذایی افزود: اقداماتی برای افزودن بخش مواد غذایی و بخش آنالیز نمونه ­های صنعتی-معدنی انجام شده است و در تلاشیم در سال 1400 تجهیزات و زیر ساخت‌های این دو بخش تکمیل و برای سال 1401 مجوزهای لازم در این حوزه­ ها اخذ شود.

 

مدیر مجتمع آزمایشگاهی ناب آزما از ایجاد اشتغال تخصصی برای دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها در این مجموعه گفت و افزود: در این مجموعه برای 8 نفر به صورت مستقیم و به صورت غیرمستقیم نیز برای بیش از 10 نفر در حوزه های مختلف اشتغال ایجاد شده است.

 

تنوع در تجهیزات آزمایشگاهی

جابر سعید، با بیان این‌که برای آنالیز فلزات سنگین بسته به نوع عنصر و نمونه دستگاه جذب اتمی در آزمایشگاه مورد استفاده قرار می­‌گیرد، افزود: برای آنالیز سایر آنیون و کاتیون‌های مختلف از دستگاه­ های اسپکتروفتومتر، فلیم فتومتر و سایر تجهیزات مورد نیاز آماده ­سازی و قرائت نمونه ­ها استفاده می شود. در مورد آنالیز پارامترهایی چون COD، BOD، کدورت و آزمایشات میکروبی در نمونه های آب، فاضلاب و محیط زیست نیز تجهیزات مرتبط در آزمایشگاه موجود است.

 

مدیر مجتمع آزمایشگاهی ناب آزما درباره آنالیز حوزه کود، توضیح داد: بر پایه استانداردهای موجود، تمامی پارامترهای فیزیکی و شیمیایی در انواع کودها را مورد آنالیز قرار داده و در این حوزه مشتریانی از تولیدکنندگان، فروشندگان و کشاورزان داریم.

 

به گفته این فعال فناور، ارائه خدمات آزمایشگاهی مجتمع آزمایشگاهی ناب آزما، علاوه بر مشتریان در صنعت، معدن، کشاورزی و محققان دانشگاهی، به سایر آزمایشگاه ­های همکار جهت تکمیل آزمایش های خود در سطح استان نیز بوده است.

 

 

ارائه خدمات آزمایشگاهی در سطح ملی به فعالان زیست‌بوم نوآوری

مهندس سعید با اشاره به رشد ارائه خدمات آزمایشگاهی به پژوهشگران گفت: خوشبختانه با همکاری و مساعدت شبکه آزمایشگاهی فناوری­ های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، خدمات­ دهی به دانشگاهیان و پژوهشگران در آزمایشگاه ما همانند سایر آزمایشگاه ­های عضو، شتاب مناسبی گرفته و در حال حاضر با دانشجویان تحصیلات تکمیلی و همچنین اساتید دانشگاه همکاری داریم.

 

وی با اشاره به گستره کشوری ارائه خدمات بر بستر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی گفت: علاوه بر استان کرمان و شهرستان‌های اطراف، تاکنون مشتریان از استان ­های تهران، فارس، اصفهان، خراسان رضوی و جنوبی، هرمزگان، البرز و سیستان و بلوچستان برای آزمایشگاه نمونه ارسال کرده‌اند.

 

مدیر مجتمع آزمایشگاهی ناب آزما با بیان این‌که شبکه آزمایشگاهی علاوه بر معرفی زمینه فعالیت آزمایشگاه­ ها، توانسته پل ارتباطی مناسبی بین دانشگاهیان و آزمایشگاه­ ها و به خصوص آزمایشگاه ­های بخش خصوصی ایجاد کند، ادامه داد: این اقدام شبکه آزمایشگاهی، علاوه بر دسترسی سریعتر محققین به یک خدمت آزمایشگاهی خاص، هزینه ­های آزمایش های محققین را کاهش داده، به فعالیت آزمایشگاه ­ها رونق داده و به نوعی به صورت هدفمند به مدد تحقیقات به خصوص در بخش دانشگاهی شتافته است.