صفحه اصلی

با گسترش اختلالات روانشناختی، حالا محققان ایرانی موفق شده اند دستگاهی را تولید کنند که کمک بسیاری به درمان و بهبودی این اختلال‌ها می‌کند.

با هدف دستیابی به خودکفایی و تامین تجهیزات و ابزارهای مورد نیاز در حوزه دانش علوم اعصاب، دستگاه تحریک مغناطیسی مغز (rTMS) برای نخستین بار و به طور کاملا بومی شده توسط شرکت دانش بنیان مدینا طب گستر، پس از دریافت مجوزهای لازم برای ساخت از اداره کل تجهیزات پزشکی در داخل کشور طراحی و ساخته شد.

 

قابل رقابت با نمونه های مشابه خارجی

محمد محمدی مدیرعامل این شرکت دانش بنیان از ساخت دستگاه تحریک مغناطیسی مغز با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت و ادامه داد: این دستگاه از حیث کاربرد و فناوری، قابل رقابت با نمونه های مشابه خارجی بوده و برخی از امکانات مورد استفاده در این دستگاه، از فناوری پیشرفته تری نیز برخوردار است.

 

این دستگاه که یکی از پیچیده ترین دستگاه ها در حوزه علوم اعصاب به شمار می رود و تکنولوژی طراحی و ساخت آن تنها در اختیار کشورهای معدودی است، با همکاری برترین متخصصان در حوزه های علوم اعصاب، مهندسی و برنامه نویسی برای نخستین بار در داخل کشور طراحی و ساخته شد.

 

این موفقیت سبب شد تا نیاز متخصصان در مراکز درمانی و پژوهشی به چنین دستگاهی تامین و ایران از نظر تجهیزات بالینی و پژوهشی علوم اعصاب، به کشوری خودکفا تبدیل شود.

 

در خدمت بهبود اختلالات روان‌شناختی

دستگاه تحریک مغناطیسی مغز در موقعیت های بالینی و پژوهشی، کاربردهای فراوانی دارد، به طوری که از کاربردهای بالینی این دستگاه می‌توان به اثربخشی آن در درمان و بهبودی بسیاری از اختلالات روان‌شناختی و عصب شناختی مانند افسردگی، اضطراب، وسواس، دردهای مزمن و اختلالات مربوط به ولع اشاره کرد.

 

 

در مطالعات تحقیقاتی نیز از این دستگاه برای شناخت بیشتر عملکرد مغز در پروتکل های پژوهشی مختلف استفاده می شود چون هر چه شناخت از مغز بیشتر باشد، طراحی مداخلات درمانی مختلف و حتی ارتقای عملکرد افراد با سرعت و اثربخشی بیشتری امکان پذیر است.

 

استقبال بالای جامعه متخصصان از این دستگاه، نشان دهنده کیفیت ساخت و کاربرد آن است. این دستگاه با هدف تسهیل در ارائه خدمات درمانی به نیازمندان، با هزینه ای بسیار پایین تر نسبت به نمونه های خارجی آن تولید شده است.

 

در راستای پیشبرد اهداف بالینی

رسالت و هدف شرکت دانش بنیان مدینا طب گستر، افزایش دسترسی هر چه آسان تر متخصصان ایرانی به بهترین و باکیفیت ترین تجهیزات علوم اعصاب است. این شرکت می کوشد همپای پیشرفت در امر تولید و ساخت ابزارها و تجهیزات حوزه های دانش علوم شناختی و علوم اعصاب در دنیا مانند نوروفیدبک، بیوفیدبک، دستگاه تحریک الکتریکی فراجمجمه ای و دستگاه نوار مغز، زمینه را برای پیشبرد اهداف بالینی و پژوهشی متخصصان و محققان در داخل کشور هموار کند.

 

محمدی در پایان گفت: مجموعه مدینا طب گستر طی چندین سال فعالیت خود، در زمینه تجهیزات علوم اعصاب پیشرو بوده و افتخار این را داشته است که طراحی دستگاه تحریک الکتریکی مغز را از سال 93 در دستور کار خود قرار داده و با کارشناسان، ناظران و متخصصان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در تعامل مستمر باشد. ضمن این که برنامه شرکت این است که با کمک نهادهای دولتی و خصوصی بحث صادرات این محصول را مانند سایر محصولات و فناوری های شناختی خود در سال جاری آغاز کند.