صفحه اصلی

مجموعه آزمایشگاهی دانش‌ بنیان بهداشت محیط اندیش، خدمات آزمایشگاهی را در قالب آزمایشگاه تشخیص مولکولی و میکروبی در حوزه محیط زیست ارائه می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، محیط زیست همواره با چالشی جدی تحت عنوان آلاینده‌ها مواجه است و این آزمایشگاه‌های دارای توانمندی‌ها و فناوری‌های پیشرفته هستند که می‌توانند نقش موثری را در حفظ محیط زیست و کاهش این آلاینده‌ها ایفا کنند. یکی از این مجموعه‌های فناور و آزمایشگاهی، شرکت دانش‌ بنیان بهداشت محیط اندیش است که بر بستر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی خدمات خود را در قالب آزمایشگاه معتمد محیط زیست در حوزه آب و فاضلاب ارائه می‌کند.

 

عباس رضایی مدیرعامل این شرکت دانش‌ بنیان با اشاره به ارائه خدمات منحصر به فرد در قالب آزمایشگاه تشخیص مولکولی و میکروبی در حوزه محیط زیست گفت: آزمایشگاه مولکولی شرکت دانش بنیان بهداشت محیط اندیش، طیف گسترده­ ای از خدمات بیولوژی ملکولی را با کیفیت بالا ارائه می‌دهد و در مواردی چون استخراج DNA از منابع محیطی، طراحی پرایمر، تکثیر ژن توسط تکنیک PCR، تشخیص ژنوم با روش الکتروفورز، تعیین توالی ژنوم میکروبی، ارائه خدمات بیوانفورماتیکی، رسم درخت فیلوژنی، شناسایی سویه های میکروبی، استخراج پلاسمید، کلون کردن ژن و استخراج RNA توانمندی‌های خوبی در ارائه خدمات آزمایشگاهی دارد.

 

ارائه خدمات ویژه در حوزه مولکولی و میکروبی محیط زیست

مدیرعامل شرکت بهداشت محیط اندیش ادامه داد:کشورمان خوشبختانه در حوزه آزمایشات بالینی، توانمندی‌های خوبی در تشخیص مولکولی دارد اما در حوزه محیط زیست به شکل سازمان دهی شده و منظم، خلأ خدمات آزمایشگاهی حس می‌شد و ما در این شرکت توانستیم در آزمایشگاه مولکولی در حوزه محیط زیست، با روش‌های نوآورانه، بومی‌سازی فناوری‌ها و اختراعات خدمات ویژه‌ای را ارائه کنیم، به طوری‌که این آزمایشگاه می تواند در حوزه محیط زیست و بهداشت محیط با سرعتی بالا میکروب‌ها را تشخیص دهد.

 

رضائی، رهاورد این آزمایشگاه را بسیار گسترده دانست و افزود: به طور مثال در تصفیه بیولوژیک نیاز داریم که بررسی کنیم چه میکرواگرانیسم هایی وجود دارد و نحوه برحوردمان چگونه باید باشد که این آزمایشگاه، با توانمندی هایی که دارد خدمات یادشده را ارائه می دهد.

 

وی با اشاره به آزمایشگاه تشخیص میکروبی در کنار این آزمایشگاه، افزود: با استفاده از روش‌های نوین می توانیم ضمن تشخیص، میکروب‌ها را کشت دهیم. در میکروب شناسی سه شرایط بی هوازی، هوازی و شرایط مابین این دو یعنی anoxic حاکم است که در تمامی این شرایط، قابلیت و توانمندی داریم که خدمات آزمایشگاهی را ارائه دهیم.

 

 

تولید فناورانه

عضو هیئت علمی گروه بهداشت محیط دانشگاه تربیت مدرس، با اشاره به ارائه این خدمات در قالب پروژه‌ای فناورانه برای تصفیه خانه جنوب تهران گفت: هاضم‌ها در تصفیه خانه نقش تثبیت لجن را ایفا و از فعالیتشان گاز متان تولید می‌شود؛ این گاز کاربردهای گوناگونی دارد که یکی از آن‌ها استفاده برای فعالیت توربین‌های حرارتی و در نهایت تولید برق است. ما در بخش میکروبی این ساختار نقش آفرینی کردیم و توانستیم ضمن تشخیص اشکالات، نیازها و ارتقای بهره‌وری، روند را بهبود دهیم. دستاوردهای این طرح می تواند به عنوان یک الگوی نوین در سیستم های حفاظت محیط زیست، بازیافت و تصفیه‌ای مورد استفاده قرار بگیرد.

 

رضایی با اشاره به اشتغال 7 نفر از متخصصان کشور در مجموعه آزمایشگاهی و دانش‌ بنیان بهداشت محیط اندیش گفت: سلولز میکروبی یکی از مهم‌ترین دستاوردهای فناورانه این مجموعه دانش‌ بنیان است که با استفاده از توانمندی پژوهشگران و روش‌های آزمایشگاهی منحصر به فرد موفق به ساخت آن شدیم و با استفاده از امکانات آزمایشگاه‌ها، در حال تحقیق و توسعه آن هستیم. محصولی که  جایگزین خوبی برای محصولات و فرآورده‌های سلولزی گیاهی، با استفاده از میکروب و به کمک میکروارگانیسم خواهد بود. این محصول در شرایط خاص تولید می شود و تولید صنعتی این سلولز بومی سازی شده و ماده خام این محصول به صورت کاملا اقتصادی تولید شده است.

 

مدیرعامل بهداشت محیط اندیش با اشاره به نقش کلیدی آزمایشگاه‌ها در راهبری و هدایت پژوهش‌های محصول‌محور گفت: آزمایشگاه، بازوی حرکت پژوهش است و توسعه پایدار ستونی تحت عنوان محیط زیست دارد برای حفظ محیط زیست هم باید آلاینده ها مدیریت شوند که یکی از بهترین روش ها در برخورد با آلاینده ها استفاده از روش های بیولوژیک است. آزمایشگاه‌ها در شناسایی، آزمایش و به کارگیری این روش‌های فناورانه نقشی اثربخش ایفا می‌کنند.