صفحه اصلی

مجموعه آزمایشگاهی دانشگاه پیام نور ارومیه خدمات آزمایشگاهی را در حوزه‌های مختلف بر بستر شبکه آزمایشگاهی ارائه می‌کند.

مجموعه آزمایشگاهی دانشگاه پیام نور ارومیه تاکنون موفق به راه‌اندازی آزمایشگاه‌های پلیمر، برق و الکترونیک، فیزیک و اپتیک، زمین‌شناسی، کشاورزی و صنایع غذایی، جغرافیا، زیست‌شناسی، کشت بافت و هرباریوم و شیمی شده است.

 

اسماعیل قلی نژاد مدیر مجموعه آزمایشگاهی دانشگاه پیام نور ارومیه با بیان اینکه در این دانشگاه ساختمانی با آزمایشگاه‌های متعدد به نام شهید احمدی روشن راه‌اندازی شده، گفت: در آزمایشگاه پلیمر محصولاتی از قبیل کودهای سوپر جاذب و مایع دستشویی و ظرف‌شویی تولید شده و همچنین چندین مورد دیگر نیز به ثبت اختراع رسیده است.

 

وی با اشاره به اینکه بخشی از درآمد آزمایشگاه به کارهای تحقیقاتی مربوط بوده و قسمتی هم به اجاره دادن فضا آزمایشگاه ارتباط پیدا می‌کند، عنوان کرد: به‌زودی در این دانشگاه آزمایشگاه نفت با حدود 40 دستگاه راه‌اندازی می‌شود و به دانشگاه‌ها، شرکت‌ها و پژوهشگاه‌ها ارائه خدمت می‌کند.

 

 

ارائه خدمات در حوزه‌های مختلف

این فعال حوزه آزمایشگاهی در خصوص دستگاه‌های مورد استفاده در آزمایشگاه‌های مختلف این دانشگاه افزود: از تجهیزات مجموعه‌های آزمایشگاهی می‌توان به دستگاه الکتروفورز، خشک‌کن سینی‌دار، اندازه‌گیری ضریب شکست، پتانسیواستات و گالوانواستات، سانتریفیوژ یخچال دار، سیستم آموزشی کنترل فرآیند جریان، سیستم آموزشی کنترل فرآیند دما، طیف‌سنج‌های فلورسانس، مرئی فرابنفش، نوری، نوری دو پرتویی و کوره الکتریکی و میکروسکوپ نور قطبیده شده اشاره کرد.

 

قلی نژاد با بیان اینکه در مجموعه‌های آزمایشگاهی این دانشگاه آزمون‌ها و آنالایزهای مختلفی انجام می‌شود، گفت: برخی از خدمات آزمایشگاهی شامل اندازه‌گیری pH خاک، آنالیز تعیین نرخ خوردگی فلزات در مجاورت سیالات مختلف، آنالیز خواص سوپر خازن‌ها با روش‌های ولتامتری و پتانسیومتری، آزمون اندازه‌گیری میزان فسفر در گیاهان، اندازه‌گیری فنل تام و آزمون اندازه‌گیری دانسیته کود می‌شود.

 

این فعال حوزه آزمایشگاهی بیان کرد: برای ارتقا شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی بهتر است حمایت‌ها در حوزه مالی برای تعمیر و خرید دستگاه و همچنین برگزاری دوره‌های مختلف بیشتر شود.