صفحه اصلی

آزمایشگاه جامع تحقیقات شمال کشور خدمات متنوع آزمایشگاهی را در حوزه آنالیزهای کنترل کیفی، کمی و میکروبی دارو، غذا و سایر محصولات حوزه سلامت ارائه می‌کند.

یکی از مجموعه‌های توانمند و کارا در ارائه خدمات آزمایشگاهی و پژوهشی به ویژه در حوزه پزشکی و دارویی، آزمایشگاه جامع تحقیقاتی شمال کشور است. علی داوودی مدیر این مجموعه آزمایشگاهی، هدف از فعالیت این مجموعه را توسعه پژوهش‌ها و اختراعات در زمینه دارو و ترکیبات زیست‌فناور عنوان کرد و افزود: از مهم‌ترین رویکردهای این مجموعه می‌توان به اکتشاف، استخراج، جداسازی، خالص سازی، آنالیزهای ساختاری و بررسی‌های بیولوژیک ترکیبات طبیعی با هدف کشف دارو و مطالعات فناورانه و تولیدی مرتبط با ترکیبات طبیعی از منابع گیاهی، جانوری، قارچی و منابع ارزشمند به ویژه دریایی اشاره کرد.

 

مدیر آزمایشگاه جامع تحقیقات شمال کشور با بیان این‌که بیش از 30 دستگاه تخصصی در زمینه تحقیقاتی و تولید فناورانه حوزه دارویی و زیستی در این مجموعه به دانشگاهیان، پژوهشگران و فناوران ارائه خدمت می‌کند، ادامه داد: تمامی مطالعات توسط کارشناسان متخصص و خبره و با مشاوره اساتید مجرب انجام می‌شود. زمینه‌های فعالیت این آزمایشگاه بصورت کلی شامل مطالعات فیتوشیمی، بیولوژیک، نانوفناوری و مهندسی بافت با تمرکز بر آنالیزهای کنترل کیفی، کمی و میکروبی داروها، غذا و سایر محصولات حوزه سلامت است.

 

وی با بیان این‌که دریافت نمونه بصورت پستی و حضوری انجام شده و تعرفه‌ها پرداخت و آنالیز انجام می‌شود، ادامه داد: همچنین، در حال حاضر در سایت آزمایشگاه، درگاه پرداخت الکترونیک و سفارش نمونه بصورت آنلاین در حال راه اندازی است. کرونا در دریافت نمونه و انجام خدمات تاثیرات منفی زیادی داشته است که تلاش شد با تحقیقات و پژوهش‌های کاربردی این مشکل کم‌رنگ شود.

 

 

مدیر آزمایشگاه تحقیقاتی شمال کشور با اشاره به این‌که در حال حاضر سیاست کلی، ارتقای کمی و کیفی تجهیزات و خدمات آزمایشگاه و رسیدن به استانداردهای ملی و بین‌المللی است، ادامه داد: یکی از اهداف این آزمایشگاه دریافت استاندارد ISO17025 برای ارتقای جایگاه آزمایشگاه در مطالعات تحقیقاتی و کارهای خدماتی درآمدزا در سطح ملی و بین المللی بوده تا نقشی برجسته در رسیدن به دانشگاه‌های نسل سوم ایفا کند. همچنین آزمایشگاه، با حضور اساتید برجسته و مجرب دانشگاه علوم پزشکی مازندران در صدد بوده تا اندیکاسیون‌های جدید برای دستگاه‌های موجود ایجاد کرده تا توانایی پوشش دادن برخی از دستگاه‌هایی که در اختیار نداشته را بدست آورد.

 

داوودی ادامه داد: خدمات آزمایشگاهی معتبر و کارآمد نقش بسیار مهمی در آنالیز و تایید محصولات فناورانه دارد. با افتخار، آزمایشگاه جامع تحقیقات علوم پزشکی شمال کشور تحت سرپرستی دانشگاه علوم پزشکی مازندران و با حضور اساتید مجرب و کارشناسان تخصصی، قابلیت انجام اغلب آنالیزهای مرتبط با محصولات فناورانه حوزه سلامت را دارا است و در تلاش هستیم تا تمامی آنالیزهای حوزه سلامت و صنایع مختلف مانند صنایع دارویی، غذایی، آرایشی، بهداشتی، عطرسازی در آینده‌ای بسیار نزدیک در این آزمایشگاه انجام شود.