نشست رابطین مراکز عضو شبکه آزمایشگاهی در روز چهارشنبه 18 شهریورماه سال جاری به میزبانی آزمایشگاه جامع تحقیقاتی و دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با حضور بیش از 100 نفر از رابطین و کارشناسان شبکه آزمایشگاهی برگزار شد.


در ابتدای جلسه، آقای دکتر فرزاد کبارفرد، مدیر آزمایشگاه جامع تحقیقاتی و عضو هیئت علمی دانشکده داروسازی، ضمن خوش‌آمدگویی به میهمانان، به معرفی آزمایشگاه جامع تحقیقاتی و دانشکده داروسازی شهید بهشتی پرداخت و ضمن اعلام امضاء تفاهم‌نامه با مراکزی که متقاضی همکاری و ارایه خدمات متقابل می‌باشند، گفت: پس از امضاء تفاهم‌نامه، آن مرکز به‌عنوان مشتری دائمی ما شده و از 20 درصد تخفیف بهره‌مند می‌شود.
دکتر کبارفرد با اشاره به اینکه آزمایشگاه جامع تحقیقات، ارتباط تنگاتنگی با دانشکده داروسازی دارد، یادآور شد در این مرکز، آزمایشگاه‌های کنترل فیزیک و شیمیایی، آزمایشگاه‌های تست‌ حساسیت‌های پوستی، آزمایشگاه‌های فیزیکوشیمیایی، آزمایشگاه‌های کنترل میکروبی، آزمایشگاه‌های کنترل کیفیت دارو، آزمایشگاه‌های مطالعات هم‌سنگی زیستی داروها، آزمایشگاه داروسازی صنعتی، آزمایشگاه‌های کشت و بررسی سلولی و آزمایشگاه کنترل فرآورده‌های رادیو دارو ارائه خدمت می‌کنند. ایشان همچنین توضیحاتی را در مورد فرآیند دریافت نمونه ارایه داد و تأکید کرد: در صورتی که در هنگام ارایه نمونه نیاز به مشورت و نظرخواهی از کارشناس دستگاه باشد، این کار صورت می‌گیرد.
کبارفرد با بیان اینکه آزمایشگاه جامع تحقیقاتی مورد تأیید سازمان انرژی اتمی و وزارت بهداشت می‌باشد، افزود: معمولاً در آزمایشگاه‌های دیگر، خلائی در مورد فرآورده‌های گیاهان دارویی وجود دارد که قادر نیستند کنترل فرآورده‌های دارویی گیاه را انجام دهند، و این در حالی است که این امر در دانشکده داروسازی انجام می‌شود و در حال حاضر ما می‌توانیم فرآورده‌های داروهای گیاهی را مطابق با استانداردهایی که وزارت بهداشت انتظار دارد ارائه کنیم.

بعد از آن، دکتر رضا اسدی فرد، مدیر شبکه آزمایشگاهی درباره اهداف و برنامه‌های شبکه آزمایشگاهی توضیحاتی را ارائه داد. دکتر اسدی‌فرد مهم‌ترین نقش در پیاده‌سازی سیاست‌های شبکه در آزمایشگاهای عضو را، رابطین آزمایشگاه‌ها دانست و تصریح کرد، رسالت اصلی شبکه در این است که بتوان سیستمی را پیاده‌سازی کرد که از دانش و توانمندی‌هایی که موجود  است، خدمات و درآمد زیادتری کسب کرد. ایشان همچنین هدف مهم شبکه را داشتن یک زیر ساخت خوب، دقیق و با استانداردهای قابل قبول در سطح ملی و در آینده در سطح بین‌المللی دانست که این سیستم بتواند در بخش تحقیقات، پژوهش و صنعت کشور خدمات ارائه کند.
مدیر شبکه آزمایشگاهی با اشاره به اینکه سیاست‌های شبکه در راستای به دست آوردن استانداردهای معتبر بین‌المللی به‌خصوص ISO\IEC 17025 است، گفت: برای این کار تأکید و مشوق‌های زیادی را در شبکه در نظر گرفتیم و همچنین سیاست و اهداف شبکه آزمایشگاهی را در همکاری، تعامل و تفاهم‌نامه بین آزمایشگاه‌ها و داشتن سیستم کارانه دانست و تأکید کرد: سازوکارهایی برای این سیاست‌ها در نظر گرفته شده که مشمول ارتباط جمعی مدیران و سیستم اعلانات شبکه است.
دکتر اسدی‌فرد همچنین در رابطه با رسالت کارگروه‌های تخصصی شبکه عنوان کرد: کارگروه‌ها باید دانش تخصصی کشور را در آن حوزه از تجهیزات بالا ببرند. و این کار مستلزم مشارکت جدی و به اشتراک گذاشتن تجهیزات، دانش و تجربه‌های آن‌ها است.
به گفته وی برای اینکه آزمایشگاه‌ها یک رقابت سازنده داشته باشند سالانه همه آزمایشگاه‌ها را ارزیابی می‌کنیم و برای اینکار سه شاخص عمده شامل عملکرد آزمایشگاه، مشتری‌مداری و همکاری‌های شبکه‌ای در نظر گرفتیم.
ایشان همچنین طرح خدمات اعتباری را از طرح‌‌های توسعه‌ای شبکه دانست که می‌تواند به خودی خود مشتریان زیادی برای آزمایشگاه‌های عضو شبکه جذب کند.

در ادامه برنامه دکتر محمدرضا نژادمقدم، مدیر آزمایشگاه‌‌های پژوهشگاه ابن سینا و رابط برگزیده دو سال اخیر شبکه آزمایشگاهی، ضمن خوشامدگویی به میهمانان شبکه آزمایشگاهی، به چگونگی فعالیت مؤثر رابطین در این شبکه پرداخت. به گفته ایشان مهم‌ترین تأثیری که رابط می‌تواند در شبکه آزمایشگاهی داشته باشد، آشکارسازی هر چه بیشتر هویت شبکه آزمایشگاهی برای کارشناسان و مسئولین سازمان است و این امر شامل حمایت مادی و معنوی شبکه از رابطین می‌باشد. ایشان یادآور شد: بدون داشتن انگیزه در کارشناسان نمی‌توان انتظار تعامل مثبت داشت. نژاد مقدم تصریح کرد، پتانسیل رشد و درآمدزایی سازمان به واسطه تجهیزات موجود در سازمان است و افزود این ساختار تیمی است که می‌تواند از تمام توانایی‌ها و استعدادهای افراد استفاده کند.

در ادامه آقای مهندس مجتبی نسب دبیر شبکه آزمایشگاهی، گزارشی از برنامه‌ها و فعالیت‌های شبکه آزمایشگاهی ارائه داد. ایشان همچنین حمایت از آزمایشگاه‌ها را منوط به ارزیابی سالانه آن‌ها عنوان کرد و حمایت از شرکت کارشناسان در دوره‌های آموزشی داخلی و خارج از کشور (تحت شرایط خاص)، پشتیبانی (خرید، تعمیر و نگهداری دستگاه‌ها)، حمایت از اخذ استاندارد ISO/IEC 17025، نرم افزار مدیریت اطلاعات آزمایشگاهی و بحث خدمات اعتباری و طرح تخفیف خدمات آزمایشگاهی را از حمایت‌های این شبکه دانست.
مهندس نسب اعلام کرد: از برنامه‌های آینده این شبکه تهیه یک نسخه نرم‌افزار بر روی تلفن همراه است که از این طریق، سایت و اطلاعات آزمایشگاه‌ها در دسترس اعضای شبکه قرار می‌‌گیرد. وی همچنین افزود، در بحث آموزش، مؤسسه وندا تحت حمایت شبکه شکل گرفته که متولی برگزاری دوره‌های آموزشی است، همچنین شرکت دنا نفیس در بحث نرم‌افزار مدیریت اطلاعات آزمایشگاهی و شرکت هوپاد با هدف ایجاد بانک نمونه‌های مرجع کالیبراسیون به صورت شرکت مستقل شکل گرفته‌اند که با شبکه همکاری می‌کنند.

بعد از آن پرسش و پاسخ‌‌هایی از سوی رابطین و کارشناسان آزمایشگاه با آقای مهندس نسب انجام شد که ایشان توضیحاتی را ارائه کردند.

در پایان این نشست و پس از صرف ناهار بازدیدی از آزمایشگاه‌های جامع تحقیقاتی و آزمایشگاه‌های دانشکده داروسازی انجام شد.
آزمایشگاه جامع تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و مجموعه آزمایشگاه‌های دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از آزمایشگاه‌های فعال در شبکه آزمایشگاهی می‌باشند.

دریافت فایل: کتابچه راهنمای رابطین
دریافت فایل: معرفی آزمایشگاه جامع تحقیقاتی و دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
دریافت فایل: راهکارهای موفقیت یک رابط
دریافت فایل: فعالیت‌ها و برنامه‌های شبکه آزمایشگاهی
 
گالری تصاویر
کلمات کلیدی : شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code