شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، یک شبکه‌ی جامع مجهز به تجهیزات آزمایشگاهی پیشرفته است که می‌تواند مشکلات محققان حوزه‌ی نانو در زمینه‌ی دسترسی به آزمایشگاه‌های مختلف را مرتفع کند. فعالیت این شبکه از سال 93 آغاز شده و هرساله با پیوستن آزمایشگاه‌های بیشتر، گسترده‌تر می‌گردد.

شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی از زیر مجموعه‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است که مجموعه‌ای وسیع از آزمایشگاه‌های کشور را در بر می‌گیرد؛ از آزمایشگاه‌های بخش خصوصی گرفته تا آزمایشگاه‌های مربوط به وزارتخانه‌هایی مانند وزارت علوم، وزارت بهداشت، وزارت کشاورزی، وزارت نیرو و همچنین آزمایشگاه‌های موجود در مجموعه‌های دانشگاهی.

در سال 1383، یک سال پس از تأسیس ستاد فناوری نانو، شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو نیز تأسیس شد. پس از گذشت ده سال از شکل‌گیری شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو و با گسترش فناوری‌های نوین در کشور از جمله زیست‌فناوری، سلول‌های بنیادی، حوزه‌ی دریایی وهوایی، این شبکه به تدریج فناوری‌های دیگر را نیز تحت پوشش قرار داده و به شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی تغییر نام داد.

شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی هم اکنون 15 حوزه‌ی مختلف علمی و بیش از 500 آزمایشگاه مختلف را شامل می‌شود که در این بین 38 درصد از آزمایشگاه‌ها، آزمایشگاه‌های بخش خصوصی، 35 درصد از آزمایشگاه‌های تحت نظارت وزارت علوم و مابقی آن‌ها آزمایشگاه‌های مربوط به سایر وزارت‌خانه‌ها است.

هم اکنون بیش از 11,000 تجهیز آزمایشگاهی با قابلیت ارائه بیش از 20,000 خدمت مختلف در حال ارائه‌ی خدمات آزمایشگاهی به محققان و صنعت‌گران حوزه‌های مختلف علم، از جمله علم نانو هستند. سازمان استاندارد، گمرک، سازمان غذا و دارو و برخی ارگان‌های نظارتی نیز از جمله مشتریان عمده خدمات شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی محسوب می‌شوند.

شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، 21 لغایت 24 مهرماه در یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی فناوری نانو به همراه تعدادی از آزمایشگاه‎های عضو شبکه، به معرفی خدمات خود می‌پردازد.

در یازدهمین جشنواره و نمایشگاه فناوری نانو که در محل نمایشگاه بین‎المللی تهران برگزار می‎گردد، گروه‎های دانشجویی و اساتید دانشگاه‎ها در قالب تورهای فناوری نانو به همراه به بازدید از بخش‎های مختلف نمایشگاه می‎پردازند. یکی از بخش‎های مورد بازدید تورهای فناوری، بخش آزمایشگاه‎های عضو شبکه آزمایشگاهی است. این بخش در ضلع شمال شرقی طبقه دوم سالن خلیج فارس واقع شده است.

 

کلمات کلیدی : شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code