مدیران آزمایشگاه‌های عضو شبکه با هدف شناسایی و بررسی توانمندی‌ها و همچنین هم‌افزایی در رفع مشکلات آزمایشگاه‌های کشور، اقدام به برگزاری سفرهای استانی کرده اند.

به گزارش شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، سفرهای استانی مدیران آزمایشگاه‌های عضو شبکه از اردیبشهت ماه سال جاری آغاز شد و تاکنون آزمایشگاه‌های استان‌های اصفهان و سمنان مورد بازدید قرار گرفته و در سومین سفر، استان هرمزگان به عنوان مقصد نهایی انتخاب شد.

 

در نشست افتتاحیه این سفر که 10 تا 12 دی ماه جاری با حضور 40 نفر از مدیران آزمایشگاه‌های عضو شبکه صورت گرفت، مهسا زابلی، کارشناس مرکز صنعتی‌سازی نانوفناوری کاربردی، توضیحات مختصری در مورد فعالیت‌های این مرکز ارائه داد. پس از آن، مهندس امین رمضان‌پور، مدیرعامل شرکت مدیریت فناوران دنا نفیس، به معرفی نرم‌افزار مدیریت اطلاعات آزمایشگاهی با نام تجاری LABLEAD پرداخت.

 

 

بازدید از پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان از مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، نخستین مقصد این بازدیدها بود. این پژوهشکده دارای بخش‌های متنوعی از جمله اکولوژی، بیولوژی، تکثیر و پرورش، ژنتیک، فرآوری آبزیان، بیماری‌های آبزیان و واحد پایش ماهواره‌ای است. در این پژوهشکده موضوعاتی مانند پایش و ارزیابی سالانه آبزیانی همچون میگو و مطالعه فرآیند رشد و تولید مثل آنها، پلانکتون‌ها، بنتوز و پرتاران، بافت‌شناسی و تجزیه دستگاهی مورد توجه بازدیدکنندگان قرار گرفت.

 

filereader.php?p1=main_ed84b55a170860e20c51526f9edf7eb8.jpg&p2=news&p3=26&p4=1

 

شرکت کیفیت آزمای جنوب، دومین مرکزی بود که شرکت کنندگان در این برنامه از آن بازدید کردند. این شرکت دارای واحدهای متنوعی از جمله بیولوژی (پایش بیولوژی و پایش میکروبیولوژی)، کشاورزی (تجزیه آب، خاک و گیاه تجزیه و آنالیز کود، تجزیه و آنالیز سموم)، واحد استاندارد (تعیین ماهیت سموم کشاورزی، تعیین ماهیت کود، پایش باقیمانده سموم در محصولات، پایش مایکوتوکسین‌ها در محصولات)، محیط زیست (پایش آلاینده‌های هوا در منابع ثابت و سیار، پایش آلاینده‌های خاک، آب و پساب) و واحد بهداشت حرفه‌ای (پایش عوامل زیان آور محیط کار، پایش عوامل فیزیکی و شیمیایی در کمیته بررسی مشاغل سخت و زیان آور) است.

 

 

شرکت نواندیشان شیمی آزمون، آزمایشگاه دیگری بود که در بعدازظهر روز نخست این سفر استانی مورد بازدید قرار گرفت. فعالیت عمده این شرکت در زمینه آنالیز گازهای مبرد، تعیین ماهیت مواد و اندازه‌گیری آنتی اکسیدان‌ها در روغن‌های خوراکی است.

 

عصر روز اول همچنین، شرکت پویاشیمی بندرعباس نیز مورد بازدید مدیران و هیئت همراه قرار گرفت. این شرکت در زمینه‌های فرآورده‌های نفتی، روغن‌های صنعتی و روان کننده‌ها، حلال‌های نفتی و شیمیایی، قیر و گریس، آب و پساب و سنگ‌ها و کانی‌ها فعال است و در زمینه آزمون پلیمرها با بهره‌گیری از دستگاه‌ها و روش‌های جدید خدمات خود را بر مبنای استانداردهای ملی و بین المللی به مشتریان ارائه می‌دهد.

 

 

در روز دوم این گردهم‌آیی، مدیران مراکز عضو شبکه آزمایشگاهی، از آزمایشگاه‌های شرکت پارسیان بهینه پایش، دانشگاه هرمزگان، شرکت سینا آزمای بندر و شرکت افروز شیمی لارک بازدید کردند. کنترل کیفیت مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی، کنترل آلاینده‌ها، کنترل باقیمانده سموم دفع آفات نباتی، مایکوتوکسین‌ها، نیتریت و نیترات، آزمون‌های بسته‌بندی قوطی پر و آزمون‌های فیزیکی و شیمیایی انواع مواد غذایی از جمله زمینه‌های فعالیت این شرکت است.

 

در ادامه این بازدیدها، مدیران اعضای شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، راهی دانشگاه هرمزگان شدند تا از امکانات و توانمندی‌های آزمایشگاه مرکزی این دانشگاه بازدید کنند. این آزمایشگاه دارای فضاهای آزمایشگاهی متنوع با تجهیزاتی نظیر کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا (HPLC)، طیف سنجی نشری پلاسمای جفت شده القایی (ICP-AES)، طیف سنجی جذب اتمی (AAS)، جذب اتمی شعله (AA-F)، کروماتوگرافی گازی – طیف سنج جرمی (GC-MS)، میکروپلیت ریدر، سنگ شکن، آسیاب و همچنین آزمایشگاه‌های فناوری‌های پیشرفته، زیست فناوری، علوم زمین و محیط و برق و مخابرات است.

 

 

یکی از مکان‌های دیدنی دیگر در دانشگاه هرمزگان که مورد استقبال بازدیدکنندگان قرار گرفت، موزه آبزیان بود که در آن همه انواع آبزیان از مناطقی همچون آبهای آزاد خلیج فارس، دریای عمان، دریای مازندران و آبهای شور و شیرین مناطق مختلف ایران در بندرعباس، آبگرم گنو، بستک، جاسک، شیراز و نیز بازار ماهی فروشان بندرعباس و تنکابن، در آن نگهداری می‌شود.

 

 

پس از دانشگاه هرمزگان، شهرک صنعتی شماره 1 بندرعباس، مقصد بعدی این سفر بود که مدیران شبکه برای بازدید از دو عضو فعال شبکه آزمایشگاهی به این شهرک سفر کردند.

 شرکت سینا آزمای بندر، دارای آزمایشگاه‌های مکانیک و فلزشناسی، متالوگرافی، الکتروشیمی و خوردگی، برق و اپتیک و هیدرواستاتیک است و همچنین خدمات بازرسی و نمونه برداری انواع کالاهای وارداتی و صادراتی و تولیدی و تأیید نوع خودرو را ارائه می‌دهد.

 

 

 

شرکت افروز شیمی لارک که در مجاورت شرکت سینا آزمای بندر مستقر است نیز دارای آزمایشگاه‌های کود، مواد کانی و معدنی، آزمایشگاه محیط زیست، آب و خاک و آزمایشگاه مواد غذایی است که آزمون‌های فیزیکی و شیمیایی، فلزات سنگین و مایکوتوکسین‌ها را برای انواع مواد غذایی انجام می‌دهد.

 

 

روز سوم این بازدیدها، بازدید از آزمایشگاه کنترل غذا و داروی اداره کل غذا، دارو و استاندارد جزیره قشم آغاز شد. زمینه فعالیت این آزمایشگاه محصولات غذایی و آشامیدنی، سموم، فلزات سنگین، برق و الکترونیک، دارو و مکمل‌های غذایی و شناسایی فرآورده‌های تراریخته است و دارای گواهی‌نامه‌های ISO/IEC17025، ISO/IEC17021، ISO/IEC17043 و ISO/IEC17065 است. از آزمایشگاه‌های سم شناسی، آرایشی و بهداشتی، شیمی آلی و مواد غذایی این آزمایشگاه نیز بازدید شد.

 

 

 

شایان ذکر است که در این برنامه، تعدادی از مدیران آزمایشگاه‌های دانش‌آموزی نانو که در پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی استان هرمزگان مستقر هستند نیز مدیران مراکز عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی را همراهی کردند.

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code