آزمایشگاه‌های کنترل کیفیت شرکت آلومینای ایران با ارائه خدمات سنجش کیفی و آنالیز فرآورده‌های آلومینیومی، ضمن ارتقای کیفیت محصولات، زمینه را برای تولید پایدار و خلق ارزش افزوده فراهم کرده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه آزمایشگاهی فناوری‌ های راهبردی، یکی از نیازهای مهم صنایع کشور، تأمین پایدار فرآورده‌های آلومینیومی از بوکسیت به عنوان سنگ معدن این فرآورده تا خلق محصولاتی فناورانه از آلومینا و آلومینیوم است و شرکت آلومینای ایران در این زمینه نقشی کلیدی ایفا می‌کند.

 

امراله هادی رئیس آزمایشگاه های شرکت آلومینای ایران با اشاره به تلاش این شرکت در جهت توسعه کیفیت فرآورده‌های آلومینیومی گفت: نظارت بر ورود و خروج مواد مصرفی و تولیدی، عملکرد بهینه فرآیند تولید آلومینا و آلومینیوم، انجام و نظارت آزمایش‌های مورد نیاز مشتریان داخلی و خارجی و همچنین تجزیه و تحلیل داده ها و بهبود و توسعه فرآیندها از مهمترین فعالیت‌های آزمایشگاه‌های شرکت آلومینای ایران به شمار می‌رود.

 

رئیس آزمایشگاه های شرکت آلومینای ایران با اشاره به ارائه خدمات آزمایشگاهی به پژوهشگران، صنایع و دانشگاهیان عنوان کرد: این آزمایشگاه با 23 نیروی انسانی کارشناس و بالاتر و 19 نفر کاردان، از توان علمی و تخصص بالایی برای کمک به توسعه فناوری‌های حوزه آلومینیوم برخوردار است و می‌کوشند نقش مهمی را در این مسیر ایفا کند.

 

هادی، با اشاره به فعالیت دانش‌آموختگان متخصص توانمند و تجهیزات پیشرفته کارآمد در شناسایی بسیاری از نمونه‌های معدنی ادامه داد: متخصصان در حوزه‌هایی چون شیمی، فیزیک، زمین‌شناسی، صنایع شیمیایی و متالورژی بنا به نوع تخصص، در آزمایشگاه خاص خود مشغول به‌کار هستند و خدمات آزمایشگاهی را ارائه می‌دهند.


مدیر آزمایشگاه‌های شرکت آلومینای ایران، به فعالیت‌های این مجموعه فناور اشاره کرد و گفت : از مهم‌ترین این خدمات می‌توان به انجام تست‌های روتین برای کنترل فرآیند شیمیایی واحدهای مختلف، آنالیز نمونه‌های ارسالی از معادن بوکسیت و آهک، آنالیز محصولات تولیدی و مواد ورودی به کارخانه و خروجی از آن و آنالیز نمونه‌های ارسالی از مشتریان خارج از شرکت اشاره کرد.

 

این فعال فناور، ایجاد بستری مناسب برای فعالیت‌های تحقیقاتی و اجرای آنها برای بهبود شرایط تولید را از دیگر وظایف آزمایشگاه شرکت آلومینا برشمرد و گفت: این آزمایشگاه بخش‌های گوناگونی دارد که آزمایشگاه آب و عملیات، آزمایشگاه فیزیک، آزمایشگاه فلورسانس اشعه ایکس (XRF)، آزمایشگاه جذب اتمی (AAS)، آزمایشگاه پراش اشعه ایکس (XRD)، آزمایشگاه شمش آلومینیوم (OES)، آزمایشگاه نوترونی (FNAA)، بخش فرآوری و محصول از مهم‌ترین بخش‌های آزمایشگاه های شرکت آلومینای ایران به شمار می‌روند.

 


وی با اشاره به خدمات آزمایشگاهی قابل ارائه در این مجموعه بیان کرد: آنالیز نمونه‌های آب، بخار و فاضلاب ارسالی از واحدهای جانبی مجتمع و نمونه‌های مشتریان، آنالیز نمونه‌های جامد و مایع ارسالی از مواد ورودی‌ مجتمع، آهک پخته، مواد بین ‌فرآیندی، آنالیز نمونه‌های بوکسیت و سنگ آهک ورودی به مجتمع، آنالیز نمونه‌های هیدروکسید آلومینیوم (هیدرات)، اکسید آلومینیوم (آلومینا)، آلومینای ریزدانه و نمونه‌های مشتریان جهت تعیین میزان «سطح مخصوص، دانه‌بندی، ضریب سایش و زاویه قرار» بخشی از خدماتی است که در ارائه آن‌ها توانمند هستیم.

 

رئیس آزمایشگاه های شرکت آلومینای ایران درباره نحوه دریافت نمونه‌ها و تحلیل آن‌ها گفت: نمونه های داخل مجتمع توسط نیروهای کنترل کیفیت و نمونه‌ های مشتریان بیرونی توسط پست به آزمایشگاه تحویل داده می شود. با توجه به نوع نمونه و آنالیزهای مورد نیاز، پاسخ‌دهی از یک ساعت تا 72 ساعت به طول می‌انجامد.


هادی، با بیان این‌که در آزمایشگاه های شرکت آلومینای ایران به طور میانگین در طول یک ماه بیش از 20 هزار مؤلفه اندازه‌گیری می شود، درباره مشتریان این خدمات آزمایشگاهی گفت: عمده مشتریان داخلی از خط تولید، معادن مختلف شرکت و مشتریان بیرونی نیز از حوزه معادن، دانشگاه‌ها و مراکز علمی و فناوری هستند.


رئیس آزمایشگاه های شرکت آلومینای ایران از ارائه این خدمات به اعضای باشگاه مشتریان شبکه آزمایشگاهی بدون افزایش نرخ سال 99 اشاره کرد و گفت: این کار با هدف تسهیل و پیشبرد اهداف تولیدی کشور در سال جهش تولید و محدودیتهای شیوع کرونا صورت گرفته است.


هادی، اعتماد به دانش و تخصص داخلی و همراهی نزدیک آزمایشگاه‌ها با تولیدکنندگان داخلی را از لازمه‌های جهش تولید فناور و توسعه پژوهش‌های کاربردی دانست و گفت: از لازمه‌های پیشرفت فناورانه ایجاد حس مسئولیت پذیری مشترک در نتیجه نهایی و تعامل برای به اتمام رساندن پروژه‌ها است. فعالان فناور و دانش‌بنیان می‌بایست با هدفگذاری و برنامه زمانبندی واقعی زمینه را برای یک پیشرفت قابل توجه، عبور از بحرانهای پیش رو و تبدیل تهدیدها به فرصت فراهم کنند.

 

کلمات کلیدی : خدمات آزمایشگاهی,آلومینیوم,آزمایشگاه,شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code