نخستین نشست کارگروه تخصصی تعیین ماهیت شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی به صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، نشست مجازی با حضور مدیران و کارشناسان آزمایشگاه های حوزه تعیین ماهیت محصولات عضو این شبکه برگزار شد.

 

ارائه خدمات کارآمد هدف کارگروه‌های تخصصی است

زهره فتاح، کارشناس شبکه آزمایشگاهی، در این جلسه به بیان دلایل تشکیل شبکه آزمایشگاهی و اهداف آن پرداخت و افزود: «رسالت اصلی این شبکه ایجاد بستری تعاملی میان ارائه دهند‌ه‌ها و دریافت کنندگان خدمات آزمایشگاهی است و با طرح‌ها و رویداد‌های گوناگون تلاش می‌کند تا این مهم به بهترین نحو محقق شود».

 

مهندس فتاح، از راهکارهای شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی برای بهینه شدن ارایه خدمات آزمایشگاهی در تمامی حوزه‌ها گفت و ادامه داد: «استفاده بهینه از سرمایه‌های ملی در حوزه زیرساخت آزمایشگاهی، تسهیل در دسترسی پژوهشگران و صنایع کشور به خدمات آزمایشگاهی، استانداردسازی فعالیت‌های آزمایشگاهی و ارتقای دانش فنی کارشناسان آزمایشگاه‌ها از اهداف راهبردی شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی به شمار می‌رود».

 

وی با اشاره به ایجاد زیست‌بومی از مراکز آزمایشگاهی و پژوهشی افزود: «آزمایشگاه های عضو شبکه از تنوع بالایی از لحاظ سازمانی و نوع خدمات برخوردارند و از 101 شهر کشور عضو داریم که همین موضوع، اهمیت ایجاد ساختارهای مناسب برای ارتباط بهتر بین آزمایشگاه ها را بیشتر می‌کند. یکی از این ساختارها، کارگروه های تخصصی هستند که امکان ارتباط موثر بین کارشناسان یک حوزه خاص دستگاهی یا خدماتی را فراهم می کند».

 

کارشناس شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی تشکیل کارگروه‌های تخصصی را ناظر به اهمیت ارائه خدمات آزمایشگاهی کیفی متناسب با دانش و تجربه روز دانست و افزود: «با توجه به اهمیت آزمون های تعیین ماهیت در تعیین تعرفه و عوارض گمرکی کالاهای صادراتی و وارداتی و حضور بیش از 30 آزمایشگاه همکار سازمان استاندارد در شبکه آزمایشگاهی در این حوزه، کارگروه تخصصی تعیین ماهیت شبکه آزمایشگاهی را کارخود را آغاز می‌کند».

 

بیان چالش ها و نیازها

در ادامه جلسه هر کدام از آزمایشگاه ها حوزه های کاری خود در تعیین ماهیت را معرفی کردند و به بیان چالش‌ها و نیازهای خود پرداختند. از مهم‌ترین مواردمطرح شده توسط اعضای کارگروه می‌توان به مواردی همچون نیاز به آموزش های تخصصی داخلی و بین المللی و انتقال تجربه از پیشکسوتان این حوزه، یکسان سازی رویکردهای ادارات استاندارد استانی در استان های مختلف، نیاز به استانداردهای ملی و بین الملی روش آزمون و همراستا شدن سازمان استاندارد و گمرک در بهره‌بردای از خدمات آزمایشگاه ها در این حوزه اشاره کرد.

 

در پایان این نشست، ضمن تأکید بر لزوم به اشتراک گذاری دانش فنی و تجربیات، آزمایشگاه‌های عضو توافق کردند تا با آموزش و راهنمایی، زمینه حضور دیگر آزمایشگاه‌های فعال در حوزه تعیین ماهیت را در شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی فراهم کنند. با افزایش تعداد آزمایشگاه ها در هر یک از حوزه های 98 گانه تعیین ماهیت، پیگیری برگزاری دوره‌های آموزشی و برطرف کردن سایر نیازها سریعتر صورت می‌گیرد.

 

کلمات کلیدی : کارگروه‌های تخصصی,شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی,نشست کارگروه‌های تخصصی

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code