به همت شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، متخصصان و فعالان آزمایشگاهی حوزه آنالیز عنصری گرد هم آمدند و به بحث و تبادل نظر پرداختند.

به گزارش پایگاه خبری  شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، ششمین نشست کارگروه تخصصی آنالیز عنصری شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، با حضور 85 نفر از کارشناسان فعال این حوزه برگزار شد.

 

ایجاد بستری برای ارتقای توانمندی آزمایشگاه‌ها

در ابتدای این نشست، زهره فتاح کارشناس شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی، ضمن معرفی سیاست‌ها و خدمات جدید این شبکه آزمایشگاهی گفت: یکی از مهم‌ترین رسالت‌های این شبکه آزمایشگاهی، ارتقای دانش و توانمندی فعالان آزمایشگاهی برای ارائه خدمات کیفی و مطلوب به متقاضیان و در نتیجه توسعه و رونق پژوهش‌های کاربردی و فناورانه است. سلسله نشست‌های کارگروه‌های تخصصی نیز در همین راستا و با هدف ارتقای توانمندی فعالان در حوزه‌های تخصصی فعالیتشان برگزار می‌شود.

 

در بخش دیگری از این نشست، دکتر روح اله کاشانکی دبیر کارگروه آنالیز عنصری شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی به محورهای اصلی برگزاری این نشست تخصصی اشاره کرد و ادامه داد: تشکیل شبکه تخصصی بین کارشناسان، اشتراک گذاری و انتقال تجربیات، شناسایی نیازهای آموزشی، انتشار تجربیات کارشناسان در قالب جزوه، مقاله، استاندارد و کتاب و انجام پروژه‌های مشترک از اهداف تشکیل کارگروه‌های تخصصی است.

 

دبیر کارگروه تخصصی آنالیز عنصری شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی همچنین ضمن مروری بر عناوین مقالاتی که تا کنون از طرف کارگروه در فصلنامه دانش آزمایشگاهی ایران منتشر شده است به معرفی عناوین کارگاه‌های آموزشی و مقایسات بین آزمایشگاهی برگزار شده در این کارگروه پرداخت.

 

آشنایی کارشناسان با طیف‌سنج ICP-OES

در ادامه این نشست، مهندس سهیلا نیلویل رئیس آزمایشگاه های گروه شیمی مرکز پژوهش های کاربردی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور، به معرفی تکنیک اندازه گیری عناصر در مواد آلی با استفاده از دستگاه ICP-OES پرداخت و بخش های مختلف این تجهیز را تشریح کرد.

 

وی با اشاره به مهم‌ترین مزیت‌ها و کاربردهای این تجهیز آزمایشگاهی گفت: این دستگاه و روش یادشده، در زمینه‌هایی همچون زمین‌شناسی، زیست پزشکی، متالوگرافی، مواد پلاستیکی، هسته ای، طبی، نیمه رساناها، مواد سمی و عناصر فوق کمیاب کاربردهای فراوانی دارد. وی افزود: همچنین دستگاه ICP-OES در آنالیز مواد آلی، گونه های ناپایدار، نمونه های بافت سنگین، نمک ها، نیمه رساناها، آنالیز مستقیم مواد جامد و مطالعات سینتیکی با چالش روبرو است.

 

معرفی نقش آنالیز عنصری در شناسایی پلیمرها

در ادامه ششمین نشست کارگروه تخصصی آنالیز عنصری، فاطمه طارمی کارشناس آزمایشگاه مرکزی پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران در راستای به اشتراک گذاری تجربیات کارشناسان به تبیین و توضیح نقش آنالیز عنصری در شناسایی پلیمرها پرداخت؛ طارمی ضمن معرفی انواع پلیمرهای گرمانرم و گرماسخت گفت: «برای شناسایی یک پلیمر مجموعه ای از آزمون های آزمایشگاهی از قبیل FTIR، DSC، TGA و SEM مورد نیاز است.»

 

گفتنی است، شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی با هدف ارتقای دانش و توانمندی کارشناسان و متخصصان آزمایشگاهی مراکز عضو شبکه، با حمایت از برگزاری نشست‌ها و کارگاه‌های آموزشی توسط کارگروه‌های تخصصی در حوزه‌های گوناگون تجهیزات آزمایشگاهی، می‌کوشد زمینه را برای ارتقای خدمات آزمایشگاهی و توسعه پژوهش‌های کاربردی و فناورانه فراهم کند.

 

 

کلمات کلیدی : شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی,کارگروه‌های تخصصی دستگاهی,نشست کارگروه‌های تخصصی,آنالیز شیمیایی

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code