سال 1400، فرصتی برای رونق فعالیت‌های بین ‌المللی آزمایشگاهی کشور است. رونقی که به واسطه شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی اتفاق خواهد افتاد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی، یکی از برنامه‌های این شبکه در سال آتی توسعه فعالیت‌های بین‌المللی و تبادل تجربیات حوزه آزمایشگاهی به ویژه در میان کشورهای اسلامی خواهد بود. این موضوع کمک می‌کند تا ایران بتواند از توانمندی کشورهای اسلامی بهره‌مند شود و در عین حال ظرفیت‌های علمی و تخصصی خود را نیز به آنها معرفی کند.

 

از دیگر اهدافی که در این برنامه دنبال می‌شود، کاهش ارزبری است. ایران هر سال برای خرید تجهیزات، مواد و دستگاه‌های آزمایشگاهی از بازارهای جهانی هزینه زیادی می‌کند. این در حالی است که متخصصان کشورمان توان تولید بیشتر این موارد را دارند و حتی می‎‌توانند به صادرات این محصولات نیز اقدام کنند. شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی در سال 1400 تلاش می کند با افزایش توان خود، نقشی اثرگذاری در کاهش ارزبری داشته باشد.

 

یکی از راه‌های توسعه فعالیت‌های این حوزه، ارائه خدمات آزمایشگاهی و پیاده‌سازی استانداردهای لازم در مراکز عضو شبکه برای فعالیت‌های اعضای آن است تا دیگر کشورها از کیفیت این خدمات اطمینان و رضایت داشته باشند. توسعه فعالیت‌های بین‌المللی شبکه در قالب پایگاه اینترنتی intlabsnet.com  راهکاری موثر در این حوزه است.

 

همچنین برگزاری کارگاه های آموزشی و مقایسات بین آزمایشگاهی در سطح بین المللی و مشارکت در کمیته های فنی متناظر سازمان استاندارد، از جمله برنامه های این شبکه در سال آینده خواهد بود.

 

بخش بین الملل شبکه آزمایشگاهی در سال 99، یک وبینار در زمینه فعالیت های آزمایشگاهی ایران در زمینه تشخیص کرونا و یک کارگاه آموزش تخصصی دو روزه در زمینه کاربردهای کروماتوگرافی در حوزه دارویی، برگزار کرده است که با استقبال پژوهشگران کشورهای مختلف رو به رو شد.

 

 

کلمات کلیدی : شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی,روابط بین الملل,استاندارد بین‌المللی,آزمایشگاه

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code