مدیر مجموعه آزمایشگاهی زیست‌ فناوری جاوید از ارائه خدمات آزمایشگاهی در حوزه‌های سلولی، مولکولی، میکروبی و بیوشیمی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، وحید عسگری مدیر مجموعه آزمایشگاهی و تحقیقاتی زیست‌ فناوری جاوید از فعالیت این مجموعه در حوزه‌های سلولی، مولکولی، میکروبی و بیوشیمی گفت و ادامه داد: در بخش سلولی که مجهز به آزمایشگاه کشت سلول است، کشت انواع سلول‌های مختلف انسانی و غیرانسانی به ویژه انواع رده های سلول های توموری صورت می گیرد.

 

این فعال فناور، یکی از پرکاربردترین آنالیزهای بخش سلولی را تست ام‌تی‌تی دانست و افزود: تمام دانشجویان، محققین و تولید کنندگانی که روی تولید و فرمولاسیون داروهای مختلف فعالیت می کنند نیاز دارند که با استفاده از تست ام‌تی‌تی به ارزیابی زیست سازگاری داروی خود پی ببرند و به نوعی از میزان سمیت آن آگاه شوند برای این منظور از رده های سلولی نرمال اپیتلیالی و فیبروبلاستی نرمال انسانی و یا حتی موشی استفاده می شود.

 

عسگری ادامه داد: پژوهشگرانی که بر روی فرمولاسیون داروهای ضد توموری فعالیت دارند هم می توانند با استفاده از این تست به ارزیابی کارآیی داروی خود روی سلول های توموری بپردازند.

 

مدیر مجموعه زیست‌فناوری جاوید همچنین رنگ آمیزی فلورسنت و ایمونوفلورسنت سلول‌ها را یکی دیگر از تست‌های پرکاربرد حوزه سلولی دانست و افزود: این کار با انواع مختلفی از رنگ های فلورسنت مانند هوخست، داپی، آکریدین اورنج، پیریپیدیوم یدید و غیره و تصویربرداری با میکروسکوپ فلورسنت انجام می شود.

 

عسگری ادامه داد: با استفاده از این تکنیک، ریخت‌شناسی سلول و بررسی آپوپتوز و زنده‌مانی سلول و یا تولید پروتئین خاصی در سلول مشخص می شود. همچنین ارزیابی انواع آنزیم ها از جمله کاسپازها، لاکتات دهیدروژنا، نیریک اکساید و علاوه برآن ارزیابی سلول های آپوپتوز و نکروز، چرخه سلولی، ظرفیت تولید ROS به روش فلوسایتومتری انجام می‌گیرد.

 

این فعال حوزه زیست‌فناوری، به معرفی خدمات آزمایشگاهی بخش مولکولی پرداخت و گفت: تست‌های PCR، RT-PCR و qPCR در این بخش از مجموعه انجام می‌شود. تست qPCR یا ریل تایم پی سی آر یکی از پرکاربردترین تست های مورد استفاده در تحقیقات است و اغلب برای ارزیابی تغییرات بیان ژن استفاده می‌شود. لازمه انجام تمام این تست ها استخراج RNA یا DNA از نمونه‌های مختلف و سنتز cDNA است.

 

وی با بیان این‌که در در بخش میکروب، انجام تست های آنتی‌باکتری و مخمر از جمله تعیین MIC-MBC، تعیین هاله عدم رشد صورت می گیرد، گفت: کشت و خالص سازی انواع باکتری های هوازی و بی هوازی قابل انجام است. درضمن عملیات مختلف مرتبط با مهندسی ژنتیک از جمله ترانسفورماسیون باکتری با پلاسمید و بیان پروتئین مورد نظر در باکتری صورت می‌گیرد.

 

عسگری به بخش بیوشیمی اشاره کرد و افزود: این بخش نیز به تست‌های الکترفورز افقی (آگار)، عمودی (SDS-Page)، وسترن بلات، تست برادفورد، تست تعیین ظرفیت آنتی اکسیدانت به روش DPPH و غیره می‌پردازد.

 

وی درباره این آزمون‌ها توضیح داد: الکتروفورز افقی به تفیک اسیدهای نوکلیئک بر اساس اندازه با استفاده از ژل آگارز می پردازد که اغلب برای بررسی محصول پی سی آر یا استخراج اسید نوکلئیک از نمونه های مخلتف انجام می شود.

 

مدیر مجموعه زیست فناوری جاوید انجام خدمات آزمایشگاهی الکتروفورز برای تفکیک پروتئین ها بر اساس اندازه را یکی از پرکاربردترین تست ها در تحقیقات پروتئین برشمرد و ادامه داد: از تست وسترن بلات نیز برای شناسایی و تعیین پروتئین خاصی با استفاده از آنتی‌بادی استفاده می شود. همچنین انجام انواع کروماتوگرافی ها از جمله ستون سفارز-نیکل، سفادکس و غیره قابل انجام است.

 

عسگری، از اندازه‌گیری تست پروتئین در نمونه های جامد به روش کجلدال گفت و ادامه داد: این بخش در حال راه اندازی است و در ماه های آینده خدمات آن قابل ارائه خواهد بود که اعضای باشگاه مشتریان شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی می‌توانند تمامی خدمات را با استفاده از تسهیلات اعتباری دریافت کنند.

 

این فعال فناور، درباره ارائه خدمات آزمایشگاهی و فناورانه به اعضای باشگاه مشتریان شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی گفت: زیست‌فناروی جاوید به عنوان یکی از نخستین آزمایشگاه‌های فعال و توانمند حوزه زیست فناوری، سال 1395 به عضویت شبکه آزمایشگاهی و فناوری راهبردی درآمد و از همان سال اول عضویت، سعی بر حفظ ارتباط و تعامل با شبکه از طریق راه‌های ارتباطی مختلف داشت.

 

وی با بیان این‌که آزمایشگاه و پرسنل آن از برنامه های مختلف آموزشی شبکه بهره های بسیار برده‌اند، ادامه داد: علاوه براین، شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، با معرفی خدمات و تجهیزات آزمایشگاه در سایت شبکه و معرفی آن در سطح گسترده و همچنین ارائه انواع برنامه های حمایتی نقشی بسزایی در گسترش فعالیت آزمایشگاه داشته است.

 

 

کلمات کلیدی : آنالیز سلولی,زیست فناوری,شرکت دانش بنیان,شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی,باشگاه مشتریان شبکه آزمایشگاهی,آزمایشگاه

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code