هامون آزمای شرق، یکی از مجموعه‌های عضو شبکه آزمایشگاهی است که خدمات خود را در بخش‌هایی چون مواد غذایی، آرایشی، بهداشتی، فرآورده‌های کشاورزی و دامی ارائه می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی؛ ماهیت و کیفیت فرآورده‌های کشاورزی، مواد غذایی و دامی نیازمند تجهیزات پیشرفته و روش‌های آنالیز منطبق با استانداردهای رایج آزمایشگاهی است. خدمات و تجهیزاتی که هامون آزمای شرق، یکی از مجموعه‌های عضو شبکه آزمایشگاهی با برخورداری از آن‌ها، خدمات متنوعی را در حوزه‌های یادشده ارائه می‌دهد.

 

حسین جواهری مدیر مجتمع آزمایشگاهی هامون آزمای شرق درباره خدمات این مجموعه عضو شبکه آزمایشگاهی بیان کرد: خدمات آزمایشگاهی‌ خود را در  بخش های تخصصی شیمی، میکروبی و سم شناسی ارائه می‌دهیم. بخشی دیگر از خدمات سم‌شناسی شامل فلزات سنگین، باقیمانده سموم آفات نباتی و مایکوتوکسین ها، محیط زیست و کشاورزی است.

 

وی با بیان این‌که هامون آزمای شرق از یک دهه پیش تاکنون خدمات خود را به پژوهشگران، دانشگاهیان و شرکت‌های تولید و واردکننده ارائه می‌دهد ادامه داد: توانستیم با دریافت مجوز از مراجع ذی صلاح مانند معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی، اداره استاندارد، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان دامپزشکی، مبتنی بر استاندارد ایزو 17025 از مرکز ملی تایید صلاحیت ایران علاوه بر خدمات آنالیزی، خدمات مشاوره‌ای و آموزش را در زمینه‌های تخصصی ارائه دهیم.

 

تنوع در آنالیزها

این فعال فناور به توانمندی مجتمع هامون آزمای شرق در آنالیز و کیفیت‌سنجی با کمک متخصصان و دانش‌آموختگان حوزه‌های دانشی گوناگون اشاره کرد و گفت: در این مجتمع آزمایشگاهی، آنالیز برروی تمام گروه از محصولات غذایی، آرایشی و بهداشتی، کشاورزی،  دامی، آب و پساب و پسماندها و اندازه گیری های آلایندهای زیست محیطی انجام می‌گیرد.

 

جواهری ضمن معرفی بخش شیمی آزمایشگاه بیان کرد: در این بخش، آزمون های مربوط به کمیت و کیفیت ماده غذایی و آرایشی و بهداشتی، از جمله اندازه‌گیری پروتئین، فیبر، چربی، کربوهیدرات‌ها، قندها، خاکستر و دیگر مواد ارائه می‌شود.

 

وی ادامه داد: بخش میکروبی آزمایشگاه شامل آنالیز تمامی پاتوژن های گروه بی و سی است. از جمله این مواد می‌توان به اندازه‌گیری قارچ‌ها، نماتدها، باکتری‌های باسیلوس ها، فرم‌های مدفوعی، سالمونلا، یرسینیا، لیستریا، کمپیلو باکتر، انترکوک‌ها، کلستریدیوم و دیگر مواد اشاره کرد.

 

توانمندی در شناسایی سم‌ها

مدیر مجموعه آزمایشگاهی هامون آزمای شرق، درباره بخش سم شناسی توضیح داد: بخش سم‌شناسی فلزات سنگین از قابلیت اندازه‌گیری بیش از 20 نوع فلز با استفاده از دستگاه جذب اتمی با سه روش شعله، کوره و هیدرید برخوردار است.

 

جواهری درباره بخش اندازه‌گیری باقیمانده سموم بیان کرد: در این بخش با استفاده از دستگاه کروماتوگرافی گازی بیش از 176 نوع سم آنالیز می شود و همچنین اندازه گیری ترکیبات نفتی، اسید های چرب و غیره صورت می پذیرد.

 

وی با اشاره به بخش مایکوتوکسین‌ها در مجتمع هامون آزمای شرق بیان کرد: کارشناسان این بخش با کمک دستگاه کروماتوگرافی مایع می‌توانند انواع توکسن‌ها از جمله مایکوتوکسین ها‌، آفلاتوکسین ها، افلاوکسین ام وان، ذیرالنون، داکس زیرانون، باقیمانده آنتی بیوتیک ها و هیستامین را اندازه گیری کنند.

 

سنجش فرآورده‌های کشاورزی و زیست‌محیطی

مدیر مجموعه آزمایشگاهی هامون آزمای شرق، با اشاره به این‌که عمده تمرکز بخش محیط زیست بر شناسایی آلودگی‌های آب، خاک و هوا است، ادامه داد: این بخش شامل آنالیز بر روی آب، پساب، پسماند، خاک است. علاوه بر این، از توانمندی انجام تست بی‌خطرسازی زباله های عفونی بیمارستانی و همچنین اندازه گیری آلاینده‌های مربوط به هوا شامل صدا، ذرات محیطی، ذرات دودکش و گاز دودکش برخورداریم.

 

جواهری از انجام خدمات آزمایشگاهی بخش کشاورزی گفت و ادامه داد: بخش کشاورزی نیز آنالیزهای مربوط به خاک و کود و اندازه‌گیری میکرو المنت ها را انجام می‌دهد. همچنین توصیه و مشاوره های تخصصی درباره استفاده از کودها و آنالیزهای مربوط به گیاه شامل شناسایی عوامل بیماری‌زا، آفات و توصیه اصول پیشگیرانه و همچنین بر طرف کردن عواملی که باعث ایجاد مشکل در روند رشدی گیاه شده است صورت می‌گیرد.

 

کلمات کلیدی : شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی,صنایع غذایی و کشاورزی,آزمایشگاه

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code