مدیر آزمایشگاه مرکزی دانشگاه کاشان از ارائه خدمات آزمایشگاهی متنوع به دانشگاهیان و ایجاد بستری برای محققان و استارتاپ‌ها خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، مهرداد مرادی مدیر آزمایشگاه مرکزی دانشگاه کاشان از تنوع خدمات آزمایشگاهی در این مجموعه گفت و ادامه داد: حدود 10 ازمایشگاه خدماتی زیر نظر ازمایشگاه مرکزی مشغول به کار هستند و حدود 50 نوع آنالیز مختلف در این آزمایشگاه‌ها قابل انجام است. آزمایشگاه مرکزی به اساتید و دانشجویان دانشگاه کاشان و همچنین محققین کل کشور از جمله اعضای باشگاه مشتریان شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی ارایه خدمات دارد.

 

وی با اشاره به ایجاد اشتغال برای متخصصان کشور توسط این مجموعه آزمایشگاهی عنوان کرد: از آن‌جا که بیش‌تر کارشناسان آزمایشگاه مرکزی از دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری انتخاب شده‌اند، برای قشر دانش‌آموخته و دانشگاهی اشتغال تخصصی ایجاد شده است.

 

مرادی ادامه داد: آزمایشگاه طیف سنجی پیشرفته این دانشگاه، مجهز و قادر به ارائه اغلب خدمات طیف سنجی است. این آزمایشگاه همچنین دارای کوره و آون معمولی و همچنین تحت خلا بالا نیز هست که بیش‌ترین استفاده را از سوی پژوهشگران دارد.

 

مدیر آزمایشگاه مرکزی کاشان از توانمندی دانشگاهیان برای ساخت تجهیزات ضدعفونی کننده گفت و افزود: دانشجویان دانشگاه کاشان به کمک آزمایشگاه مرکزی توانسته‌اند که یک دستگاه ازون ساز تولید کنند. این تجهیز در میکروب کشی محیط های بسته بسیار کارآمد است.

 

از ارائه خدمات در سطح بین‌المللی تا در اختیار قرار دادن آزمایشگاه

مرادی با اشاره به ارائه خدمات آزمایشگاهی به کشورهای همسایه عنوان کرد: این ظرفیت وجود دارد که خدمات آزمایشگاهی خود را به کشورهای هم‌جوار ارائه کنیم. 

 

مدیر آزمایشگاه مرکزی دانشگاه کاشان، ایجاد بستری برای توسعه کار استارتاپی و پژوهش‌های کارآمد با کمک آزمایشگاه مجهز، به پژوهشگران را یکی از فعالیت‌های این مجموعه دانست و گفت: آزمایشگاه مرکزی یک آزمایشگاه را با امکانات اولیه یک تحقیق مانند ترازو، هیتر استیرر، آون، التراسونیک، کپسول گاز های خنثی و غیره و تعدادی از لوازم مجهز کرده است و به صورت روزانه به محققین اجازه استفاده از این زیرساخت را می دهد. در این صورت اگر فرد یا افرادی یک ایده اولیه داشته باشند، می توانند با پرداخت مثلا اجاره یک ماه و بدون نیاز به تهیه این اقلام، ایده خود را پیاده کنند.

 

مرادی همچنین از برگزاری نشست‌ها و دوره‌های تخصصی آموزشی برای کاربران آزمایشگاه‌ها و دیگر علاقمندان خبر داد و  بیان کرد: قبل از آغاز کرونا، دوره‌های آموزشی آشنایی دانشجویان با دستگاه های مربوط به رشته آنان را برگزار می کردیم، این دوره 8 ساعته در قالب 4 ساعت تئوری و 4 ساعت کار عملی در کنار دستگاه برگزار می‌شد.

 

امکان حمایت از تجهیزات فناورانه داخلی

وی نقش شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی را در استفاده کارآمد و کیفی از خدمات آزمایشگاهی کشور اثربخش دانست و گفت: حدود 5 سال است که با شبکه ارتباط داریم و در کنار تخفیف های شبکه راهبردی که موجب افزایش مشتری ها و همچنین کاهش هزینه ها برای اساتید و دانشجویان شده است، از حمایت های شبکه برای خرید تجهیزات جدید و همچنین تعمیر و به‌روزرسانی آنها استفاده می کنیم. حمایت های شبکه موجب شده است تا بتوانیم با افزایش سرسام‌آور هزینه ها، دستگاه ها را آماده سرویس دهی نگاه داریم.

 

وی با تأکید بر این‌که ارایه خدمات آزمایشگاهی با قیمت مناسب، شاه کلید پژوهش در کشور است، افزود: خدمات آزمایشگاهی باید استاندارد شوند تا محقق به نتیجه آنالیز اعتماد بالا داشته باشد تا بتواند مسیر تحقیق را به درستی طی کند.

 

 

کلمات کلیدی : خدمات آزمایشگاهی,دانشگاه کاشان,شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی,باشگاه مشتریان شبکه آزمایشگاهی

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code