پژوهشکده آبزی پروری آب‌های جنوب کشور در قالب یک پژوهشکده تحقیقاتی، خدمات خود را بر بستر شبکه آزمایشگاهی ارائه می‌دهد.

دکتر حسین هوشمند رئیس پژوهشکده آبزی‌ پروری آب‌های جنوب کشور با اشاره به فعالیت این مجموعه در چهار گروه پژوهشی گفت: این مجموعه با توجه به نیاز پرورش دهندگان و چالش های پیش روی صنعت آبری پروری با نشست های تخصصی و پروژه های تحقیقاتی علت بروز و ارائه راهکار برون رفت از مشکلات را بررسی کرده و پاسخ های مناسبی را ارائه می‌دهد.

 

وی با اشاره به تامین نیازهای پرورش دهندگان و صنایع در راستای افزایش راندمان تولید و ارزش افزوده محصولات ارائه شده افزود: ارائه خدمات آزمایشگاهی در این مجموعه در شرایط تعطیلی و عدم ارائه خدمات توسط دانشگاه ها به دانشجویان، همچنان تدوام یافته است.

 

هوشمند ادامه داد: در راستای اهداف این مجموعه در بررسی چالش های صنعت و منطقه در استفاده از آب‌های نامتعارف در استان، از جمله زهاب صنعت وسیع نیشکر در استان خوزستان، معیارهای فیزیکی و شیمیایی و آلودگی میکروبی آب و لاشه آبزیان پرورش یافته در این پساب‌ها در آزمایشگاه شیمی و باکتری‌ شناسی مورد پایش قرار گرفت و نتایج مطالعه جهت ارائه امکان پرورش آبزی در این منابع آبی به کار رفت.

 

دکتر هوشمند همچنین تولید مولدین کپور به‌گزینی شده در راستای افزایش میزان تولید را یکی دیگر از اقدامات پژوهشی این مجموعه برشمرد و گفت: در صورت استفاده از نتایج این مولدین با صفات برتر کارایی رشد، میزان سودآوری و تولید مزارع یادشده افزایش خواهد یافت؛ همچنین تولید مولدین ماهی باس دریایی یکی از پروژه های راهبردی در دستیابی به بچه ماهیان دریایی و قطع وابستگی به خارج از کشور است که بررسی مولکولی جمعیت ها در آزمایشگاه زیست‌ فناوری این مجموعه صورت می‌گیرد.

 

پژوهش‌ها در حوزه آبزی‌ پروری توسعه می‌یابد

 

این فعال فناور، به سنجش ارزش غذایی اقلام و نهاده های موجود در منطقه برای ساخت خوراک آبزیان در آزمایشگاه تغذیه آبزیان اشاره کرد و گفت: در راستای حمایت از صنایع پشتیبان توسعه صنعت آبزی پروری و پایداری اشتغال، بررسی ارزش غذایی اقلام و نهاده‌های آبزیان در این آزمایشگاه صورت می‌گیرد. با افزایش قیمت نهاده های مصرفی در ساخت خوراک و در نهایت افزایش قیمت محصول آبزی تولیدی و کاهش تقاضا در بازار مصرف و کاهش امنیت غذایی، این پروژه‌ها می‌تواند در کاهش قیمت نهاده خوراک موثر باشد.

 

وی از آزمایشگاه ماهی شناسی این مجموعه گفت و ادامه داد: این آزمایشگاه، مجری پروژه های حاکمیتی برای صدور و لغو تعیین زمان آزاد سازی یا ممنوعیت صید انواع ماهی و میگو در آب‌های خوزستان و برنامه ریزی در سطح کلان جهت ارائه مجوزها و میزان اشتغال صیادان منطقه است.

 

رئیس پژوهشکده آبزی‌ پروری آب‌های جنوب کشور با اشاره به تعامل با دانشگاهیان و پژوهشگران بر بستر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی گفت: این پژوهشکده از سال 1392 به مدت 8 سال عضو شبکه آزمایشگاهی است. با توجه به وسعت آزمایشگاه‌های عضو، این شبکه امکان دسترسی به آزمایشگاه های همکار و در صورت نیاز آزمایشگاه های مربوطه را از طریق کانال های ارتباطی فراهم کرده است.

 

 

کلمات کلیدی : آبزیان,موسسه تحقیقات علوم شیلات کشور,شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی,معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code