یک مجموعه دانش بنیان عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، خدمات فناورانه خود را در حوزه شبیه‌ سازهای رانندگی ارائه می‌کند و محصولات این حوزه را توسعه می‌دهد.

توسعه فناوری‌هایی چون هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، واقعیت افزوده و فناوری‌هایی از این دست از یک سو و هم‌گرایی این فناوری‌ها از سوی دیگر، زمینه را برای توسعه محصولات و خدمات هوشمند و فناورانه فراهم کرده است. یکی از این فناوری‌ها، شبیه‌سازها هستند که در کاهش آسیب‌ها، آموزش، افزایش ایمنی و توسعه محصولات دانش‌ بنیان کارآیی‌های ویژه‌ای یافته‌اند. شرکت فناور شبیه‌ ساز نصیر یکی از شرکت‌های دانش‌ بنیانی است که در زمینه توسعه فناوری‌ شبیه‌ سازهای رانندگی، آزمایش‌های تخصصی توسعه محصولات و روش‌های نوآورانه این حوزه فعالیت خود را آغاز کرده است.

 

مصلح عبدالهادی مدیرعامل شرکت فناور شبیه ساز نصیر گفت: این شرکت با پیشینه­ ای بیش از یک دهه فعالیت در حوزه طراحی، ساخت و توسعه انواع محصولات شبیه ­ساز رانندگی، در حال حاضر در زمینه­‌ تولید و به کارگیری انواع شبیه ساز خودروی سبک، سنگین، خودرو ویژه و موتورسیکلت در صنایع مختلف، در کشور فعالیت دارد.

 

وی با بیان این‌که استفاده از این محصولات کاهش چشمگیر حوادث رانندگی را در پی داشته است، ادامه داد: همچنین با این محصولات یک بستر ایمن و کم خطر برای آموزش و صلاحیت سنجی رانندگان در کشور فراهم شده است. این فعال فناور، از اشتغال 17 نفر به صورت تمام وقت در شرکت گفت و ادامه داد: با 4 کارگاه صنعتی در قالب قراردادهای برون­سپاری همکاری داریم. به صورت میانگین برای بیش از 30 نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغال ایجاد شده است.

 

مدیرعامل شرکت فناور شبیه ­ساز نصیر با اشاره به ارائه خدمات آزمایشگاهی، گفت: خدمات آزمایشگاهی و پژوهشی در قالب پروژه های مختلف به پژوهشگران رشته­ های روان‌ شناسی و علوم­ شناختی، بهداشت حرفه­‌ای (ارگونومی) و رشته­ های مهندسی، زیرشاخه های مهندسی عمران گرایش حمل و نقل، مهندسی برق و کامپیوتر ارائه می‌­شود.

 

عبدالهادی، برخی از این آزمون­ ها را نام برد و گفت: از مهم‌ترین آزمایش‌های قابل ارائه می‌توان به آنالیز صلاحیت سنجی رانندگان بر اساس سناریو درک خطر با دستگاه شبیه ساز رانندگی، آنالیز تشخیص حالت خواب آلودگی با پردازش سیگنال­ ها و خروجی ­های نرم افزار شبیه ­ساز رانندگی، آنالیز پردازش سیگنال‌های مغزی و وضعیت هشیاری راننده به صورت بلادرنگ براساس علائم حیاتی وی و آنالیز استخراج میزان زمان حواس پرتی راننده هنگام رانندگی و استفاده از گوشی همراه اشاره کرد.

 

ارائه خدمات در حوزه شبیه ساز های رانندگی بر بستر شبکه آزمایشگاهی

 

وی ادامه داد: همچنین آزمون‌های دیگری همچون  ارزیابی عملکرد رانندگان در شرایط خاص ترافیکی و جوی، تحلیل رفتار راننده پر خطر در شرایط مختلف جاده ای با شبیه­ ساز رانندگی سواری، یافتن الگویی از فعالیت همودینامیک مغزی انسان مرتبط با خواب آلودگی، شناخت میزان مهارت های شناختی هر فرد با کیفیت رانندگی و آنالیز میزان توجه افراد به کمک ردیاب چشم از دیگر آزمایش‌های قابل ارائه در شرکت فناور شبیه ساز نصیر است.

 

مدیرعامل شرکت دانش‌ بنیان شبیه‌ساز نصیر، با بیان این‌که فرآیند آزمون در آزمایشگاه­ های شرکت توسط خود پژوهشگران انجام می ­شود، ادامه داد: پس از اجرای هر تست، تمامی داده ­های مربوط به نمونه­ های پژوهشگران که عمدتاً کاربران انسانی است، در اختیار آن­ها قرار داده می ­شود. به صورت کلی این اطلاعات شامل نحوه­ رانندگی فرد و تغییر رفتار راننده در شرایط مختلف است.

 

عبدالهادی، پروژه ارزیابی درک خطر را یکی از فعالیت‌های فناورانه شرکت شبیه‌ ساز نصیر عنوان کرد و گفت: این طرح که شامل آموزش و ارزیابی هنرجویان و رانندگان پرخطر در شرایط مختلف است از جمله پروژه­ های اصلی شرکت به شمار می­ آید و پژوهش­ های مختلفی در این راستا تعریف شده است.

 

این فعال فناور با اشاره به ضرورت ارائه خدمات آزمایشگاهی متناسب با خواست مشتریان گفت: در نگاه اول شناسایی نیاز مشتریان از اهمیت بالایی برخوردار است و در مراحل بعدی تعریف مناسب پژوهش­ ها در قالب ­های کابردی است که با ایجاد یک بستر مناسب برای خدمات آزمایشگاهی کارآمد این امکان را برای پژوهشگران فراهم می کند تا بتوانند ایده­ های کاربردی را با سرعت و دقت بالایی به محصول تبدیل کرده و در سطح جامعه ارائه کنند.

 

کلمات کلیدی : شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی,آزمایشگاه,معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری,شرکت دانش بنیان

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code