دستگاه شتاب‌ دهنده هوازدگی، شبیه سازی پدیده های محیطی در کشور را ممکن و تولید محصولات با کیفیت بهتر را تسهیل کرد.

حمید هراتی زاده مدیرعامل شرکت نانو شرق ابزار توس با اشاره به اهمیت این دستگاه در توسعه کیفیت محصولات تولیدی گفت: هرساله هزینه زیادی صرف تعمیر و نگهداری سیستم‌ها و تجهیزاتی می‌شود که اگر کارایی، استحکام و طول عمر بیشتری در برابر عوامل طبیعی و فرآیندهای به وجود آمده ناشی از آن داشتند، بسیاری از هزینه‌های یادشده در عمل حذف می‌شدند.


به همین علت اهمیت تولید مواد باکیفیت و مقاوم، با ماندگاری بالا و ضرورت انجام فرآیندهای استانداردسازی و کنترل کیفی، نیاز به بازسازی و یا شبیه‌سازی پدیده‌های محیطی دارد و به همین دلیل به شکل گسترده‌ای از سامانه‌های شبیه‌ ساز در انجام امور پژوهشی و کنترل کیفی و یا استاندارد سازی محصولات صنعتی استفاده می‌شود.

 

منظور از فرآیندهای شبیه‌ سازی، بازسازی و ایجاد شرایط خاص محیطی به کمک دستگاه‌ها و تجهیزاتی است که هدف از آن، مطالعه رفتار و خصوصیات مواد، قطعات و ابزارها است.

 

سیستم های شبیه ساز شرایط جوی مورد نیاز سازمان‌ها و صنایع کشور، تاکنون از شرکت‌های خارجی خریداری می ‌شدند که در حال حاضر بسیاری از سازمان‌ها و صنایع، بدلیل تحریم ها و عدم پشتیبانی فنی شرکت‌های خارجی از تجهیزاتی که قبلا از آنها خریداری شده است، برای تامین قطعات، تعمیرات و یا خرید تجهیزات جدید شبیه ساز هوازدگی مصنوعی، دچار مشکلات جدی شدند.

 

دستگاه شتابدهنده هوازدگی در همین راستا و با توجه به تجربیات و تخصص پژوهشگران بویژه در زمینه طراحی و ساخت سیستم های تحقیقاتی و صنعتی مشابه مانند شبیه‌سازهای خورشیدی و سیستم‌های کنترل اتمسفری انجام شد. علاوه بر کاربردهای این سیستم در مراکز پژوهشی و آزمایشگاه‌های استاندارد، در بسیاری از مراکز صنعتی جهت انجام تست‌های کنترل کیفی از دستگاه‌های شتابدهنده هوازدگی استفاده می‌شود.

 

 

به طور مثال، برای استانداردسازی و کنترل کیفی در مواردی چون قطعات بخش بیرونی خودرو که در معرض تابش آفتاب و شرایط محیطی هستند مثل لاستیک، رنگ بدنه، پوشش‌های صندلی و داشبورد، ظروف بسته‌بندی و بطری‌های نوشابه، آبمیوه و آب معدنی در صنایع غذایی، بسیاری از محصولات صنایع لاستیکی، پلاستیکی و پلیمری که در فضای بیرونی و در معرض تابش آفتاب و شرایط جوی قرار دارند از این تجهیزات استفاده می‌شود.

 

این مدیر حوزه دانش بنیان با اشاره به این که دستگاه شتابدهنده ایرانی، یک هشتم نمونه خارجی قیمت دارد، گفت: به‌واسطه تولید دستگاه شتابدهنده حدود 35 فرصت شغلی به صورت مستقیم و غیرمستقیم ایجاد شده است.

 

کلمات کلیدی : نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران ساخت,معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری,شرکت دانش بنیان,شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code