مدیر آزمایشگاه شیشه پژوهشکده فناوری و مهندسی گروه پژوهشی ساختمانی و معدنی در پژوهشگاه استاندارد از تنوع در ارائه خدمات آزمایشگاهی برای ارتقای کیفیت محصولات موجود در بازار و توسعه پژوهش‌ها گفت.

کاربرد فرآورده شیشه در حوزه‌های گوناگون از جمله ساختمان‌ها، وسعت و گسترشی چشمگیر یافته است به طوری‌که با توسعه فناوری‌ و ارتقای محصولات موجود و مرسوم، طیف گسترده‌ای از شیشه‌ها با کاربری‌های متنوع، روانه بازار و صنعت می‌شوند. بخشی از این محصولات، از مسیرهای گمرکی وارد کشور شده و بخشی دیگر، توسط صنایع داخلی به تولید می‌رسند و نیاز بخش‌های گوناگون را تأمین می‌کنند.

 

با توجه به این تنوع و گستردگی بالا و روزافزون، لازم است تا محصولات تولیدشده توسط صنایع مرتبط، از لحاظ کیفیت، کارایی و ایمنی، با استانداردهای روزآمد و لحاظ شده در این حوزه منطبق باشند.

 

بر همین اساس، یافته‌های علمی و پژوهشی، در کنار روش آزمون‌های تخصصی به کمک تجهیزات آزمایشگاهی کارآمد و متنوع به کمک آنالیز، ارزیابی کمی و کیفی و ماهیت سنجی فرآورده‌های شیشه‌ای آمده‌اند.

 

پژوهشگاه استاندارد در دل سازمان ملی استاندارد ایران که در حوزه ارزیابی کیفی و مطابقت‌ فرآورده‌های مختلف فعالیت دارد، بر بستر پژوهشکده فناوری و مهندسی گروه پژوهشی ساختمانی و معدنی خود زمینه را برای ارزیابی و ارتقای کیفیت فرآورده‌های شیشه فراهم آورده است.

 

آزمایشگاه شیشه در دل پژوهشکده فناوری و مهندسی گروه پژوهشی ساختمانی و معدنی به کمک نیروی انسانی متخصص و کارآمد، با استفاده از تجهیزات و روش‌ آزمون‌های روزآمد، در بازرسی، ارزیابی و سنجش کیفیت فرآورده‌های این حوزه فعالیت دارد و خدمات آزمایشگاهی خود را به مخاطبان شضبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی ارائه می‌دهد.

 

ارائه خدمات آزمایشگاهی متنوع در حوزه شیشه

سارا احمدی مدیر آزمایشگاه شیشه پژوهشکده فناوری و مهندسی گروه پژوهشی ساختمانی و معدنی، در خصوص فعالیت­های این مجموعه عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی گفت: از فعالیت‌های این آزمایشگاه می‌توان به ارزیابی انطباق محصولاتی نظیر شیشه و چینی، جام، ایمنی ساختمان، شیشه خودرو شیشه دو جداره، شیشه های مظروف، چینی مظروف و چینی بهداشتی با استاندارهای مربوطه اشاره کرد.

 

این فعال حوزه آزمایشگاهی ادامه داد: در کنار سنجش کیفیت و ارزیابی انطباق به عنوان اصلی ترین فعالیت مجموعه آزمایشگاهی، این فعالیت‌ها در توسعه پژوهش‌های کابردی نیز می‌تواند کمک کننده و پر کاربرد باشد.

 

مدیر آزمایشگاه شیشه پژوهشگاه استاندارد، محصولات وارداتی و مصرف داخلی را اصلی ترین مخاطب این آززمایشگاه معرفی کرد و ادامه داد: با توجه به تطابق تجهیزات، روش‌ آزمون‌ها و ساختار آزمایشگاه با استانداردهای روز دنیا، امکان تطابق کیفیت و آنالیز انواع فرآورده‌های شیشه‌ای در این مجموعه وجود دارد.

 

کیفیت فرآورده‌های مبتنی بر شیشه با آزمایشات دقیق ارتقا یافت

 

وی با اشاره به برگزاری دوره‌های آموزشی و کارگاه‌های مرتبط با حوزه شیشه عنوان کرد: دوره های آموزشی برای کارشناسان استاندارد، پژوهشگران و دانشگاهیان، مدیران کنترل کیفی شرکت‌ها که می‌خواهند محصول استاندارد داشته باشند برگزار می‌شود.

 

احمدی در خصوص دریافت نمونه عنوان کرد: نمونه ها را از گمرک یا اداره کل استان ها و یا از طرف خود شرکتها دریافت کرده و نتایج آن را در سامانه مخصوص به خد که سینا نام دارد بارگزاری می‌کنیم.

 

مدیر آزمایشگاه شیشه پژوهشکده فناوری و مهندسی گروه پژوهشی ساختمانی و معدنی، با اشاره به ارائه خدمات این حوزه بر بستر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی گفت: خوشبختانه این شبکه آزمایشگاهی، بستری فراهم آورده است تا طیف متنوعی از مخاطبان بالقوه خدمات در حوزه استاندارد، از جمله دانشجویان، پژوهشگران و شرکت‌های دانش بنیان از خدمات پژوهشگاه استاندارد بهره ببرند. لازم است تا زمینه‌های لازم برای استفاده هرچه بیش تر صنایع بزرگ و واردکنندگان از خدمات آزمایشگاهی عضو شبمه نیز فراهم شود.

 

این فعال حوزه آزمایشگاهی، در رابطه با مدل همکاری با شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی عنوان کرد: محصولات و فعالیت های صنعتی نیز از سوی شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، شامل تخفیف و تسهیلات شود و صرفا  مختص فعالیتهای پژوهشی نباشد؛ چرا که دستگاه های این آزمایشگاه در ابعاد بزرگ و واقعی و برای محصولات واقعی هستند و تخفیف برای دسترسی در صورت نیاز به آن وجود ندارد.

 

کلمات کلیدی : شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی,شیشه,معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code