مرکز تحقیقات حلال جمهوری اسلامی ایران خدمات خود را بر بستر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی و در قالب طیف گسترده‌ای از روش‌آزمون‌ها ارائه می‌کند.

بهروز جنت مدیر مجموعه آزمایشگاه‌های مرکز تحقیقات حلال جمهوری اسلامی ایران با اشاره به شکل گیری این مجموعه آزمایشگاهی و تحقیقاتی از سال 1389 و ارائه خدمات متنوع در این حوزه، عنوان کرد: از سال 83 و 84 به دلیل مشکلات مواد وارداتی، زمینه ایجاد این مرکز شکل گرفت به طوری‌که بر روی هر موادی که وارد کشور میشود اعم از مواد اولیه یا فرموله شده بررسی جامعی صورت بگیرد و این مرکز، جنبه‌های گوناگون یک محصول را بررسی کند.

 

وی افزود: در سال 89 به دلیل اهمیت موضوع با این آزمایشگاه موافقت میشود و دولت ابلاغیه حمایت خود را مبنی بر تجهیز آزمایشگاه ارائه داده و در سال 91 چارت سازمانی آن شکل میگیرد و بودچه آن تعریف میشود. و در سال 94 موافقت قطعی آن صادر می‌شود.

 

جنت، با بیان این‌که تجهیزات موجود در این آزمایشگاه به دو دسته تقسیم بندی می‌شوند ادامه داد: دسته نخست این تجهیزات آزمایشگاهی،برای کنترل و آنالیز و نظارت استفاده می‌شود و دسته دوم به منظور کمک به دستگاه‌های آزمایشگاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد که برای ایجاد فرمولاسیون جدید یا جابجایی فرمولاسیون  که جنبه کمک به تولید دارد استفاده میشود.

 

مدیر مجموعه آزمایشگاه‌های مرکز تحقیقات حلال، با اشاره به گسترش و استقبال جهانی از فرآورده‌های حلال و ضرورت کیفیت سنجی این محصولات با آزمایشات دقیق عنوان کرد: در حال حاضر در دنیا بازار محصولات حلال گسترش چشمگیری یافته، به طوری‌که سردمداران تولید محصولات حلال، کشورهای غیراسلامی هستند چراکه به بازار گسترده مصرف این محصولات واقف هستند اما نیاز است که فرهنگ  پژوهش، تولید و آزمایش این محصولات در کشورمان نهادینه شود.

 

سنجش دقیق فرآورده‌های «حلال» با آزمایشات کارآمد ممکن شد

 

وی با تاکید بر این که ورود محصولات حلال ساخت ایران به بازارهای صادراتی، نیازمند آزمایشات دقیق و منطبق با استانداردهای این حوزه است ادامه داد:  محصولات حلال صرفا مختص مواد غذایی نیست در حوزه سلامت، آرایشی بهداشتی و مکمل‌های غذایی نیز وارد شده است. آزمایشگاه‌ها می‌توانند در زمینه تسهیل ورود این محصولات به بازارهای داخلی و بین‌المللی نقش عمده و قابل توجهی را ایفا کنند.

 

جنت، با اشاره به برگزاری دوره های آموزشی به صورت آنلاین با رویکرد فرهنگی و به منظور منظور فرهنگسازی عنوان کرد: در همین راستا و با هدف ترویج فرهنگ پژوهشی و تحقیقاتی، علاوه بر دوره آموزشی، کتاب‌هایی در این حوزه تدوین شده است و با دانشجویان و پژوهشگران به کمک شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، تعامل خوبی داریم.

 

مدیر مجموعه آزمایشگاه‌های مرکز تحقیقات حلال، با اشاره به توسعه همکاری‌های تحقیقاتی و پژوهشی با هدف توسعه دستاوردهای علمی و فناورانه در این حوزه بیان کرد: تلاش کردیم که به انجام آزمایش روتین اکتفا نکنیم و به محققان کمک کنیم و علاوه بر حوزه فرآورده‌های حلال، سایر بخش‌ها را نیز در نظر بگیریم. به همین منظور، رویکرد آزمایشگاه را سلامت‌محور قرار داده و سعی کردیم کل کالاهای سلامت محور را تحت پوشش قرار دهیم.

 

کلمات کلیدی : شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی,معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code