نشست شبکه‌های آزمایشگاهی کشورهای آسیایی با حضور شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی ایران برگزار شد.

تسهیل دسترسی به زیرساخت‌های آزمایشگاهی برای پژوهشگران و صنعت، از جمله فعالیت‌های تسهیل‌گری دولت‌ها است. ایجاد شبکه آزمایشگاهی در سطح حاکمیت، ابزاری برای انجام این تسهیلگری است. با به اشتراک گذاری زیرساخت‌های آزمایشگاهی در سطح کشور، هزینه پژوهش و تحقیق و توسعه کاهش می‌یابد و هم‌افزایی دانش فنی و تجربیات اتفاق می‌افتد.

 

نشست شبکه‌های آزمایشگاهی کشورهای آسیایی با عنوان User Facility Networks (UFN) in Asia 2023  پنجشنبه 13 بهمن‌ماه جاری به میزبانی ژاپن برگزار شد. در این برنامه که در دومین روز برنامه سه روزه Asian Nano Forum (ANF) 2023 برگزار شد، کشورهای ژاپن، مالزی، تایلند، فیلیپین و ایران، به معرفی شبکه‌های آزمایشگاهی ایجاد شده در کشور خود پرداختند.

 

نشست شبکه‌های آزمایشگاهی کشورهای آسیایی UFN 2023 برگزار شد

 

معرفی فعالیت‌های «مرکز تحقیقات پیشرفته مواد و نانوفناوری ژاپن (ARIM)» و معرفی توانمندی‌ها و تجهیزات «مرکز نانوفناوری دانشگاه کیوتو» به عنوان مرکز داده‌پردازی تحقیقات نسل جدید پلیمرها و چندماده‌ای‌ها، از موارد ارایه شده از سوی نمایندگان ژاپن در این نشست بود.

 

در این برنامه همچنین، نماینده دانشگاه مالزی، شبکه «نانوکات NANOCAT» را به عنوان شبکه‌ای برای به اشتراک گذاری زیرساخت‌های فعال در تحقیق و توسعه فناوری نانو و برقراری ارتباط بین دانشمندان کشور معرفی کرد.

 

نشست شبکه‌های آزمایشگاهی کشورهای آسیایی UFN 2023 برگزار شد

 

در بخش دوم نشست، شبکه‌های ایجاد شده به منظور تسهیل‌گری دسترسی کاربران به تجهیزات آزمایشگاهی به صورت متمرکز در کشورهای تایلند و فیلیپین توسط نمایندگان این دو کشور ارایه شد.

 

«شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی ایران» نیز به عنوان پلتفرم به اشتراک گذاری زیرساخت‌های آزمایشگاهی و حمایت از افزایش بهره‌وری آنها در ارایه خدمات به پژوهشگران و صنعت، یکی دیگر از موارد ارایه شده در این برنامه بود. دبیر شبکه آزمایشگاهی در این نشست، به اشتراک گذاری توانمندی‌های بیش از 1500 مجموعه آزمایشگاهی و امکان دسترسی به خدمات بیش از 30 هزار تجهیز آزمایشگاهی در سراسر کشور، شبکه‌سازی کارشناسان و متخصصین فعال در آزمایشگاه‌ها و همچنین ایجاد باشگاه مشتریان را از دستاوردهای این شبکه عنوان کرد.

 

نشست شبکه‌های آزمایشگاهی کشورهای آسیایی UFN 2023 برگزار شد

 

در پایان این نشست، برقراری ارتباط بیشتر بین شبکه‌های آزمایشگاهی کشورها و تبادل تجربه و همچنین سازوکارهای تسهیل دسترسی به خدمات و تجهیزات آزمایشگاهی برای محققین کشورهای مختلف، مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

 

کلمات کلیدی : شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی,معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code