نشست شبکه بین المللی نانوفناوری ایمن و پایدار INISS با مشارکت فعال ایران، 27 بهمن ماه به صورت اینترنتی برگزار شد.

این نشست اینترنتی با موضوع «ایمنی بین‌المللی و استانداردسازی نانو: وضعیت موجود، موارد نادیده گرفته شده، نیازها و نقش INISS» 27 بهمن ماه جاری با حضور 65 نفر از نمایندگاه 20 کشور مختلف برگزار شد.

 

در ابتدای این برنامه، دکتر علی بیت اللهی، نماینده ایران از ستاد فناوری نانو در شبکه بین المللی INISS، به معرفی چگونگی شکل گیری این شبکه و برنامه‌ها و فعالیت‌های آن پرداخت. شبکه بین المللی نانوفناوری ایمن و پایدار (International Network Initiative on Safe and Sustainable Nanotechnologies) که به اختصار INISS-Nano نامیده می شود، به پیشنهاد ایران در همکاری با اتحادیه اروپا شکل گرفته است. برنامه این شبکه، تمرکز بر همکاری در زمینه های مختلف مربوط به پژوهش های فناوری نانو به طور کلی و پژوهش های ایمنی نانو، به طور خاص است. این موارد، شامل همکاری در زمینه‌هایی مانند آموزش، استانداردسازی، توسعه دستورالعمل‌های انجام آزمون، اندازه‌شناسی، تجاری‌سازی، جنبه‌های اخلاقی، علم و پژوهش مسئولانه، پایداری، انجام تحقیقات مشترک، حمایت های حاکمیتی، راهنماهای تنظیم‌گری و البته سایر همکاری ها و برنامه های مشترک است.

 

نشست شبکه بین المللی نانوفناوری ایمن و پایدار برگزار شد

 

دکتر الکساندر پوگانی، نماینده اتریش در این نشست، با معرفی برنامه ها و فعالیت های «اتحادیه آسیایی فناوری نانو (ANF)»، به موضوع همکاری آسیا و اروپا در زمینه ایمنی و استانداردسازی فناوری نانو و همچنین چشم انداز همکاری های بین المللی در این زمینه پرداخت.

 

نشست شبکه بین المللی نانوفناوری ایمن و پایدار برگزار شد

 

در برنامه بعدی این نشست، دکتر بیت‌اللهی، در زمینه برنامه ها و اقدامات اجرایی در زمینه هماهنگ‌سازی و استانداردسازی فناوری نانو در شبکه بین المللی INISS صحبت هایی را ارایه کرد.

 

دکتر دنیس کولتسوف، رئیس کمیته استانداردسازی فناوری نانو (TC229) در سازمان بین‌ المللی استاندارد (ISO)، سخنران بعدی این نشست بود. بیان نیازها و موارد نادیده گرفته شده در حوزه استانداردسازی فناوری نانو و همچنین دیدگاه‌های کمیته استانداردسازی فناوری نانو (ISO/TC229) این زمینه، توسط وی ارایه شد.

 

نشست شبکه بین المللی نانوفناوری ایمن و پایدار برگزار شد

 

دیگر سخنران در نشست شبکه بین‌المللی INISS، دکتر مونیک گرون‌ولد، رئیس بخش ساخت نانومواد (WPMN) از سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه (OECD)، ضمن معرفی فعالیت‌ها و برنامه‌های بخش WPMN، به تشریح پتانسیل های همکاری بین سازمان و شبکه INISS پرداخت.

 

 

دکتر فرناندو کاسترو، رئیس پروژه ورسای در مورد مواد و استانداردهای پیشرفته (VAMAS)، مهمان دیگر این نشست به معرفی فعالیت ها و برنامه های واماس پرداخت. وی همچنین، سازوکارهای شکل گیری همکاری‌های متقابل این کمیته با شبکه INISS را مورد بحث و بررسی قرار داد.

 

نشست شبکه بین المللی نانوفناوری ایمن و پایدار برگزار شد

 

آخرین ارایه این نشست در رابطه با معرفی ستاد مالتا (Malta Initiative) در اتحادیه اروپا و زمینه های همکاری با شبکه INISS توسط الکساندر پوگانی انجام شد. ستاد مالتا در سال 2017 با مشارکت OECD تشکیل شده است و در زمینه هماهنگ سازی و استانداردسازی روش های آزمون و اندازه گیری در سطح بین المللی فعالیت می کند.

 

بخش دوم نشست شبکه بین المللی نانوفناوری ایمن و پایدار، در قالب پنل هم‌اندیشی و پرسش و پاسخ با موضوعات ظرفیت‌سازی و شبکه سازی ظرفیت‌ها، تعیین مشخصات نانومواد و محصولات نانو، هماهنگ سازی فعالیت‌ها و ارزیابی های بین آزمایشگاهی، برگزار شد.

 

 

شایان ذکر است که در این نشست که با حضور نمایندگان کشورهای اتریش، بلژیک، کانادا، فرانسه، آلمان، یونان، هند، ایران، ایتالیا، ژاپن، لوکزامبورگ، مالت، نروژ، پاکستان، لهستان، اسلوونی، سوئد، تایلند، انگلستان و آمریکا برگزار شد، دبیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی ایران و دبیر کارگروه استاندارد، ایمنی و کالیبراسیون شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی ایران نیز حضور داشتند.

 

کلمات کلیدی : آشنایی با فناوری نانو,شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی,شرکت دانش بنیان

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code