آزمایشگاه پژوهشی باتری و مولدهای انرژی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، خدمات مروبط به انواع مولدها و ذخیره‌سازهای انرژی را ارائه می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، فرشاد ترابی عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی ضمن اشاره به فعالیت مجموعه مجهز راه­اندازی شده در زمینه آزمایش انواع باتری‌ها، گفت: باتری‌های الکتروشیمیایی، دارای تنوع زیادی هستند و برای آن‌که بتوانند مورد تایید قرار گیرند، باید انواع آزمون سنجی نظیر تست ظرفیت، تست دوام، تست توان، تست اثر حافظه و بسیاری تست‌های دیگر روی آن‌ها صورت بگیرد.

 

وی با اشاره به این‌که در این آزمایشگاه، زیرساخت‌های لازم برای انجام آزمایش‌های مربوط به مولدها فراهم شده است، ادامه داد:  تسترهای آزمایشگاه را می‌توان به سه بخش تقسیم کرد. نخستین گروه این آزمایشگرها، تستر جریان پایین با جریان ۱۰ میلی آمپر است که برای انجام تست‌هایی در سطح شناسایی مواد با دقت بسیار بالا در جریان‌های کم، کاربرد دارد. تستر صنعتی مخصوص سل‌های باتری تا جریان در حد ۵۰ آمپر و تستر صنعتی مخصوص باتری‌های ولتاژ بالا تا جریان ۱۲۰ آمپر نیز از دیگر تجهیزات این مجموعه آزمایشگاهی به شمار می‌رود.

 

این فعال حوزه پژوهش، با اشاره به تجهیزات موجود در آزمایشگاه پژوهشی باتری و مولدهای انرژی بیان کرد: با توجه به تنوع باتری‌ها و نیازهای عملیاتی آن‌ها، تست‌های بسیار متنوعی تعریف می‌شود. در آزمایشگاه حاضر، تجهیزات لازم جهت انجام تست‌های استاندارد روی انواع باتری‌ها موجود است.

 

ترابی، همچنین به تجهیزات جانبی اشاره کرد و گفت: به جز این موارد، تجهیزات جانبی دیگر نظیر مقاومت داخلی سنج با جریان متناوب برای آنالیز باتری موجود است که همگی به شناسایی باتری کمک می‌کنند.

 

پژوهش‌ها در حوزه مولدها و ذخیره‌سازهای انرژی با آزمایشات کارآمد ارتقا می‌یابد

 

وی، ضمن اشاره به امکان حضور مشتری در انجام تست گفت: اتصال سلول یا باتری در حضور مشتری صورت گرفته و فرآیند تست تعریف می‌شود. با توجه به این‌که قشر محقق و خصوصاً دانشجو بیش‌تر برای خدمات آزمایشگاهی مراجعه می‌کنند، تلاش شده است تا بسترهای لازم برای رسیدن به نتایج دقیق و مطلوب برای توسعه پژوهش‌ ها در اختیارشان قرار بگیرد.

 

این فعال حوزه آزمایش و پژوهش، با تاکید بر این که شکل­گیری شبکه آزمایشگاهی فناوری­های راهبردی نقش قابل توجهی در ارائه گسترده خدمات و توسعه فعالیت­های آزمایشگاهی و پژوهشگاهی داشته است، افزود: رویکرد و جهت‌گیری که این شبکه در ارائه طیف متنوعی از خدمات به سراسر کشور در کنار ارائه حمایت از پژوهشگران صورت داده، بسیار راهگشا و مفید بوده است. با توجه به افزایش قیمت‌ها و هزینه‌های تست، اگر میزان پشتیبانی مالی افزایش یابد، قطعا شاهد رونق هرچه بیش‌تر پژوهش‌های کاربردی خواهیم بود.

 

 ترابی، شبکه آزمایشگاهی را یک مدل‌ه حمایتی کارآمد در عرصه ارتباط پژوهش و صنعت دانست و گفت: اگر بتوان گرنت‌های موجود را شناور کرده به طوری که گرنت‌هایی که استفاده نمی‌شوند، برای دیگران قابل استفاده شود، قطعا شاهد توسعه پژوهش‌ها خواهیم بود. فرض کنید استاد یا دانشجویی دارای گرنتی است اما در پایان سال صرفا می‌تواند ۵۰ درصد آن را استفاده کند.

 

 

کلمات کلیدی : شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی,آزمایشگاه

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code