آزمایشگاه مرکزی دانشگاه کوثر بجنورد، زمینه را برای انجام آنالیزهای کمی و کیفی در حوزه مولکولی، با هدف ارتقای توانمندی‌های پژوهشی و فناورانه فراهم کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، ملیحه کسری کارشناس آزمایشگاه مرکزی دانشگاه کوثر بجنورد، به افزایش توانمندی، رقابت‌پذیری و بهره‌وری در افزایش توان علمی پژوهشگران، به عنوان فلسفه وجودی این مجموعه و ارائه خدمات بر بستر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، اشاره کرد و گفت: این مجموعه آزمایشگاهی، ایجاد بستری برای ارائه خدمات آزمایشگاهی برای ارتقای توانمندی پژوهشی و فناورانه را دنبال می‌کند. بر همین اساس، دستگاه‌های آزمایشگاهی و پرکاربرد مورد استفاده گروه و رشته‌های مختلف دانشگاهی، تحت یک مدیریت واحد و متمرکز در یک مکان، جهت سهولت در ارائه خدمات و در قالب آزمایشگاه مرکزی، ارائه خدمت می‌کنند.

 

وی با اشاره به تجهیز آزمایشگاه‌ مرکزی به دستگاه‌های متناسب با نیاز رشته‌های گوناگون دانشگاهی و تحقیقاتی، افزود: آزمایشگاه مرکزی دانشگاه کوثر تلاش کرده است تا با ایجاد بستر لازم برای انجام پژوهش‌های بنیادی و کاربردی، به ارتقای توان پژوهشی اعضای هیأت علمی، دانشجویان و پژوهشگران سایر دانشگاه‌ها و مراکز کمک کند. در همین راستا، ارتباط با دانشگاه‌ها، نهادها و شرکت‌های علمی، تحقیقاتی و صنعتی برای ارائه خدمات متقابل و یکسان‌سازی فرآیند خدمات آزمایشگاهی مطابق با استانداردهای ملی و بین المللی را در دستور کار قرار دادیم.

 

کسری، با اشاره به قابلیت ارائه طیف گسترده ای از خدمات  آزمایشگاهی با تکیه بر تجهیزات تخصصی این حوزه عنوان کرد: دستگاه‌ها و تجهیزات آزمایشگاهی برای اﻧﺪازه ﮔﯿﺮی ﻣﻮاد ﻣﺨﺘﻠﻒ در ﻧﻤﻮﻧﻪ مایع و جامد، آﻧﺎﻟﯿﺰ ﮐﯿﻔﯽ و ﮐﻤﯽ ﺗﺮﮐﯿﺒﺎت ﻣﺨﺘﻠﻒ، ﺑﺮرﺳﯽ ﮔﺮوه‌ﻫﺎی ﻋﺎﻣﻠﯽ و ﭘﯿﻮﻧﺪﻫﺎی ﻣﻮﺟﻮد در ﻣﻮﻟﮑﻮل‌ﻫﺎ، ﺑﺮرﺳﯽ ﺳﻄﺢ ﻣﻮاد ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻓﯿﻠﻢ‌ﻫﺎی ﭘﻠﯿﻤﺮی، اﻟﯿﺎف، ﻧﺎﻧﻮ ذرات و اندازه گیری سطح ویژه، تنها بخشی از تجهیزات این مرکز به شمار می‌روند.

 

وی همچنین به تهیه فرآورده‌های ضد عفونی در دوره کرونا اشاره کرد و افزود: خدمات متنوعی در این مجموعه آزمایشگاهی ارائه می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به  ارائه طیف جهت تعیین ساختار ترکیبات و شناسایی ترکیبات آلی، معدنی و گروه های عاملی آن‌ها، بررسی تغییرات جذبی و عبوری یک ماده در بازه طول موجی محتلف، اندازه‌گیری غلظت  جسم حل شده در محلول، اندازه‌گیری بازتاب پخشی و طیف جذبی نمونه‌های پودری و لایه نازک، اندازه‌گیری بازتاب نمونه‌های لایه نازک، خشک کردن نمونه‌های قابل انفجار در دمای بالا یا تبخیر حلال با نقطه جوش بالا و جلوگیری از ورود اکسیژن در هنگام خشک کردن مواد جامد اشاره کرد.

 

طیف متنوعی از خدمات آزمایشگاهی در حوزه مولکولی و طیف سنجی ارائه شد

 

این فعال حوزه پژوهش، شبکه‌سازی و ارائه خدمات آزمایشگاهی در سطح ملی را یکی از اهرم‌های پیشرفت تحقیقات و پژوهش‌ها دانست و ادامه داد: ارائه این خدمات که شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، زمینه ساز آن شده است، می‌تواند با هموار ساختن مسیر پژوهشگر در دریافت خدمات، به ارتقای توان دانشی و فناورانه کشور کمک شایانی کند.

 

گفتنی است، آزمایشگاه مرکزی دانشگاه کوثر بجنورد، از مجموعه‌های توانمند عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی است که خدمات خود را در حوزه‌هایی چون فناوری نانو، شیمی و بیوشیمی، زیست شناسی و کشاورزی ارائه می‌کند.

 

علاقمندان به استفاده از خدمات این مجموعه می‌توانند جزئیات خدمات، تجهیزات و نحوه استفاده از خدمات آزمایشگاهی را در سایت شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، صفحه آزمایشگاه مرکزی دانشگاه کوثر بجنورد، مشاهده کنند.

 

کلمات کلیدی : شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی,معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code