ناسا با اعطاء گرنتی به یک شرکت خصوصی به دنبال تکمیل پروژه فب‌لبز در ایستگاه فضایی است تا از این آزمایشگاه برای تولید آنچه در فضا نیاز دارد، استفاده کند.

ناسا 5.9 میلیون دلار به ردوایر (Redwire) برای تکمیل طراحی آزمایشگاه ساخت و تولید (FabLab) ویژه کار در فضا اعطا کرده است. این آزمایشگاه ساخت و تولید برای آزمایش در ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) و پیشبرد تولید در فضا قبل از مأموریت‌های آرتمیس در ماه و مریخ طراحی شده است.

این آزمایشگاه ساخت و تولید یک چاپگر سه بعدی چند ماده‌ای است که به خدمه آینده ناسا در  فضا اجازه می‌دهد تا ابزار و اجزای سازنده را با استفاده از فلز، پلاستیک، سرامیک و وسایل الکترونیکی بسازند. ناسا قبلاً در سال 2017 قراردادی را برای ساخت نمونه اولیه آزمایشگاه ساخت و تولید به ردوایر اعطا کرده بود. این قرارداد جدید طراحی آزمایشگاه ساخت و تولید را به وضعیت آماده پرواز فضایی می‌رساند. ردوایر انتظار دارد که این قرارداد جدید از ساخت یک واحد FabLab و آزمایش در ISS پشتیبانی کند.

جیم رویتر، مدیر برنامه‌های اداره مأموریت فناوری فضایی ناسا، گفت: «داشتن قابلیت یکپارچه برای ساخت و تعمیر قطعات و سیستم‌ها در طول مأموریت‌های فضایی، برای مأموریت‌های اکتشافی پایدار ضروری است. این این حوزه به سرعت در حال تغییر و تحول است در نتیجه ناسا می خواهد با همکاری صنعت و دانشگاه توسعه این فناوری‌ها را از طریق مکانیسم های مشترکی مانند این نوع قراردادها دنبال کند.»

یک فب‌لب به‌طور کلی، مجهز به مجموعه‌ای از ماشین‌های ساخت و تولید است که برای کار با طیف وسیعی از مواد و مصالح و برای رسیدن به هدف ساخت «تقریباً هر چیزی» و پژوهش در حوزه ساخت به کار می‌رود. در واقع در فب‌لب‌ها فناوری ساخت به کمک ساخت نمونه‌های اولیه، تولیدات محدود و حتی تولید انبوه می‌آید. فب‌لب‌ها نشان داده‌اند که پتانسیل لازم برای توانمندسازی افراد خلاق، دانشجویان و متخصصان طراحی، مخترعان و صاحبان ایده و نوآوران را دارند تا آن‌ها بتوانند ابداعات هوش‌مندانه و خلاقانه خود را به ظهور برسانند. به این ترتیب فب‌لب‌ها حتی در تولید محدود خلاقیت‌ها و نوآوری‌ها با توجه به اولویت‌ها و امکانات محلی و شرایط خاص استارت‌آپ‌ها، بر صنایع بزرگ و تولید انبوه برتری دارند.

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code