ارزیابـی مسـتقل و منظـم از عملکـرد فنـی آزمایشـگاه بـرای کسـب اطمینـان از اعتبـار اندازه گیری هـا یا آزمون هـا ضروری اسـت. یـک رویکـرد مشـترک بـرای ایـن ارزیابـی مسـتقل، اسـتفاده از طرح هـای آزمـون مهارت (PT) مسـتقل اسـت کـه این آزمـون کمـک بسـزایی بـه مشـارکت کننـدگان به منظـور ارزیابـی صحـت اندازه گیـری آن هـا می کنـد.

ارزیابی مستقل و منظم از عملکرد فنی آزمایشگاه برای کسب اطمینان از اعتبار اندازه‌گیری ها و آزمون ها ضروری است و بایـد به‌عنوان بخشی از راهبـرد کیفیت در نظـر گرفتـه شـود. یک رویکرد مشترک برای این ارزیابی مستقل، استفاده از طرح‌های آزمون مهارت یــا در اصطــاح PT اســت. طرح PT سیستمی برای ارزیابی عینی عملکرد یک آزمایشگاه با استفاده از ابزارهای خارجی است که شامل مقایسه نظام مند نتایج یک آزمایشگاه با نتایج دیگر آزمایشگاهها اســت. هدف اصلی طرح PT، کمک به مشارکت کنندگان به منظــور ارزیابی صحت اندازه گیری هایشان اسـت . عالوه بـر ایـن، مشارکت در یک طرح PT مناسب برای آزمایشگاههایی که به دنبال اثبات شایستگی خود از طریق تأیید صلاحیت بــرای استاندارد 17025 IEC/ISO هســتند، لازم است . اســتقرار الزامــات اســتاندارد ملــی و بین المللــی 17025 IEC/ISO در ایــران یکــی از مهمتریــن اهــداف آزمایشــگاههای آزمــون یــا کالیبراســیون محســوب میشــود. از مهمتریــن چالشهــای پیــش روی ایــن آزمایشــگاهها در اســتقرار ایــن دســتگاههای اســتاندارد یــا حفــظ گواهــی تاییــد صلاحیــت خــود، اجــرای الزامــات بندهــای مربــوط بــه کنتــرل میانــی اندازهگیــری و روشهــای آزمــون و کالیبراســیون و همچنیــن مشــارکت در برنامه هــای آزمــون مهــارت و مقایســات بیــن اســت.

 

منظــور از مقایســات بیــن آزمایشــگاهی، سازماندهی، اجرا و ارزیابی اندازهگیری ها یا آزمون ها روی اقلام آزمایشــگاهی یکسان یا مشابه از سوی دو یا تعداد بیشتری آزمایشگاه اســت . PT بـا فراهـم آوردن یـک شـاهد عینـی بـرای صلاحیـت و شایسـتگی مشـارکت کننـده نقـش بسـیار ارزشـمندی را در ایـن زمینــه ایفــا میکنــد. به علاوه، مشارکت در طرحهای PT نه تنها اطلاعاتی را در رابطه با عملکرد سیستم تجزیهای ارائه میکند، بلکه در رابطه با دیگر جنبه های سیستم مدیریت نظیر دریافت دادهها، گزارشدهی نتیجه و غیره نیز اطلاعاتی را عرضه میکنــد. PT فرصتی برای مقایسه های بین دادههای مشارکت کننده ها و مقایسه نتایج آنها با مقادیر اسمی (یا دیگر معیارهای عملکرد) یاعملکرد آزمایشگاه های همکارشان فراهم میکند. نتایج یک چنین مشارکتی ممکن است به تأییدی مبنی بر رضایت‌بخش بودن عملکرد یا هشدار برای بررسی مشکلات بالقوه در این زمینه، منجر شود.

 

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code