آزمایشگاه مرکزی دانشگاه شیراز، از اعضای توانمند شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی است که خدمات متنوع خود را در حوزه‌هایی از جمله علوم پایه، سلولی و مولکولی، زیستی، نانوفناوری و مهندسی ارائه می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، حبیب دانش‌منش مدیر آزمایشگاه مرکزی دانشگاه شیراز با اشاره به فعالیت‌های گسترده پژوهشی و تحقیقاتی این مجموعه آزمایشگاهی عنوان کرد: دانشگاه شیراز دارای مجموع ۳۶۰ آزمایشگاه و کارگاه است که در دانشکده‌های مختلف جای دارند.

 

دانش منش درباره آزمایشگاه مرکزی دانشگاه شیراز توضیح داد: آزمایشگاه مرکزی دانشگاه شیراز در رأس کلیه آزمایشگاه‌های دانشگاه با در اختیار داشتن تجهیزات با فناوری پیشرفته در ارائه خدمات به جامعه دانشگاهی و پژوهشگران، مراکز تحقیقاتی و صنایع در پردیس دانشگاه شیراز تاسیس شد.

 


وی افزود: آزمایشگاه مرکزی دانشگاه علاوه بر دانشجویان و استادان دانشگاه به شرکت‌های دانش بنیان حاضر در پارک‌های علم و فناوری و همچنین صنایع مختلف نیز خدمات آزمایشگاهی ارائه می‌دهد. همچنین با برگزاری کارگاههای آموزشی استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی کاربردی برای متقضیان، زمینه ایجاد مهارت تخصصی لازم در دانش آموختگان دانشگاهی و امکان اشتغال آنها در مراکز تحقیقاتی و توسعه و تحقیق صنایع را فراهم خواهد نمود.

 

مدیر آزمایشگاه مرکزی دانشگاه شیراز عنوان کرد: این مجتمع آزمایشگاهی با در اختیار داشتن ۲۵ تجهیز با فناوری بالا در حوزه‌های مختلف علوم پایه، مهندسی و علوم پزشکی که برخی از آن‌ها، منحصر به فرد در استان و بعضاً در کشور بوده و از برندهای معتبر و به روز دنیا در زمینه تجهیزات آزمایشگاهی و پژوهشی هستند، خدمت‌رسانی می‌کند.

 

دانش‌منش به برخی از شناخته‌شده ترین تجهیزات آزمایشگاهی این مجموعه اشاره کرد و افزود: از جمله این تجهیزات می‌توان به دستگاه میکروسکوپ رامان کانفوکال سه لیزر که در کشور فقط در اختیار آزمایشگاه مرکزی دانشگاه شیراز است، اشاره کرد. این تجهیز از توانایی شناسایی و تصویر برداری انواع میکروپلاستیک‌ها، سلول‌های سرطانی، تشخیص میکروفلوئید‌ها، گوهر سنگ ها، مواد فعال دارویی و... برخوردار است.

وی افزود: خدمات آزمایشگاهی این مجموعه علاوه بر دانشجویان و پزوهشگران سراسر کشور ، به کشورهای همسایه از جمله عراق و ارائه می‌شود. همچنین خدمات‌دهی به کلیه شرکت‌ها و صنایع مختلف داخل و پارک‌های علم و فناوری نیز ارائه می‌شود. در این راستا تفاهم نامه‌هایی نیز با چند دانشگاه و پارک علم و فناوری جهت ارائه خدمات متقابل امضا شده است.

 

 

دانش‌منش، با اشاره به ارائه خدمات آزمایشگاه مرکزی دانشگاه شیراز که از سال 1396 به عضویت شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی درآمده است، عنوان کرد: به تدریج با افزایش تعداد تجهیزات و همچنین گسترش خدمات آزمایشگاه، همکاری آزمایشگاه مرکزی با شبکه افزایش یافته ‌است.

 

مدیر آزمایشگاه مرکزی دانشگاه شیراز با اشاره به برگزاری کارگاه‌های آموزشی، با هدف آشنایی با تجهیزات آزمایشگاهی کاربردی و استانداردهای آزمایشگاهی روز دنیا عنوان کرد: اکثر برگزارکنندگان این دوره‌ها از اساتید محترم دانشگاه شیراز و یا سایر دانشگاه‌ها وهمچنین کارشناسان متخصص آزمایشگاه مرکزی هستند. خوشبختانه کارگاه‌ها با استقبال زیاد دانشجویان و اساتید از سراسر کشور روبرو است. متقاضیان از طریق سایت آزمایشگاه مرکزی و یا کانال‌های موجود در شبکه‌های مجازی آزمایشگاه از برنامه زمانی کارگاه‌ها مطلع می‌شوند. شایان ذکر است که در نهایت گواهی شرکت در کارگاه توسط آزمایشگاه به فارسی و انگلیسی صادر خواهد شد.

این فعال حوزه پژوهش و فناوری با تاکید بر این‌که قطعاً یکی از الزامات اولیه دستیابی به فناوری ساخت مواد و تبدیل دانش به ثروت بررسی خواص و کیفیت مواد ساخته شده در مرحله تحقیق است، ادامه داد: در این مرحله استفاده از خدمات آزمایشگاهی اهمیت ویژه ای خواهد داشت به ویژه استفاده از تجهیزات پیشرفته‌ای که امروزه جهت شناسایی و بررسی خواص مواد پیشرفته ضروری است. در این میان وجود آزمایشگاه‌های مرکزی در دانشگاه‌ها و پیوند آن‌ها به شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، یکی از ابتکارات ارزشمند جهت هم‌افزایی استفاده از تجهیزاتی است که امکان خرید تعداد زیادی از آنها امکان پذیر نبوده و قبلا در زمان عدم وجود مراکز و شبکه فوق دسترسی و اطلاع از وجود این تجهیزات برای افراد میسر نبود.

 

 

گفتنی است، آزمایشگاه مرکزی دانشگاه شیراز در استان فارس استقرار دارد و خدمات خود را بر بستر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، به مخاطبان سراسر کشور ارائه می‌کند. این آزمایشگاه از سال 1396 به عضویت شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی درآمده و پس از ارزیابی‌های صورت گرفته از سوی شبکه آزمایشگاه مرکزی از عضو فعال به عضو توانمند ارتقاء یافته است.

 

فهرست خدمات، تجهیزات و روش آزمون‌های این مجموعه آموزشی و آزمایشگاهی در پایگاه اینترنتی شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی قابل مشاهده است.

کلمات کلیدی : شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code