آزمایشگاه تحقیقاتی میکروب دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم از مجموعه‌های توانمند عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی است که خدمات متنوع آزمایشگاهی را در حوزه های ژنتیک، فیزیولوژی و شیمی ارائه می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، حسن تشکری رئیس مجموعه آزمایشگاهی و تحقیقاتی میکروب دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم با اشاره به فعالیت‌های این مجموعه آزمایشگاهی و تحقیقاتی عنوان کرد: آزمایشگاه تحقیقاتی میکروب در زمینه جداسازی و تولید ترکیبات زیستی از میکرو ارگانیسم ها فعالیت دارد و بیش‌تر فعالیت بر محوریت نمونه های زیستی هستند.

 

سرآغاز فعالیت این آزمایشگاه، از سال 1380 بوده و علاوه بر ارائه خدمات آموزش افراد در حوزه های بالینی و غذایی، داروسازی، سرم‌سازی و صنعت، در زمینه تجهیزات آنالیز دستگاهی در حوزه شیمی اعم از کروماتوگرافی گازی، طیف‌سنجی مادون قرمز، کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا و جذب اتمی جهت اندازه گیری مواد شیمیایی، حلال‌ها، عناصر فلزی به کار گرفته می شود. علاوه بر آنالیزهای فوق آنالیزهای شیمی کلاسیک بر روی نمونه های معدنی و آلی قابل اجرا هستند.

 

این فعال حوزه پژوهش و فناوری ادامه داد: آزمایشگاه‌های تخصصی و تحقیقاتی گروه زیست‌شناسی گرایش‌های میکروبیولوژی علوم سلولی و مولکولی، ژنتیک و فیزیولوژی جانوری و بیوشیمی و علوم گیاهی با توجه به دستگاه‌ها و ابزار و وسایل تخصصی و منحصر به فردی که دارند می توانند در راستای خدمات آنالیز و کنترل کیفی نمونه های مختلف شامل نمونه های موادغذایی و آب آشامیدنی، مواد آرایشی، دارویی و حتی نمونه های بالینی نظیر ادرار، خون و مدفوع به خوبی بهره برداری شوند.

 

تشکری بیان کرد: از مهم‌ترین توانمندی‌های خدمات آزمایشگاهی این بخش می توان به کنترل کیفی (میکروبی) و استاندارد آلودگی میکروبی مواد غذایی مختلف مانند آشامیدنی ها، فرآورده های لبنی، فرآورده های گوشتی و فرآورده های آرایشی، بهداشتی و دارویی اشاره کرد. همچنین انجام آزمون های مولکولی و تعیین هویت و شناسایی ژنتیکی عوامل زیستی (میکروبی) به ویژه انواع بیماری‌زا و عوامل فساد مواد غذایی و ارگانیسم های میکروبی و جانوری و گیاهی، در این آزمایشگاه و با وجود دستگاه‌های PCR و ژل الکتروفورز و نانودراپ و الایزا امکان‌پذیر است.

مدیر آزمایشگاه تحقیقاتی میکروب دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم ادامه داد: آزمایشگاه‌های تخصصی و تحقیقاتی گروه زیست شناسی دارای انواع میکروسکوپ های معمولی و فلورسنت هستند که در آنالیز نمونه های بالینی و محیطی کاربرد دارند. هودهای میکروبی، سانتریفیوژهای یخچال دار با دور بالا، اسپکتروفتومتر و انیکوباتور شیکردار و الایزا نیز از جمله دستگاه‌های پیشرفته و منحصر به‌فرد هستند که در این آزمایشگاه‌ها می‌توانند جهت آنالیز نمونه های مختلف استفاده شوند. از نکات مورد توجه دیگر آزمایشگاه‌های تحقیقاتی و تخصصی بخش زیست شناسی میتوان به ایجاد بخش کشت سلول و انجام تحقیقات سلولی و مولکولی در رده های سلولی سرطان اشاره کرد.

 

 

تشکری با اشاره به ارائه این خدمات به دانشگاهیان و محققان از سراسر کشور افزود: با داشتن تجهیزات و امکانات تخصصی و آزمایشگاهی متنوع و متعدد در بخش آزمایشگاه‌های تحقیقاتی گروه زیست شناسی بخوبی می توان خدمات بسیار مفیدی را برای انجام امور پایان نامه های دانشجویان تحصیلات تکمیلی گرایش های مختلف زیست شناسی و طرح های پژوهشی سایردانشگاه‌ها، ارگان‌ها، موسسات تحقیقاتی و شرکت‌های دانش بنیان برنامه ریزی و تا حصول در آمدزایی مدیریت کرد.

 

این فعال حوزه پژوهش با اشاره به برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی ویژه دانشگاهیان، محققان و فعالان حوزه زیستی و میکروبی گفت: برگزاری کارگاه‌های تخصصی میکروبی شامل طراحی و ساخت محیط های کشت مکروبی و روش های کشت میکروبی با هدف توانمندسازی دانشجویان و فارغ التحصیلان در انجام تکنیک های اصولی میکروب شناسی و کاربردی در بخش بالینی و آزمایشگاه های کنترل میکروبی مواد غذایی، برگزاری کارگاه‌های آشنایی با اصول تخمیر و فرآورده های تخمیری، کارگاه آزمون های میکروبی مواد غذایی، کارگاه اصول کار با میکروب های پروبیوتیک و کارگاه آشنایی با مقاومت های میکروبی از جمله دوره‌های آموزشی قابل برگزاری توسط این مجموعه آزمایشگاهی است.

 

تشکری با تاکید بر نقش آزمایشگاه‌ها در پیشبرد پروژه‌های تحقیقاتی و فناورانه هر استان افزود: برای دست یابی به هدف تولید محصول و انجام طرح ها و پروژه های محصول محور و بطور کلی تبدیل تحقیقات بنیادی به کاربردی باید ضمن فراهم کردن زیرساخت لازم و معقول جهت اجرایی شدن مراحل تحقیق، فراهم کردن بودجه های تحقیقاتی در زمینه پایان نامه های کاربردی و طرح های پژوهشی، اولویت های پژوهشی کاربردی صنایع مختلف استان شناسایی و به جامعه دانشگاهی و تحقیقاتی معرفی شوند.

 

آزمایشگاه تحقیقاتی میکروب دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم، خدمات خود را بر بستر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، به مخاطبان سراسر کشور ارائه می‌کند.

 

گفتنی است، این مجموعه آزمایشگاهی از سال 1394 به عضویت شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی درآمده است و فهرست خدمات، تجهیزات و روش آزمون‌های این مجموعه آموزشی و آزمایشگاهی در پایگاه اینترنتی شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی قابل مشاهده است.

 

کلمات کلیدی : شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code