مجتمع آزمایشگاهی بهشت آئین از مجموعه‌های عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، با همکاری انجمن زیست‌شناسی و شرکت زیست پرتو آریا، دوره‌های آموزشی تخصصی در حوزه تست و آزمون را برگزار کرد که مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، مجتمع آزمایشگاهی بهشت آئین از مجموعه‌های فعال عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی است که علاوه بر ارائه خدمات تست و آزمون، با برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی در سطوح عمومی و تخصصی زمینه را برای ارتقای توانمندی کارشناسان آزمایشگاه‌ها، دانشجویان، پژوهشگران، فعالان صنعت و سایر علاقمندان فراهم می‌کند.

 

این مجموعه فعال در حوزه خدمات آزمایشگاهی و آموزشی شهریورماه امسال، دوره‌های مختلف آموزشی را در قالب کارگاه‌های یک روزه و دو روزه به صورت مجازی و حضوری برگزار کرد که از جمله آن‌ها می‌توان به کارگاه تخصصی ویژه ایمنی، پیشگیری و مقابله با حریق در آزمایشگاه‌ها، قائده تصمیم‌گیری و بیانیه انطباق بر اساس استاندارد 17025، جذب و نشر اتمی، کروماتوگرافی گازی(GC)، عدم قطعیت در اندازه‌گیری به روش GUM، میکروبیولوژی مطابق استاندارد 9899 و کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا(HPLC) اشاره کرد.

 

 

این کارگاه‌ها با همکاری انجمن زیست‌شناسی و شرکت زیست پرتو آریا، توسط مجتمع آزمایشگاهی بهشت آئین این دوره‌های آموزشی را با هدف افزایش دانش فنی کاربران دستگاه‌ها، بالا بردن ضریب ایمنی و جلوگیری از خطرات در آزمایشگاه، افزایش آگاهی نسبت به میزان و نحوه تاثیر عدم قطعیت اندازه گیری بر روی کمیت و کیفیت نتایج گزارش شده و چگونگی بیان آن در گزارش نتایج آزمون در آزمایشگاه‌های کنترل کیفیت، آشنایی با فرآیند جذب و نشر اتمی، کار با انواع تجهیزات طیف سنجی، بررسی نتایج آزمایشات و بالابردن صحت پاسخ های به دست آمده و میکروبیولوژی موادغذایی در دو سطح تئوری و عملی، به صورت حضوری و مجازی برگزار شدند که مورد استقبال مخاطبان واقع شد.

در دوره‌ آموزشی ایمنی و مقابله با حریق، سرفصل‌هایی چون ایمنی در آزمایشگاه، طبقه بندی مواد شیمیایی از نظر آتش زایی، اطفاء حریق و مقابله با خطرات موجود در آزمایشگاه ها، آتش نشانی عمومی، کمکهای اولیه ویژه آزمایشگاه مواد شیمیایی و پژوهشی طی یک دوره آموزشی 6 ساعته به صورت تئوری و عملی ارائه شد.

 

 

همچنین شرکت کنندگان دوره آموزشی کروماتوگرافی مایع با شیوه های جداسازی در HPLC، نحوه انتخاب ستون و فاز متحرک، نحوه بستن ستون، کاندیشن کردن و نحوه نگهداری آن بعد از آزمون، آماده سازی بافر و انتخاب بافر مناسب و نیز وجوه تمایز پمپ های binary و quaternary و نیز قسمت های مختلف دستگاه آشنا شدند.

 

شرکت کنندگان در کارگاه قاعده تصمیم گیری و بیانیه انطباق ضمن آشنایی با مفاهیم این حوزه، موضوعاتی چون تاثیر عدم قطعیت روی داده ها، ارزیابی انطباق در استاندارد 17025، حدود رواداری و بازه های رواداری، اندازه دهی، احتمال انطباق و بازه‌های پوششی و احتمال پوششی و قوانین تصمیم گیری را فراگرفتند.

 

با برگزاری دوره جذب اتمی، شرکت کنندگان با اصول کار با دستگاه جذب و نشر اتمی، انواع روش های اندازه گیری فلزات با روش جذب و نشر اتمی، روش کوره گرافیتی برای اندازه گیری فلزات، آماده سازی نمونه‌ها، رسم منحنی استاندارد، صحه گذاری اعتباربخشی به نتایج و تجزیه تحلیل و ارزیابی نتایج آشنا شدند.


در دوره آموزشی کروماتوگرافی، قسمت های مختلف دستگاه شامل Inlent, Oven, Column, Detector و نحوه کارکرد آن ها، روش انتخاب ستون مناسب، تعویض و کاندیشن کردن آن، آماده سازی استانداردها، نرم افزار و نحوه توسعه متود Tune کردن دستگاه و تفسیر نتایج آن، آماده سازی و تزریق نمونه به دستگاه، محاسبات مربوط به غلظت آنالیت و گزارش نتایج آموزش داده شد.

 

در کارگاه آموزشی عدم قطعیت در اندازه‌گیری نیز ضمن بیان تعریف و مفهوم عدم قطعیت اندازه گیری، سرفصل‌هایی همچون جایگاه عدم قطعیت در استاندارد 17025، تعاریف آماری، انواع خطاهای اندازه گیری و منابع خطا، آزمون گرابز، آزمون دیکسون، توابع توزیع، نمودار ایشیکاوا و انواع عدم قطعیت تشریح شد.

 

کارگاه میکروبیولوژی مواد غذایی به ارائه موضوعاتی همچون آشنایی با سایت استاندارد ملی ایران و روش های آزمون، الزامات آزمایشگاه میکروبیولوژی، آشنایی با دستگاه ها و نحوه کار با آن‌ها، نحوه تهیه محیط کشت ها، محلول ها و رقت سازی، چگونگی نمونه برداری، آشنایی با برخی مستندات و کنترل میانی تجهیزات، نحوه خوانش و گزارش نتایج اختصاص داشت.

 

گفتنی است، آزمایشگاه بهشت آیین در استان تهران استقرار دارد و خدمات خود را بر بستر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی به مخاطبان سراسر کشور ارائه می‌کند.
فهرست خدمات، تجهیزات و روش آزمون‌های این مجموعه آموزشی و آزمایشگاهی در پایگاه اینترنتی شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی قابل مشاهده است.

 

کلمات کلیدی : شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی,استاندارد

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code