صفحه اصلی

مجموعه آزمایشگاهی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور، یکی از مراکز عضو شبکه آزمایشگاهی است که خدماتش را در حوزه‌های شیمی، زمین‌شناسی و معدن به مخاطبان ارائه می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور، پیشینه‌ای چند دهه‌ای در حوزه اکتشافات، پژوهش‌ها و آزمایش‌های این حوزه دارد. آن‌طور که مژگان سادات شوشتریان کارشناس بخش طیف‌ سنجی این مجموعه آزمایشگاهی عنوان کرد: پیشینه این سازمان به سال 1338 باز می‌گردد و همواره توسعه پژوهش‌های کارآمد در حوزه زمین‌شناسی و معدن، از اهداف محوری آن بوده است.

 

شوشتریان، با اشاره به انجام آزمایش‌های مختلف از جمله طیف‌سنجی برای اکتشاف معادن فلزات گران‌بها گفت: برای انجام تمامی این فعالیت‌ها، زمین‌شناسان برای انجام عملیات صحرایی در محل حاضر شده و در منطه وسیعی نمونه خاک معدنی را برداشته و به طور میانگین، بیش از 2000 تا 10هزار نمونه خاک نوسط آزمایشگاه با کاتیون‌های متعدد ذوب و آزمایش می‌شود.

 

وی یکی از اقدامات اخیر این آزمایشگاه را پژوهش ویژه روی آب‌های شور سطحی پساب‌های کارخانجات عنوان کرد و افزود: کارشناسان این مجموعه آزمایشگاهی با نمونه‌برداری از آب‌های سطحی و پساب‌های کارخانجات، بیش از یک هزار نمونه را به آزمایشگاه ارسال می‌کنند. تمامی نمونه‌ها برای آنالیز عنصری به دستگاه‌های ICP-MS و یا ICP-AES داده می‌شود.

 

این فعال فناور از توانمندی در شناسایی عناصر و آلودگی‌های موجود در بستر خاک و آب گفت و ادامه داد: پس از آنالیزها و طیف‌سنجی‌، نتایج با دقت و صحت در بهترین حد تشخیص به متقاضیان از جمله سازمان ها ارائه می‌شود.

 

وی با بیان این‌که سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است ادامه داد: طیف گسترده‌ای از آزمایش‌ها و آنالیزها در حوزه آب و خاک، در این مجموعه آزمایشگاهی ارائه می‌شود که خدمات طیف‌سنجی، بخش مهمی از آن‌ها به شمار می‌رود.

 

کارشناس طیف‌سنجی آزمایشگاه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی ادامه داد: همچنین آنالیز میزان غلظت عناصر سمی و غیر سمی مختلف با استفاده از روش طیف‌سنجی فلورسانس اتمی AFS یکی دیگر از توانمندی‌های این مجموعه آزمایشگاهی است.

 

شوشتریان، با اشاره به نقش شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی در شناخت خدمات طیف‌سنجی از سوی دانشگاهیان و پژوهشگران گفت: بخش قابل توجهی از توانمندی‌های آزمایشگاه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی در حوزه پژوهش‌های کاربردی است؛ دانشجویان و استادان دانشگاهی با شناخت این توانمندی‌ها، درخواست‌های آنالیزی خود را از طریق شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، با تخفیف دریافت می‌کنند که کمک قابل توجهی به شناخت توانمندی‌های این سازمان از یک سو و توسعه پژوهش‌های کارآمد از سوی دیگر شده است.