نخستین روز از کارگاه مدیریت مالی برای مدیران غیرمالی به میزبانی دانشگاه صنعتی شریف، با استقبال گسترده مدیرانی از مراکز عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، با هدف ارتقای توانمندی‌های مالی کارشناسان و مدیران فعال در مراکز تحقیقاتی و آزمایشگاهی و نیاز مبرم این مجموعه‌ها به آشنایی با فرآیندها و سازوکارهای مالی، شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی ریاست جمهوری، در راستای حمایت از توانمندسازی و ارتقای مراکز عضو، زمینه را برای برگزاری «کارگاه مدیریت مالی برای مدیران غیرمالی» فراهم کرد.

 

 

این کارگاه آموزشی از 9 مردادماه سال جاری و به میزبانی دانشگاه صنعتی شریف آغاز به‌کار کرده است، در روز نخست میزبان گروه اول از شرکت‌کنندگان شامل جمعی از مدیران، کارشناسان و مسئولان مالی و غیر مالی آزمایشگاه‌های عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی بود. این کارگاه تخصصی از ساعت 7:45 صبح آغاز و تا ساعت 12:30 ادامه یافت.

 

در این رویداد که با حضور حدود 40 تن از نمایندگان مراکز عضو شبکه آزمایشگاهی آغاز شد، دکتر رضا رجایی مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری مدرس به تبیین الزامات و نکات مسائل مالی و بازرگانی ضروری در شرکت‌ها پرداخت.

 

 

ضرورت آشنایی مدیران مراکز آزمایشگاهی با مهارت‌های «مالی» و «بازرگانی»

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری مدرس درباره ضرورت برگزاری و موارد مطرح شده در این کارگاه بیان کرد: کسب و کارها برای این‌که بتوانند در فرآیند رقابت پایدار بمانند، باید سه وجه مهم را تامین کنند که نخستین وجه شامل کار فنی این مجموعه ها است که معمولا در این وجه، شرکت‌ها کار قدرتمندی را با کمک تیم‌های متخصص و دانشگاهی انجام می‌دهند؛ در واقع وجه توانمندی و قدرت شرکت‌ها در بُعد فنی است اما در دو وجه دیگر نیز باید دارای توانمندی باشند که این دو وجه، «مالی» و «بازرگانی» است.

مهم‌ترین هدف از موضوعات مطرح شده در این کارگاه تخصصی، پرداختن به بخش‌های ضروری و کم‌تر مورد توجه قرار گرفته شده در شرکت‌ها بود و با توجه به تجربه خودم در صندوق پژوهش و فناوری مدرس که با شرکت‌های متعددی در ارتباط هستیم، مشاهده کردیم که شرکت‌ها در این دو بخش کمبودهای قابل توجهی دارند و عمدتاً از راه‌کارهای ساده و عمدتا کلیدی برای حل مشکلات خود بی اطلاع هستند. به همین دلیل و با رویکرد عارضه یابی شرکت‌ها و اهمیت موضوعات مالی روی افزایش پایداری و رقابت پذیری شرکت‌ها، این دوره برگزار شد.

 

رجایی، با بیان این‌که کارگاه آموزشی مدیریت مالی با حمایت شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی و ناظر به نیاز مراکز آزمایشگاهی عضو شبکه شکل گرفت، ادامه داد: در نشستی که با جناب آقای مهندس نسب، دبیر محترم شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی داشتیم، دغدغه مراکز عضو به توانمند شدن در حوزه مدیریت مالی و بازرگانی مطرح و پیشنهاد برگزاری این دوره آموزشی ارائه و تصویب شد.

 

مدرس دانشگاه تهران با اشاره به برگزاری این کارگاه آموزشی به مدت 4 ساعت، ادامه داد: پرداختن به موضوعات و مباحث مهم و کلیدی مالی، به زمان بیش‌تر و مبسوط‌تری نیاز دارند اما با توجه به این‌که اغلب مدیران و نمایندگان شرکت‌ها، از فرصت کافی برای شرکت در دوره‌های آموزشی بلندمدت‌تر برخوردار نیستند، در دوره‌های طولانی‌تر شرکت نمی‌کنند، بنابراین چکیده مهم‌ترین موضوعات و کاربردی‌ترین نکات دوره‌های بلندمدت در این کارگاه آموزشی، به صورت قدم به قدم و عملی مطرح شد.

 

رجایی، به مهم‌ترین محورهای مطرح شده در کارگاه آموزشی مدیریت مالی اشاره کرد و افزود: شرکت کنندگان در این کارگاه آموزشی یک روزه، با موضوعات و محورهایی همچون «صورت‌های مالی اساسی»، «اصول تحلیل صورت‌های مالی»، «ریاضیات مالی و ارزش زمانی پول» و «نحوه بودجه بندی سرمایه ای و ارزیابی مالی و اقتصادی طرح ها» آشنا شدند.

وی افزود: علاوه بر تشریح مفاهیم صورت‌های سود و زیان، ماهیت صورت‌ها، صورت‌های ترازنامه دو شرکت واقعی ارائه شد و مورد بررسی قرار گرفت. همچنین راجع به نسبت‌های مالی و اطلاعات قابل استحصال از این نسبت‌ها، اطلاعات شرکت‌های واقعی و عملکرد مالی اخیر آن شرکت‌ها، بخشی از مواردی بود که در این کارگاه مورد طرح و بحث قرار گرفت.

 

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری مدرس بیان کرد: در این کارگاه همچنین درباره ارزیابی پروژه‌های کسب و کار و نحوه تصمیم گیری برای انجام یک پروژه از میان پروژه‌های مختلف، ارزیابی مالی و اقتصادی پروژه‌ها از دیگر موضوعات کلیدی بود که یک شرکت‌ به شناخت کافی از آن‌ها نیاز دارد و در این نشست مطرح شد.

 

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code