همیشه در اندازه گیری یک کمیت، خطاها و عدم قطعیت هایی در گزارش اندازه نهایی وجود دارد به خصوص اگر این اندازه گیری با تجهیزات آزمایشگاهی انجام شود . به این منظور، بررسی و ارزیابی عوامل ایجاد عدم قطعیت در مقدار نهایی، همیشه می تواند به مقدار دقیق تری منجر شوند .

در این مقاله پژوهشی-میدانی به بررسی عوامل ایجاد کننده خطا و عدم قطعیت در مقدار نهایی، در آزمون ضربه شارپی که آزمونی پرکاربرد در اندازه گیری انرژی جذب شده توسط مواد مختلف به عنوان مثال: فولاد در ساخت لوله های فولادی به منظور استفاده در انتقال آب، گاز و نفت است، پرداخته شده است. عدم قطعیت دستگاه به همراه عدم قطعیت حاصل از تکرارپذیری، محاسبه و در نهایت، برای یک دستگاه آزمون شارپی نتایج عددی به مقدار انرژی جذب شده 185/2 با عدم قطعیت بسط یافته 078/4 و با ضریب اطمینان 95 درصد، با در نظر گرفتن درجه آزادی آزمون محاسبه شد. با توجه به محاسبات انجام شده، سهم عدم قطعیت تکرارپذیری نسبت به دیگر عوامل عدم قطعیت بیشتر است. 

 

به طور معمول،چنددستگاه آزمایشگر مهم درصنایع فولاد وجود دارد. از جمله این آزمون ها می توان به آزمون ضربه، کشش و خمش اشاره کرد. رویکرد این مقاله، بررسی علت های مختلف بروز عدم قطعیت در آزمون ضربه است. آزمون ضربه به بررسی چقرمگی یا همان قابلیت جذب انرژی ضربه در نمونه لوله فلزی یا نمونه لوله جوش کاری شده م یپردازد . این مقاله به پژوهشگران و مهندسین در آزمایشگاه کمک خواهدکرد تا بتوانند در انجام آزمون ضربه شارپی، عوامل ایجاد خطا و عدم قطعیت را بهتر ردیابی و شناسایی کرده و گزارش های دقیق تری تهیه کنند.

 

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code