نشست مراکز عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی استان آذربایجان شرقی با حضور دبیر این شبکه، آزمایشگاه‌ها و نمایندگان سازمان‌های نظارتی این استان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، در سفر دبیر و کارشناس شبکه آزمایشگاهی به استان آذربایجان شرقی، نشستی با هدف معرفی توانمندی‌ها، حمایت‌ها و تسهیلات شبکه آزمایشگاهی به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تبریز برگزار شد.

 

در این نشست مهندس نسب دبیر و مهندس محمدی رفاه کارشناس حمایت‌ها و خدمات شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در کنار بیش از 70 نماینده از مراکز آزمایشگاهی استان آذربایجان شرقی و همچنین نمایندگان پژوهش‌سراها و سازمان های نظارتی محیط زیست، غذا و دارو، انتقال خون، استاندارد و گمرک این استان حضور داشتند.

 



در ابتدای نشست، دکتر پرویز شهابی معاون مرکز تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تبریز به معرفی ظرفیت‌ها و خدمات این مرکز در توسعه پژوهش‌ها پرداخت. وی ضمن اشاره به نقش شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی در توسعه پژوهش‌ها، آمادگی مجموعه دانشگاه علوم پزشکی را برای به اشتراک‌گذاری تمامی ظرفیت‌ها و خدمات برای بهره‌مندی فعالان عرصه تحقیق و پژوهش اعلام کرد.

 

آمادگی شبکه آزمایشگاهی برای به اشتراک‌گذاری ظرفیت‌های تحقیقاتی آذربایجان شرقی

 

در ادامه این نشست مهندس مجتبی نسب دبیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، با اشاره به ظرفیت‌های خوب تحقیقاتی و آزمایشگاهی استان آذربایجان شرقی عنوان کرد: شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، بستری برای هم‌افزایی و هم‌رسانی توانمندی‌های تحقیقاتی و آزمایشگاهی کشور است و در این راستا، از توسعه زیست‌بوم آزمایشگاهی استان آذربایجان شرقی و پیوستن آزمایشگاه‌های این استان، به جمع مراکز عضو شبکه آزمایشگاهی به طور کامل حمایت می‌کند.

 

 

وی با تاکید بر توانمندی‌های خوب مراکز آزمایشگاهی این استان عنوان کرد: در تلاش هستیم تا خدمات آزمایشگاه را به سوی تخصصی‌تر شدن و برخورداری از مزیت رقابتی سوق دهیم و در این مسیر، برای برخورداری آزمایشگاه از خدمات و تجهیزات پیشرفته، حمایت‌های لازم را صورت می‌دهیم.

 

دبیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، با اشاره به مطلوب بودن ظرفیت‌های نیروی انسانی و زیرساخت‌های آزمایشگاهی آذربایجان شرقی، بر ضرورت اشتراک‌گذاری و توسعه کیفیت و کمیت پژوهش‌ها با اشتراک‌گذاری این ظرفیت‌ها تاکید کرد و افزود: این ظرفیت‌های بالقوه، با ارائه مطلوب و آسان به پژوهشگران، دانشگاهیان و صنایع می‌تواند زمینه‌ساز توسعه پژوهش‌های کارآمد، توسعه فناوری‌، ارتقای کیفیت محصولات و خلق ارزش افزوده شود. شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، تسهیل پیوند میان طرف عرضه زیرساخت‌ها و خدمات آزمایشگاهی با مخاطبان این خدمات را دنبال می‌کند.

 

ایجاد فرصت هم‌افزایی و همکاری بیش‌تر آزمایشگاه‌های آذربایجان شرقی به کمک شبکه آزمایشگاهی

 

در بخش دیگری از این مراسم دکتر مهدی مهدی‌پور مدیر آزمایشگاه جامع تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تبریز عنوان کرد: این نشست فرصتی خوبی است تا ضمن شناخت ظرفیت‌ها و فرصت‌های آزمایشگاهی و تحقیقاتی، همفکری خیلی خوبی مابین مراکز تحقیقاتی و آزمایشگاهی و زمینه های همکاری بعدی ایجاد شود.

 

وی با اشاره به نقش ایجاد ارتباط مابین تمامی مراکز آزمایشگاهی و مراکز تحقیقاتی دارای تجهیزات عنوان کرد: شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی فرصت بسیار خوبی ایجاد کرده است تا ضمن به اشتراک‌گذاری تجربیات، دستاوردها، تجهیزات آزمایشگاهی و اطلاعات، محل و نحوه ارائه خدمت هر دستگاه آزمایشگاهی از سراسر کشور، مشخص باشد و به این شیوه، دسترسی تسهیل می شود؛ با توجه به هزینه‌های بالای تعمیر، نگهداری و کالیبراسیون تجهیزات گران‌قیمت آزمایشگاهی و وضعیت اقتصادی دشوار برای آزمایشگاه‌ها، تسهیلات شبکه آزمایشگاهی برای تعمیرات و نگهداری با کمک متخصصان تعمیرکار، همچنین اعطای گرنت‌های تحقیقاتی به محققان و دانشجویانی که عضو شبکه می‌شوند، کمک می‌کند تا حرکت پژوهش در کشور، رو به جلو و شتابان باشد.

 

 

مهدی‌پور، با تأکید بر این‌که همکاری و هم‌افزایی هرچه بیش‌تر دستگاه‌های استان و آشنایی با ظرفیت شبکه آزمایشگاهی، می‌تواند به گسترش خدمات این شبکه و ارتقای پژوهش در کشور کمک کند، ادامه داد: در این نشست، نمایندگانی از اکثر دستگاه های نظارتی استان دعوت شده‌ و حضور دارند، از جمله سازمان غذا و دارو، محیط زیست، انتقال خون، استاندارد، گمرک، پژوهش‌سراها (آموزش و پرورش)، دانشگاه‌ها و مراکز خصوصی(شرکت ها) در این نشست حضور یافته‌اند تا ضمن شناخت ظرفیت‌های یکدیگر، فرصت شبکه‌سازی و اشتراک‌گذاری این توانمندی‌ها با محوریت شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، فراهم شود.

 

 

وی با اشاره به فعالیت بالغ بر 200 آزمایشگاه در سراسر استان آذربایجان شرقی، عنوان کرد: این نشست مقدمه ای برای هم‌افزایی و شناخت بیش‌تر این مجموعه ها به کمک شبکه آزمایشگاهی خواهد بود و مهم ترین اولویت، شناخت ظرفیت ها و ایجاد پل ارتباطی میان محققان و آزمایشگاه‌ها است تا بتوانند به صورت عادلانه از امکاناتی در سطح استان وجود دارد بهره‌مند شوند.

 

 

سپس در بخش پرسش و پاسخ، شرکت‌کنندگان حاضر که از مجموعه‌های تحقیقاتی، آزمایشگاه‌ها، دانشگاه ها، ادارات و سازمان‌های نظارتی بودند به بیان پرسش‌ها و دیدگاه‌هایشان پرداختند.

 

همچنین، در ادامه این نشست آزمایشگاه جامع تحقیقات، مرکز تحقیقات ایمونولوژی، مرکز تحقیقات کاربردی دارویی، مرکز تحقیقات آنالیز دارویی و مرکز تحقیقات ریزفناوری دارویی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی تبریز توسط مدعوین و نمایندگان شبکه آزمایشگاهی مورد بازدید قرار گرفت و زمینه‌های توسعه دامنه ارائه خدمات آزمایشگاهی و پژوهشی این مجموعه ‌ها، در سطح ملی و بر بستر شبکه آزمایشگاهی بررسی شد.

 

تصاویر نشست مراکز عضو شبکه آزمایشگاهی در استان آذربایجان شرقی را می توانید از اینجا ببینید.

 

آزمایشگاه جامع تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی تبریز در استان آذربایجان شرقی استقرار دارد و خدمات خود را بر بستر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، به مخاطبان سراسر کشور ارائه می‌کند.

 

فهرست خدمات، تجهیزات و روش آزمون‌های این مجموعه آموزشی و آزمایشگاهی در پایگاه اینترنتی شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی قابل مشاهده است.

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code