تجزیه و تحلیل هیدروکربن ها در صنعت نفت و گاز مهم است، زیرا ترکیبات آنها تاثیر زیادی بر عملکرد صنایع دارد. ترکیبات هیدروکربنی در یک نمونه متفاوت است و به همین دلیل، انتخاب روش های آنالیزی را چالش برانگیزمی کند. روش های سنتی برای ارزیابی جریان های هیدروکربن مایع شامل تجزیه و تحلیل جزئیات هیدروکربن ها است.

در صنعت نفت و گاز، جریان های هیدروکربنی با پالایش و تاسیسات کراکینگ بخار برای تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر به کار می روند. ترکیب این جریان ها از ورودی به خروجی سامانه به طور قابل توجهی متفاوت است. به عنوان مثال، جریان های هیدروکربنی در کارخانه اولفین ها می توانند به طور عمده، از جریان های پارافینی تا جریان های آروماتیک غنی شده با دی ان های مزدوج شده متفاوت باشند. مدل سازی فیزیکی و خواص شیمیایی این جریان ها و شبیه سازی فرآیند نیازمند اطلاعات دقیق برای ترکیبات جریان است.

 

روش های گذشته (قدیمی، سنتی) برای تجزیه و تحلیل جریان های هیدروکربن مایع، بر جداسازی های کروماتوگرافی گازی  تمرکز دارند و شامل آنالیز PIONA (پارافین، ایزوپارافین، اولفین، نفتن و آروماتیک)، تجزیه و تحلیل هیدروکربن تفصیلی می شود که از هر دو،  به عنوان روشهای انجمن آزمایش و مواد آمریکا یاد شده است و مشخصه های دقیق را با نوع ترکیب (PIONA) و عدد کربن ارائه می دهند. تحلیل گر PIONA از یک رویکرد چند بعدی شامل یک سری دریچه در ترکیب با چندین شیر و ستون استفاده می کند که تقسیم بندی  را مطابق با دسته شیمیایی و به دنبال آن، جداسازی براساس تعداد کربن در یک تزریق واحد ارائه می دهد.

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code