صفحه اصلی

مدیر مجموعه آزمایشگاه‌های هورتاش آپادانا، از ارائه خدمات آزمایشگاهی سنجش ماهیت و کیفیت محصولات غذایی و شناسایی تقلبات این فرآورده‌ها خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی، بخش قابل توجهی از تولیدات صنایع به حوزه غذا اختصاص دارد. تولیداتی که به طور مستقیم با سلامت ارتباط دارند و نقشی اثربخش در ارتقای کیفیت زندگی ایفا می‌کنند. با این وجود، شناخت ماهیت مواد غذایی، عاری بودن از ترکیبات مضر و مصنوعی، ضرورتی است که به انجام آزمایش‌ها دقیق نیاز دارد.

 

مجموعه‌ای گسترده از این خدمات توسط شرکت هورتاش آپادانا ارائه شده و شبکه آزمایشگاهی پلی ارتباطی در مسیر ارائه این خدمات به پژوهشگران، شرکت‌ها، تولیدکنندگان مواد غذایی و فعالان حوزه کنترل کیفیت است. اعظم حمله‌داری مدیر آزمایشگاه شرکت هورتاش آپادانا، از ارائه خدمات آزمایشگاهی در حوزه کنترل کیفیت و تعیین ماهیت مواد غذایی گفت و ادامه داد: مجموعه هورتاش آپادانا در چهار گروه آزمایشگاهی صنایع غذایی، دامپزشکی، میکروبیولوژی و دستگاه‌های پیشرفته خدمات آزمایشگاهی خود را به مشتریان ارائه می‌کند.

 

این فعال فناور ادامه داد: در آزمایشگاه صنایع غذایی، زیرمجموعه‌های تخصصی به صورت مجزا خدمات آنالیز و سنجش کیفیت را ارائه می‌کنند که به طور کلی خدمات این آزمایشگاه را می‌توان ذیل بخش‌های مواد قندی، آزمایشگاه روغن، مواد پروتئینی، لبنیات و نوشیدنی‌ها دسته‌بندی کرد.

 

وی به کیفیت‌سنجی و تشخیص ترکیبات فرآورده‌های قندی اشاره کرد و افزود: فرآورده‌های غذایی قندی متنوعی در حجم انبوه توسط تولیدکنندگان وارد سبد مصرف جامعه می‌شود که عاری بودن از تقلب و برخورداری از کیفیت مطلوب، لازمه حیاتی این فرآورده‌ها است. بر همین اساس، کیفیت فرآورده‌هایی چون گز، پولکی، نبات، عسل ، انواع شیره ها اعم از شیره خرما و شیره انگور، مربا، حلوا ارده و تافی مورد آزمون قرار می‌گیرد.

 

شناسایی کیفیت و ماهیت فرآورده‌های صنعت غذا

مدیر آزمایشگاه هورتاش آپادانا با اشاره به توانمندی این مجموعه عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی در شناسایی تقلبات و کیفیت‌سنجی روغن‌های خوراکی، افزود: کیفیت روغن‌های خوراکی برای داشتن یک زندگی سالم از اهمیت بالایی برخوردار است، بنابراین آزمون‌های روغن‌های خوراکی یکی از مهم‌ترین خدمات آزمایشگاهی هورتاش آپادانا است. در این مجموعه آزمون‌های مهمی چون تعیین رطوبت، تعیین ضریب شکست، تعیین عدد اسیدیته، آزمون‌های اسیدچرب و استرول‌ها و تشخیص عدد صابونی شدن قابل انجام است.

 

این فعال فناور با اشاره به آزمایش و سنجش کیفیت انواع خوراک دام، طیور و آبزیان در آزمایشگاه دامپزشکی مجموعه هورتاش آپادانا افزود: با توجه به تنوع و گستردگی خوراک دام، طیور و آبزیان، طیف گسترده‌ای از خدمات آزمایشگاهی در این حوزه مورد نیاز است. برخی از خدمات آزمایشگاهی را که در این حوزه ارائه می‌شود می‌توان به تعیین ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی خوراک دام و طیور، اندازه‌گیری فلزات سنگین خوراک دام و طیور و آبزیان، آزمون های میکروبی، شناسایی سموم همچون آزمون مایکوتوکسین (آفلاتوکسین) اشاره کرد.

 

سنجش کیفیت عسل

حمله‌داری همچنین به توانمندی در کیفیت و ماهیت‌سنجی عسل به عنوان یکی از فرآورده‌های غذایی مهم و پرمصرف در جامعه اشاره کرد و گفت: با توجه به اهمیت برخورداری فرآورده عسل از کیفیت لازم و آسیب‌هایی که نمونه‌های تقلبی آن می‌تواند به سلامت مصرف‌کنندگان وارد کند، مجموعه کاملی از خدمات آزمایشگاهی در حوزه کیفیت و ماهیت این فرآورده ارائه می‌شود که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به اندازه گیری pH و اسیدیته در عسل، آلودگی‌های میکروبی و شیمیایی اشاره کرد.

 

مدیر آزمایشگاه هورتاش آپادانا، از توانمندی تشخیص بیماری‌های زنبور عسل گفت و ادامه داد: همچنین تشخیص نوزمیازیس که یکی از بیماری‌های شایع در زنبور عسل به شمار می‌رود در این مجموعه آزمایشگاهی و با نمونه برداری از مواد دفعی و محتویات بدن زنبور‌ عسل و آزمایشات میکروسکوپی صورت می‌گیرد.

 

تشخیص میکروب‌ها

حمله‌داری، با اشاره به اهمیت شناسایی میزان آلودگی‌های میکروبی فرآورده‌های غذایی انسانی و دامی، از توانمندی تشخیص این آلودگی توسط هورتاش آپادانا گفت و ادامه داد: طیف گسترده‌ای از انواع آلودگی‌های میکروبی در فرآورده‌های غذایی امکان رشد و تکثیر دارند که عدم تشخیص دقیق آن‌ها می‌تواند سلامت حجم انبوهی از مصرف‌کنندگان را با خطرات جدی مواجه کند. بر همین اساس، آزمون های میکروبی گوشت مرغ، گوشت قرمز، فرآورده‌های لبنی، همچنین محصولات غذایی فرآوری شده مانند پیتزای آماده طبخ منجمد، انواع آبمیوه، زعفران، انواع سس‌ها، فرآورده‌های یخی خوراکی و بسیاری از تولیدات غذایی دیگر، قابل ارائه است.

 

مدیر آزمایشگاه هورتاش آپادانا، شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی را فرصتی برای پیوند میان تولیدکنندگان به ویژه در حوزه صنایع غذایی با ارائه دهندگان خدمات آزمایشگاهی دانست و گفت: آزمایشگاه هورتاش در سال ۹۵ به جمع خانواده شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی پیوست و از آن زمان تا کنون، ارتباطی مؤثر میان تولیدکنندگان، همکاران حوزه کنترل کیفیت، پژوهشگران و دانشجویان ایجاد شده است. این شبکه فرصتی را برای ارتباط و تعاملی چندسویه با تسهیلات دریافت خدمات ارائه کرده است که افزایش حمایت از مجموعه‌های بخش خصوصی می‌تواند گامی اثربخش در توسعه کیفیت محصولات را رقم بزند.