صفحه اصلی

مدیر آزمایشگاه مرکزی پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی از ارائه خدمات آزمایشگاهی و ضرورت دسترسی گسترده به این خدمات با هدف توسعه پژوهش‌های کارآمد گفت.

به گزارش پایگاه خبری شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران، یکی از بسترهایی است که ضمن توسعه پژوهش‌های این حوزه، زمینه را برای دریافت خدمات آزمایشگاهی شرکت‌ها، فعالان فناور و دانشگاهیان فراهم کرده است.

 

سلمان طاهری مدیر آزمایشگاه مرکزی پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی با اشاره به نقش این پژوهشگاه در فراهم آوردن امکانات پژوهشی بنیادی، کاربردی و آموزشی در کلیه زمینه‌های شیمی و مهندسی شیمی ادامه داد: یکی از اهداف پژوهشگاه، ایجاد زمینه‌ای برای پرورش استعدادها و خلاقیت موجود در کشور با بهره‌گیری از ذخایر عظیم نفت، گاز، معادن، فلزات، گیاهان دارویی و نیز فراهم آوردن تمهیدات برای تولید نیمه صنعتی است.

 

وی افزود: با توجه به توسعه کمی و کیفی و ارتقای زیر ساخت ها و افزایش تعداد اعضای هیئت علمی و گسترش فعالیت های علمی، چهار‌ پژوهشکده‌ تخصصی‌ شیمی‌ و مهندسی‌ شیمی‌، در مسیر تحقیقات بنیادی با هدف کشف هر چه بیشتر ناشناخته ‏ها، ارتقای دانش بشری و تربیت پژوهشگران گام برداشته اند.

 

طاهری با اشاره به ایجاد ظرفیت اشتغال برای متخصصان و پژوهشگران حوزه شیمی گفت: با توجه به زیرساخت‌های علمی و فنی و آزمایشگاهی موجود در پژوهشگاه و حضور دانشجویان با رتبه برتر در مقاطع تحصیلات تکمیلی زمینه‌ای فراهم شده است تا اغلب فارغ التحصیلان این پژوهشگاه بلافاصله پس از اتمام تحصیل جذب بازار کار شده و یا با تشکیل شرکت های دانش بنیان فعالیت علمی و تولیدی را ادامه دهند.

 

تنوع در ارائه خدمات آزمایشگاهی

طاهری با اشاره به ارائه طیف گسترده‌ای از خدمات آزمایشگاهی متناسب با نیازهای صنعت و پژوهش شیمی و مهندسی شیمی عنوان کرد: تجهیزات گوناگونی مانند تجهیزات طیف سنجی، کروماتوگراف‌ها، دستگاه‌های اندازه‌گیری زاویه تماس، کشش سطحی و بین سطحی، سنجش اندازه ذرات، اندازه گیری ضریب شکست، دستگاه آزمون خمش استوانه‌ای، طیف سنج نوری، دستگاه آزمون سایش تابر، حمام آب، سانتریفیوژ و ترازوی دیجیتال تنها بخشی از مهم‌ترین تجهیزاتی است که خدمات آزمایشگاهی را به سراسر کشور ارائه می‌کند.

 

مدیر آزمایشگاه مرکزی پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی با اشاره به فرآیند دریافت و تحلیل نمونه‌های آزمایشگاهی گفت: دریافت نمونه قبل از کرونا به صورت حضوری، غیرحضوری، پستی و پیکی بود و از زمانی که کرونا هست بیشتر به صورت غیرحضوری صورت می‌گیرد.

 

این فعال حوزه آزمایشگاهی، اعضای باشگاه مشتریان شبکه آزمایشگاهی از جمله پژوهشگران و دانشگاهیان را عمده‌ترین قشر بهره‌مند از خدمات پژوهشگاه دانست و گفت: ارائه خدمات تحقیقاتی به دانشگاهیان و پژوهشگران سراسر کشور، شرکت ها، کارخانجات، صنایع مختلف داخل و خارج از کشور از جمله روسیه، آلمان، مالزی، عراق، سوریه برای مشاوره و آنالیز خدمات آزمایشگاهی دامنه فعالیت‌های آزمایشگاه را شکل می‌دهد.

 

طاهری از ارائه این خدمات از تیرماه سال 93 بر بستر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی گفت و ادامه داد: ارتباط پژوهشگاه با شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی تعاملی و سازنده بوده است به طوری‌که طرح های تخفیف و برنامه های سالیانه شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی و سایر طرح های حمایتی نظیر استقرار استاندارد 17025 و نرم‌افزار پذیرش نمونه و کالیبراسیون دوره ای تجهیزات با حمایت و نظارت شبکه به طور مستمر در کنار برنامه‌های جنبی چون انتخاب کارشناس برتر و ارائه کارانه به کارشناسان آزمایشگاه به نحو احسن در حال انجام است.


وی با اشاره به نقش اثرگذار تخفیف های شبکه آزمایشگاهی فناوری راهبردی اظهار کرد: همین تخفیف‌های فصلی به یاری آزمایشگاه‌ها آمده است و ضمن افزایش مشتری مداری، سبب می شود تا مشتری به راحتی دستگاه و آزمون موردنظر خود را جستجو کند. از جمله دیگر فعالیت های شبکه می توان از حمایت بیشتر در جهت پشتیبانی دستگاهی و ایجاد شبکه تعمیراتی و پشتیبانی ویژه برای دستگاه های مختلف اشاره کرد.

 

ضرورت خدمات آزمایشگاهی کارآمد و کیفی

مدیر آزمایشگاه مرکزی پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی با تاکید بر این‌که ضروری است تا عناوین تمامی پایان نامه‌های دانشجویی و زمینه های تحقیقاتی اساتید صرفا در راستای نیاز جامعه  تعریف شود، افزود: از طرفی لازم است نهادی ملی نظیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، که متولی امور آنالیز و آزمایشگاهی است برای دریافت نیاز صنعت و ارائه آن به عنوان موضوعات تحقیقاتی و کاربردی به مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی خدمات مورد نیاز را ارائه دهد.

 

طاهری، با بیان این‌که ارائه خدمات آزمایشگاهی متناسب با نیاز صنعت به هر پژوهش می‌تواند در مسیر توسعه پژوهش‌های کاربردی راه گشا باشد، ادامه داد: صنعت می‌تواند نیاز خود را ارائه دهد و با تصویب پژوهش‌های کارآمد، از آزمایش‌های مرتبط با آن حمایت شود.