صفحه اصلی

یکی از عوامل آلوده کننده مواد غذایی، فلزات سنگین هستند که خدمات آزمایشگاهی شناسایی آن‌ها با روش‌های آزمایشگاهی اثرمند توسط آزمایشگاه مواد معدنی زرآزما ارائه می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری شبکه آزمایشگاهی فناوری‌ های راهبردی، سمانه جانمحمدی، عضو هیئت مدیره شرکت مطالعات مواد معدنی زرآزما، گفت: زرآزما با آنالیز عناصر و فلزات سنگین، کمک می کند تا خوراک و محصولات غذایی، سالم در اختیار جامعه قرار بگیرد.

 

فناوری آنالیز عناصر در صنایع معدنی نیز کاربرد دارد

کنترل میزان فلزات سنگین در مواد غذایی برای سلامت جامعه حیاتی است؛ از سوی دیگر این آزمایش ها در محیط های معدنی نیز به کار می آید و می‌توان میزان مواد موجود در هر محصول معدنی را مورد سنجش قرار داد.

 

در گذشته این قابلیت فناورانه یعنی آنالیز عناصر و فلزات سنگین در کشور وجود نداشت و نمونه ها برای  سنجش به خارج از کشور ارسال می شد و هزینه های زیادی را به کشور تحمیل می کرد. فناوری آنالیز عناصر و فلزات سنگین در داخل کشور به سطحی از کیفیت رسیده که قابلیت ارائه خدمات به سایر کشورها نیز وجود دارد چراکه این خدمات فناورانه در داخل ایران با قیمتی به مراتب ارزان تر از سایر کشورها انجام می شود.

 

 

فرآیند سنجش عناصر سنگین فناورانه است

برای سنجش عناصر سنگین معدنی، پس از آماده سازی، نمونه خشک می شود و در صورت نیاز با استفاده از سنگ‌شکن های فکی تا ابعاد کمتر از 4 میلی متر خرد شده و در آسیاب دیسکی تا اندازه 75 میکرون نرمایش می شود.

 

جانمحمدی با اشاره به این که نوآوری در بخش خدمات، یک وجه مهم کار دانش‌ بنیان است ادامه داد: شرکت زرآزما علاوه بر تهران، خدمات فناورانه خود را در کرمان، بندرعباس و زنجان نیز توسعه داده است تا مشتریان سایر مناطق کشور نیز به آسانی به آزمایشگاه‌های این مجموعه دسترسی داشته باشند. توسعه ارائه خدمات فناورانه به ویژه در حوزه آنالیز، یکی از حوزه هایی است که در کشور باید به آن توجه ویژه تری شود که خوشبختانه شبکه آزمایشگاهی فناوری‌ های راهبردی بستری را برای حمایت از آزمایشگاه‌ها و مشتریان این خدمات ایجاد کرده است.