صفحه اصلی

پیش‌بینی فرسایش و اشکالات خودرو با آزمایش روان‌کارها، خدمت آزمایشگاهی و فناورانه‌ای است که آزمایشگاه شرکت فنی و مهندسی طلوع دانش کوثـر بر بستر شبکه آزمایشگاهی ارائه می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، توسعه دانش و فناوری آزمایشگاهی زمینه‌ای را فراهم آورده است تا بتوان با استفاده از روش‌‌های نوآورانه، کیفیت تولیدات صنعتی را افزایش داد یا به ویژگی‌های خاصی از یک محصول پی برد. بر همین اساس آزمایشگاه «شرکت فنی و مهندسی طلوع دانش کوثـر» خدمات آزمایشگاهی را در زمینه پیش بینی فرسایش قطعات داخل موتور، گیربکس و تجهیزات مکانیکـی با هدف ترویج و توسعه فناوری های نوین نگهداری و تعمیر ارائه می‌دهد.

 

علی مومنی مدیر آزمایشگاه این شرکت با اشاره به ارائه روش‌های نوآورانه در سنجش و آزمایش‌ روغن ادامه داد: این شرکت با در اختیار داشتن آزمایشگاه جامع آنالیز روغن و متخصصان مجرب و کارشناسان آموزش دیده در زمینه امور فنی و مهندسی مرتبط با صنعت، خدمات پایش وضعیت تجهیزات مکانیکی و ارزیابی کیفی روغن را به صنایع ارائه می نماید.

 

پایش وضعیت روغن

این فعال فناور، با اشاره به نقش کلیدی و حیاتی روان‌کار مناسب برای تجهیزاتی که کار آن‌ها وابسته به روغنکاری است، اظهار کرد: روانکار قابل اطمینان، دارای نقش اساسی بوده و مستلزم آگاهی از وضعیت و یا کارائی آن است. آنالیز روغن، جایگاه ویژه‌ای را در برنامه های نگهداری و تعمیر تجهیزات، تصمیم گیری برای عملیات نگهداری و تعمیر دارد.

 

مؤمنی اظهار کرد: با استفاده از فناوری پایش وضعیت (Oil Analysis Condition Monitoring)، می توان از منافع فنی، مدیریتی و اقتصادی این فناوری بهره برد و علاوه بر افزایش قابلیت اطمینان، صرفه‌جویی های بالای  اقتصادی حاصل کرد.

 

مدیر آزمایشگاه شرکت طلوع دانش کوثر، راهکار و روش‌های نوآورانه و فنی را در نگهداری و افزایش عمر قطعات حائز اهمیت دانست و گفت: هزینه های سنگین قطعات یدکی از یک سو و تعمیرات زود هنگام به دلیل عدم مراقبت صحیح از طرف دیگر و همچنین کاهش خدمات یا محصول نهایی به دلیل توقف‌های طولانی و متوالی تجهیزات و ماشین آلات باعث خواهد شد که قیمت تمام شده محصول یا خدمت، بیش‌تر از مقدار محاسبه شده باشد در نتیجه به‌کارگیری یک روش جدید نگهداری و تعمیرات برای صرفه جوئی در هزینه ها و استفاده بهینه از تجهیزات و ماشین آلات برای اجرای هرچه سریعتر پروژه ها بیش از پیش احساس می شود.

 

 

روش اجرای فرآیند 

در این تکنیک، مقداری از روغن روانکاری تجهیزات به عنوان نمونه گرفته شده و پس از ذخیره در ظرفهای نمونه گیری به آزمایشگاه ارسال می شود. سپس با انجام یک سری آزمون های از پیش تعیین شده، از وضعیت روانکار و نیز وضعیت ماشین، اطلاعات مفیدی به دست می آید. کنترل آلودگی روغن، پایش وضعیت کیفی روغن و ارزیابی ذرات فرسایشی و کنترل وضعیت داخل ماشین بدین‌وسیله، از اهداف کار به شمار می روند. با بررسی و آزمایش منشاء ذرات موجود در روغن می توان به اطلاعات با ارزشی از وضعیت موتور، گیربکس و یا دیفرانسیل دست پیدا نمود و با استفاده از یک سری از نمودارهای داده شده حتی می توان تمایل قطعات به سمت خرابی را شناسایی کرد و به تعمیرات پیشگیرانه دست زد و پیش از اینکه دچار خرابی های اساسی شد، موتور و تجهیزات مورد نظر را نجات داد.

 

تحلیل وضعیت دقیق خودرو با استفاده از ویژگی‌های روغن

وی از انعکاس وضعیت دقیق ماشین به عنوان اساس کار آنالیز روغن اشاره کرد و گفت: با این روش می‌توان برای یک دوره زمانی معین به شناخت وضعیت دستگاه‌های مکانیکی در حال کار رسید. روغنی که با موتور یا اجزای مکانیکی دیگر در تماس است، ذرات و براده های فلزی ساییده شده را می‌گیرد. این ذرات به قدری کوچک هستند که به صورت معلق در روغن باقی می‌مانند. همچنین مواد خارجی دیگری نیز وارد روغن می‌شوند، با تشخیص و اندازه‌گیری این ناخالصی‌ها، اطلاعاتی از نرخ سایش و مواد خارجی دیگر دریافت می شود که دریافت این اطلاعات می تواند در تعیین راه‌های کاهش سایش و مواد خارجی تاثیرگذار باشد.

 

وی درباره مواردی که از طریق آنالیز روغن می توان به وجود آنها پی برد توضیح داد: می‌توان سوخت وارد شده به روغن، ضایعات داخل روغن، ضد یخ موجود در روغن، سایش یاتاقان‌ها و عدم کارایی روغنکاری را به خوبی شناخت. همچنین از این طریق می‌توان عیوب مختلف دستگاه مانند خوردگی، مشکلات یاتاقان‌ها، فرسایش غیرعادی رینگ و پیستون موتورها، فرسایش غیرعادی شافتها و دنده های گیربکس و پمپ های هیدرولیک را مورد شناسایی قرار داد و نسبت به رفع عوامل آنها اقدام کرد.

 

مؤمنی، با اشاره به تست‌های مرسوم در مجموعه طلوع دانش کوثر عنوان کرد: به کمک تکنیک اسپکتروسکوپی می توان اکثریت عناصر فلزی و غیر فلزی موجود در روغن را برحسب PPM  اندازه گیری کرد.

 

مدیر آزمایشگاه طلوع دانش کوثر، از ارائه این خدمات به اعضای شبکه آزمایشگاهی گفت و ادامه داد: عضویت ما در شبکه آزمایشگاهی از سال 1399 شروع شد و با حمایت های خوب همکاران شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی و تسریع در اجرای کار از شهریورماه 1400 عضو فعال شبکه آزمایشگاهی هستیم.