صفحه اصلی

آزمایشگاه مرکزی دانشگاه اصفهان، با ارائه خدمات آزمایشگاهی گسترده و متنوع بر بستر شبکه آزمایشگاهی، در تلاش است تا نیازهای آنالیزی صنعتگران و پژوهشگران را تامین کند.

دکتر محمد علی اسدالهی رییس آزمایشگاه مرکزی دانشگاه اصفهان با اشاره به فعالیت این مجموعه از سال 1382 گفت: این مجموعه خدمات خود را به اعضای هیئت‌ علمی، پژوهشگران و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ و همچنین پژوهشگران و صنعتگران کشور ارائه می‌کند و سامان‌دهی به دستگاه‌ها و تجهیزات کلان آزمایشگاهی به‌منظور کاربرد بهینه دستگاه‌های تحقیقاتی در زمینه‌های مختلف آموزشی و پژوهشی دانشگاه را دنبال می‌کند.

 

تنوع در خدمات و تجهیزات

اسدالهی افزود: در آزمایشگاه مرکزی دانشگاه اصفهان، آزمایشگاه‌های تخصصی خواص مکانیکی، خواص رئولوژیکی، تصویربرداری نانو، کروماتوگرافی مایع و گازی، آب و پساب، اندازه‌گیری سطح و توزیع اندازه ذرات، اشعه ایکس، آنالیز حرارتی، آنالیز عنصری و NMR در حال ارائه خدمات هستند.

 

وی با بیان این‌که آزمایشگاه مرکزی دانشگاه اصفهان گام‌های بسیار خوبی در راستای الکترونیکی کردن سامانه پذیرش نمونه برداشته است، افزود: سامانه نرم‌افزاری خدمات الکترونیک طراحی شد و در ایام کرونایی، کارایی مناسبی از خود نشان داد. دراین سامانه، ابتدا فرد متقاضی به‌صورت الکترونیکی ثبت نام کرده و پس از انتخاب آزمون مورد نظر و تایید شرایط آزمون و ورود اطلاعات نمونه، درخواست آزمون می‌دهد. مراجعین به دو صورت آزاد یا با استفاده از طرح‌های تخفیف شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی می‌توانند هزینه آزمون خود را پرداخت کنند.

 

اسدالهی با اشاره به فعالیت‌های دانشگاه و آزمایشگاه مرکزی تحت تأثیر پیامدهای کرونا گفت: تلاش زیادی صورت گرفت تا ضمن رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به منظور حفظ سلامت کارکنان، اختلالی در آنالیز نمونه‌ها و ارائه خدمات به مشتریان پیش نیاید که خوشبختانه با برنامه‌ریزی‌های انجام شده و تلاش کارکنان، ارائه خدمات و آنالیز حتی در شرایط قرمز کرونایی نیز با کمترین تاخیر و اختلال انجام شد.

 

 

ارائه خدمات متنوع بر بستر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی

رییس آزمایشگاه مرکزی دانشگاه اصفهان با اشاره به ارائه خدمات به طیف متنوع مشتریان عضو باشگاه مشتریان شبکه آزمایشگاهی گفت: این مرکز با بهره‌مندی از نیروهای متخصص و ارائه خدمات آزمایشگاهی باکیفیت خوب، موفق شد وضعیت عضویت خود را به جایگاه توانمند برساند. همچنین این مرکز، از طریق رابطین خود، توانست ارتباط خوبی را با شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی برقرار کند و هماهنگ و همسو با اهداف شبکه، در راستای بهبود کیفی و افزایش کمی خدمات آزمایشگاهی به مشتریان، ارتقای دانش فنی کارشناسان از طریق آموزش، نیازسنجی صحیح برای توسعه توان آزمایشگاهی و تسهیل در دسترسی پژوهشگران و صنایع کشور به خدمات آزمایشگاهی حرکت کند.

 

اسدالهی، از نقش کلیدی شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، برای حمایت از دانشجویان و پژوهشگران گفت و ادامه داد: اعتبارات ارائه شده توسط این شبکه، دسترسی دانشجویان و پژوهشگران به خدمات آزمایشگاهی را بسیار تسهیل کرده است و امیدوارم با حمایت مسئولین، این شبکه در ادامه مسیر خود همچنان بتواند یاری‌گر پژوهشگران برای انجام پژوهش باکیفیت باشد.

 

برگزاری دوره‌های آموزشی و تخصصی

رییس آزمایشگاه مرکزی دانشگاه اصفهان به برگزاری دوره‌های آموزشی در زمینه‌های گوناگون اشاره کرد و گفت: در این مجموعه دوره‌های مختلفی چون آشنایی با مبانی و کاربرد روش آزمون، نحوه آماده‌سازی نمونه، نحوه انجام آزمون، تفسیر و تحلیل نتایج، کار با دستگاه به‌صورت تئوری و عملی در دو بخش کوتاه مدت و میان مدت برگزار می‌شود.

 

اسدالهی با اشاره به ضرورت تعریف صحیح مساله، برای کارآمدی پژوهش‌ها، از نقش آزمایشگاه‌ها گفت و ادامه داد: ابتدا باید مشکل کلی مشخص شده و سپس با بررسی فعالیت‌های انجام شده توسط دیگران، از تجربه‌های موجود برای حل مساله پژوهشی استفاده شود. در اغلب پژوهش‌هایی که ماهیت تجربی دارند، اندازه‌گیری‌ها و آنالیزهای دقیق مورد نیاز است که انجام این آنالیزها عموما با استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی گران قیمت صورت می‌گیرد. از آنجا که نتایج این اندازه‌گیری‌ها و آنالیزها تعیین کننده ادامه مسیر برای پژوهشگران است، انجام آنالیزهای باکیفیت و ارائه نتایج دقیق از اهمیت زیادی برخوردار است.