صفحه اصلی

فعالان فناور حوزه پیش‌ بالینی از داخل و خارج کشور گرد هم آمدن تا آخرین دستاوردها را معرفی کنند و در اختیار پژوهشگران سطح کشور قرار دهند.

پنجمین سمپوزیوم بین‌المللی کاربرد تصویربرداری در تحقیقات پیش‌بالینی با همکاری دانشگاه‌های داخلی و خارجی، با هدف ارائه‌ به‌روزترین اطلاعات، تبادل افکار متخصصان، توسعه، ترویج و معرفی فناوری‌های برتر مرتبط با این حوزه به‌صورت برخط برگزار شد.

 

از محورهای اصلی پنجمین سمپوزیوم بین‌المللی کاربرد تصویربرداری در تحقیقات پیش‌بالینی می‌توان به داروسازی، نانو و دارورسانی، آنکولوژی پیش‌بالینی، روش‌های درمانی سرطان، پرفیوژن، خون‌رسانی و قلب، مطالعات و مواد دندانی، علم مواد، جانورشناسی، اخلاق در پژوهش پیش‌بالینی، روش‌ها و ابزارهای پردازش تصاویر و سایر حوزه‌های مرتبط اشاره کرد.

 

در این رویداد 15 سخنران داخلی و خارجی از کشورهای آمریکا، استرالیا، سوئیس، آلمان و غیره طی دو روز جدیدترین و به‌روزترین دستاوردهای خود را ارائه می‌دهند و علاقه‌مندان این حوزه به‌صورت مجازی (آنلاین) از مباحث این رویداد استفاده می‌کنند.

 

محمدرضا آی رئیس آزمایشگاه پیش‌بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران در افتتاحیه این مراسم با ارائه گزارش عملکرد این مرکز علمی-تحقیقاتی گفت: آزمایشگاه پیش‌بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1396 با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری راه‌اندازی شد و باعث افتخار است که تمام دستگاه‌های موجود در این آزمایشگاه ساخت شرکت‌های دانش‌ بنیان دانشگاه علوم پزشکی تهران است.

 

وی ادامه داد: در چهار سال گذشته حدود 914 پروژه در این مرکز ثبت شده است و این پروژه‌ها قبل از راه‌اندازی این مرکز یا انجام نمی‌شد یا به‌سختی در بیمارستان‌ها انجام داده می‌شد، اما هرساله پروژه‌ها در آزمایشگاه پیش‌بالینی رشد صعودی داشته است و در سال1401 هم نسبت به سال گذشته تعداد پروژه‌ها بیشتر خواهد بود.

 

 

رئیس آزمایشگاه پیش‌بالینی با اشاره به اینکه در دوران کرونا آزمایشگاه به رشد خود ادامه داد و نزدیک به 6هزار اسکن در این مرکز انجام شد، افزود: بیش از 5600 ساعت در این مدت با دستگاه‌ها خدمات ارائه شده است.

 

وی با بیان اینکه آزمایشگاه در برگزار کردن دوره‌های آموزشی در حد یک دانشگاه و دانشکده عمل کرده است، افزود: از زمان راه‌اندازی این مرکز به 10 هزار نفر آموزش داده شده که معادل 206 کارگاه در سطوح مقدماتی تا فوق پیشرفته است.

 

وی با بیان این موضوع که در حال حاضر 8 یا 9 مرکز پیش‌بالینی در دانشگاه‌های بزرگ کرمانشاه، تبریز، مشهد، کرمان، شیراز، اصفهان، بوشهر و غیره با محوریت دانشگاه علوم پزشکی تهران در حال راه‌اندازی است، گفت: این مراکز تمام مشاوره‌های خود را از این آزمایشگاه دریافت می‌کنند و تجربه‌های ما به آن‌ها بسیار کمک می‌کند.

 

آزمایشگاه پیش‌بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران اولین کلینیک جامع پیش‌ بالینی کشور است که زمینه‌ی نهادینه شدن آزمایش‌های پیش‌بالینی و فرهنگ تحقیقات بنیادین مبتنی برای فیزیک تصویربرداری را فراهم می‌کند.

 

این آزمایشگاه مجهز به تجهیزات با تکنولوژی بالا است که همگی توسط شرکت‌های دانش‌بنیان طراحی و ساخته‌ شده است. همچنین این مجموعه به شبکه آزمایشگاهی کل کشور متصل است تا محققان بتوانند با کمترین هزینه از خدمات این آزمایشگاه استفاده کنند.