صفحه اصلی

کارگاه آموزشی اندازه‌گیری کمی ترکیبات آلی در نمونه‌های آبی با استفاده از کروماتوگرافی گازی به صورت حضوری برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، آزمایشگاه تجزیه دستگاهی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور، از مهمترین آزمایشگاه‌های فیتوشیمی در سطح ملی و مجهز به تجهیزات پیشرفته کروماتوگرافی از جمله چندین دستگاه کروماتوگرافی گازی (GC)، کروماتوگرافی گازی–طیف سنج جرمی (GC-MS) و کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا (HPLC) است.

 

آزمایشگاه تجزیه دستگاهی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور کارگاه آموزشی اندازه‌گیری کمی ترکیبات آلی در نمونه های آبی با استفاده از کروماتوگرافی گازی (GC) را به صورت حضوری برگزار می‌کند.

 

کارگاه مذکور در تاریخ 10 مهرماه سال جاری، در محل موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور برگزار خواهد شد. علاقمندان برای ثبت نام و حضور در این کارگاه می‌توانند با شماره 44787585 تماس بگیرند.

 

 

از محورهای اصلی این کارگاه می‌توان به معرفی کروماتوگرافی و انواع ستون‌های آن، بررسی ستون های مناسب برای آنالیز نمونه های آبی، بررسی نحوه عملکرد شناساگر FID و مقایسه ضرایب پاسخ دهی ترکیبات مختلف، آماده سازی نمونه شامل انتخاب استاندارد داخلی و نحوه افزایش آن و همچنین رسم منحنی کالیبراسیون و نحوه محاسبه نتایج اشاره کرد.

 

آزمایشگاه تجزیه دستگاهی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور نسبت به آنالیز مواد موثره گیاهان دارویی به‌خصوص آنالیز ترکیبات فرار با دستگاه های GC و GC-MS فعالیت های گسترده‌ای دارد و آنالیز مواد موثره غیرفرار را با دستگاه HPLC انجام می‌‎دهد. این آزمایشگاه، برخی از آزمون‌های مربوط به استاندارد عسل (INSO 92)، تعیین پروفایل اسیدهای چرب در روغن‌های گیاهی و آنالیز کمی ترکیبات آلی فرار در نمونه‌های آبی و آلی را نیز انجام می‌دهد.

 

مجموعه آزمایشگاه‌های موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور از اعضای قطعی شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی بوده و ارائه خدمات متنوع تخصصی آزمایشگاهی به همه اعضای این شبکه  شامل اعضای هیئت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه ها، مراکز تحقیقاتی، شرکت های خصوصی و غیره، از برنامه‌های اصلی فعالیت این مجموعه آزمایشگاهی است.

 

شایان ذکر است این مجموعه امکان برگزاری کارگاه‌های آموزشی عمومی و تخصصی را برای متقاضیان خصوصی، نیمه خصوصی و گروهی از سراسر کشور به‌ صورت حضوری و مجازی در سطوح مقدماتی و پیشرفته دارد.