دستگاه تست گشتاور پیچشی که در مرکز پژوهش متالورژی رازی طراحی و ساخته شده است، قادر است مطابق با آخرین استانداردها معیارهای سنجشی پیچ و مهره را اندازه‌گیری کند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه آزمایشگاهی فناوری‌ های راهبردی، ارزیابی کیفیت و کارکرد قطعات تولیدی صنایع، به همان میزان اهمیت دارد که فناوری ساختشان، بنابراین برای درک میزان صحیح از کارآمدی و کیفیت این قطعات، آزمون‌هایی مرتبط با استانداردهای متناسب تعریف شده است که ساخت و بهره‌وری از تجهیزات انجام این آزمون‌ها نیازمند دانش فنی بومی و فناوری‌های پیشرفته است. فناوری‌هایی که بتوانند استانداردهای بین‌المللی تعریف‌شده در حوزه مرتبط خود را احصاء کنند.


دستگاه تست گشتاور پیچ و مھره یکی از همین تجهیزاتی است که می‌تواند آزمون‌های مربوطه که شامل گشتاور، نیرو، موقعیت زاویه‌ای مقدار گردش پیچ یا مهره، ضریب اصطکاک و ثابت نیرو-گشتاور می‌شود را به طور همزمان اندازه گیری کرده و در اختیار مشتری قرار دهد. این دستگاه اکنون توسط فناوران مرکز پژوهش متالورژی رازی بومی سازی شده و خدمات این حوزه را به مخاطبان ارائه می‌دهد.

 

در بسیاری موارد نیاز به اعمال پیش بار در اتصال پیچ و مهره وجود دارد که می‌توان از آن برای آب‌بندی و موارد دیگر استفاده کرد. آزمون گشتاور پیچشی اتصال پیچ و مهره برای ارزیابی اتصال، به دست آوردن گشتاور متناظر با نیروی پیش بار مورد نیاز، خواص مکانیکی اتصال پیچ و مهره شامل گشتاور بریدن پیچ، لهیدگی رزوه و یا به طور کلی تخریب اتصال پیچ و مهره مورد استفاده قرار می گیرد.

 


همچنین ضریب اصطکاک یا ثابت گشتاور- نیروی اتصال از این آزمون قابل محاسبه است. با وجود پوشش ها و روانکارهای مختلف روی سطح رزوه ها، گشتاور مورد نیاز برای ایجاد نیروی اتصال از مواردی است که همواره مورد توجه مهندسان قرار دارد .
با اعمال گشتاور به مهره یا پیچ، نیروی ایجاد شده بین پیچ و مهره افزایش می یابد. گشتاور وارد شده به مهره، صرف محکم کردن اتصال، اعمال پیش بار، غلبه بر نیروی اصطکاک بین رزوه های پیچ و مهره و همچنین نیروی اصطکاک بین سطح واشر خور مهره و عضو می‌شود.

 

دستگاه دارای قدرت اعمال گشتاور اسمی تا 7500 نیوتن متر و نیروی محوری 1 میلیون نیوتن با قابلیت تنظیم سرعت انجام آزمون از 1 تا 12 دور در دقیقه است.این تجهیز آزمایشگاهی می‌تواند انواع پیچ‌ها با گریدها و اندازه‌های گوناگون را تست کند. نتایج قابل ارائه از آزمون گشتاور پیچشی پیچ و مهره شامل گراف گشتاور، نیروی ایجاد شده در اتصال، محاسبه‌ی ضریب اصطکاک بین پیچ و مهره، محاسبه‌ی ثابت نیرو، گشتاور اتصال، ارائه همزمان گشتاور، نیروی اتصال، موقعیت زاویه‌ای مهره و سرعت انجام آزمون در هر لحظه است.


مرکز پژوهش متالورژی رازی یکی از مراکز عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌ های راهبردی است و خدمات خود را بر بستر این شبکه به محققان و پژوهشگران، فناوران و صنایع از جمله شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه می‌دهد.

 

کلمات کلیدی : مرکز پژوهش متالورژی رازی,شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی,آشنایی با تجهیزات آزمایشگاهی

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code