مدیر آزمایشگاه تصویربرداری پیشرفته پرتوی ایکس گفت: با ساخت دستگاه و ارائه خدمات آزمایشگاهی میکروسی‌تی، امکان پیشرفت در این زمینه فراهم شده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، حسین قدیری مدیر مجموعه آزمایشگاه سیستم‌های تصویربرداری پیشرفته پرتوی ایکس با اشاره به ارائه خدمات آزمایشگاهی در حوزه میکروسی‌تی گفت: با استفاده از دستگاه میکرو سی‌تی ساخته شده، آزمایشگاه سیستم‌های تصویربرداری پیشرفته‌ی پرتوی ایکس (AXIS) خدمات تخصصی این حوزه را به پژوهشگران ارائه می‌کند.

 

وی با اشاره به ارائه خدمات آزمایشگاهی در دو بخش عنوان کرد: میکرو سی‌تی برای تصویربرداری از موجودات زنده‌ی کوچک مانند موش‌های آزمایشگاهی، در آزمایشگاه پیش بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران در حال ارائه‌ی خدمت است. مدیرعامل شرکت متین بهین نگاره افزود: میکرو سی‌تی صنعتی یا غیر مخرب که برای تصویربرداری از نمونه‌های غیر زنده به کار می‌رود، در آزمایشگاه سیستم‌های تصویربرداری پیشرفته‌ی پرتوی ایکس نیز در حال استفاده و خدمت رسانی است.

 

رفع نیاز کشور به تجهیزات و خدمات آزمایشگاهی در حوزه میکروسی‌تی

این فعال فناور با اشاره به اهمیت تصویربرداری میکروسی‌تی گفت: میکرو سی‌تی عمری حدود ۲۰ سال در دنیا دارد و به دلیل وجود تحریم‌ها امکان واردات این دستگاه نبود، بنابراین کشور ما در این حوزه چیزی در حدود دو دهه از دنیا عقب‌تر بود، اما اکنون با ساخت این دستگاه و راه اندازی مراکز آزمایشگاهی میکرو سی‌تی، خوشبختانه امکان پیشرفت در این زمینه فراهم شده و با سرعت بالایی در تمام حوزه‌ها در حال رشد است.

 

قدیری با اشاره به این‌که شرکت فناوری تصویربرداری بهین نگاره برای تامین نیاز کشور به تجهیزات و خدمات آزمایشگاهی حوزه میکروسی‌تی و تصویربرداری پیشرفته تاسیس شد، ادامه داد: میکرو سی‌تی برای تصویربرداری سه بعدی غیر مخرب از ساختارهای ریز به کار می‌رود و ابعاد تصویری که ارائه می‌دهد در ابعاد میکرون است، بنابراین در تصویربرداری از اندام‌های داخلی حیوانات کوچک، ریز ساختارهای سنگ‌ها، کانی‌ها، فسیل‌ها، استخوان‌ها، دندان، حشرات، داربست‌های بیولوژیکی و غیره استفاده می‌شود.

 

قدیری درباره  میزان خدمات آنالیز و آزمایشگاهی و مخاطبان این خدمات گفت: بسته به زمان، تعداد پروژه‌ها متفاوت است. برای مثال در فصل پاییز و زمستان که مراکز دانشگاهی فعال هستند ممکن است تعداد پروژه‌های ثبت شده بیشتر باشد، ولی به طور میانگین بیش از 70 ساعت در ماه در سال 98 و 99 خدمات ارائه شده است. 

 

مدیر آزمایشگاه تصویربرداری پیشرفته پرتوی ایکس با اشاره به فرآیند دریافت خدمات آزمایشگاهی گفت: در ابتدا پژوهشگر فرم پذیرش را تکمیل می‌کند که در آن مشخصات کامل ایشان و مشخصات نمونه و همچنین خدمات مورد نیاز ذکر می‌شود. پس از آن نمونه در صف انتظار برای اسکن قرار می‌گیرد که بسته به تعداد و نوع نمونه‌های موجود، بین یک هفته تا حتی یک ماه متغیر است، پس از آن نمونه در صف بازسازی تصویر قرار گرفته و در صورتی که نیاز به آنالیز باشد مدت زمان دو هفته نیز برای آنالیز نیاز است.

 

ارائه خدمات آزمایشگاهی در حوزه سلامت

قدیری با بیان این‌که عمده محققینی که مراجعه می‌کنند، پژوهشگران حوزه‌ی نفت، مهندسی بافت، بیومواد، متالورژی، مواد دندانی و دندانپزشکی و حوزه های مرتبط با علوم پایه پزشکی هستند، ادامه داد: موارد معدودی نیز از رشته‌های زمین‌شناسی، آناتومی، مهندسی برق، مهندسی پزشکی و مهندسی شیمی نیز مراجعه می‌نمایند که به نظر می رسد در حال افزایش است.

 

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان متین بهین نگاره، با اشاره به همراهی پژوهشگران و دانشگاهیان در پژوهش‌ها و فناوری‌های مرتبط با تجهیزات و خدمات آزمایشگاهی میکروسی‌تی گفت: با توجه به طیف وسیع کاربردهای میکرو سی‌تی در زمینه‌های مختلف پزشکی و صنعتی، تاکنون پروژه‌های بسیاری در این زمینه‌ها با استفاده از خدمات ما انجام شده و مقالات بسیاری در این حیطه به چاپ رسیده‌اند.

 

قدیری، با اشاره به ارائه خدمات آزمایشگاهی به فعالان عضو باشگاه مشتریان شبکه آزمایشگاهی گفت: از بدو تاسیس آزمایشگاه عضو شبکه بوده‌‌ایم و از حمایت‌های شبکه استفاده کرده‌ایم. همچنین با توجه به رویکرد شبکه آزمایشگاهی خود نیز در مناسبت‌ها تخفیفات گوناگونی کرده و حتی در صورت عدم توانایی پرداخت هزینه‌ها با پژوهشگر همکاری کرده‌ایم. 

 

کلمات کلیدی : آزمایشگاه,تصویربرداری,شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی,باشگاه مشتریان شبکه آزمایشگاهی

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code